stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 7 July , 2024
  • کد خبر : 141569
  • 09 تیر 1399 - 15:21
3
عضو هیئت علمی بخش تحقیقات گیاهان زراعی و باغی مرکز تحقیقات کشاورزی همدان:

کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب با کشت تأخیری سیب زمینی

کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب با کشت تأخیری سیب زمینی
عضو هیئت علمی بخش تحقیقات گیاهان زراعی و باغی مرکز تحقیقات کشاورزی همدان با تاکید بر این که با این روند، 25 تا 30 درصد از میزان مصرف آب کاسته می شود، گفت: در ارقام زودرس بایستی به سمت کشت های تاخیری پیش رویم و راندمان افزایش آب را افزایش دهیم.
قلم | qalamna.ir :

خسرو پرویزی در گفت و گو با خبرنگار قلم، در طرحی تحقیقاتی به بررسی اثر تاخیر کاشت سیب زمینی در افزایش بهره وری مصرف آب می پردازیم، تصریح کرد: در قالب این پروژه در چهار تاریخ کشت مختلف با سه رقم متفاوت (ارقام تجاری منطقه) روند را مورد بررسی قرار می دهیم.

وی با اشاره به این که در این تحقیق، میزان مصرف آب و ارزیابی عملکرد در سیب زمینی مدنظر است، گفت: از نیمه دوم خرداد تا اوایل تیرماه اولین تاریخ کشت بوده است و تاریخ کشت های تاخیری را اول تیرماه، ۱۵ تیرماه و اول مردادماه قرار داده ایم.

استادیار پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با اشاره به این که صفات رشد، صفات زراعی، صفات عملکرد و میزان مصرف آب سه رقم سیب زمینی تجاری همدان مورد تحقیق و مقایسه است، افزود: در سال اول اجرای این طرح، مشخص شد که در تاریخ کشت های تاخیری، میزان مصرف آب دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ مترمکعب در هکتار کاهش پیدا می کند از طرفی، کاهش محسوسی در میزان عملکرد نداشتیم.

پرویزی با تاکید بر این که با این روند، ۲۵ تا ۳۰ درصد از میزان مصرف آب کاسته می شود، گفت: در ارقام زودرس بایستی به سمت کشت های تاخیری پیش رویم و راندمان افزایش آب را افزایش دهیم.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات گیاهان زراعی و باغی با بیان این که در ادامه برآنیم تا ارقام جدید سیب زمینی را معرفی کنیم، عنوان کرد: در داخل کشور، ارقامی که معرفی و دردسترس کشاورزان قرار می گیرند، عمدتاً خارجی هستند بدین سان در برنامه های کاری خود، معرفی و اصلاح ارقام داخلی را در پیش گرفته ایم که اقدامی جدید است.

وی با بیان این که طی چند برنامه اصلاحی، ۵ رقم جدید سیب زمینی را معرفی کرده ایم، ادامه داد: این ارقام نسبت به ارقام خارجی خود، پایداری و مقاومت بیشتری دارند چون با شرایط محیطی و آب و هوایی کشورمان منطبق هستند.

پرویزی با اشاره به این موضوع، تصریح کرد: ارقامی که تاکنون معرفی شده است شامل ارقام ساوالان، آتوسا، خاوران، آنوشا و جاوید است و دو رقم دیگر نیز در سال دوم اجرای طرح معرفی خواهد شد.

 عضو هیئت علمی بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در ادامه صحبت های خود با تاکید بر این که هر یک از ارقام مذکور، ۸ سال به صورت گلخانه ای مورد ارزیابی قرار گرفته است و سپس چند سال در مزرعه مورد ارزیابی قرار می گیرد.

پرویزی در پاسخ به این که در مورد سیب زمینی های کاشته شده کشاورزان همدانی بحث نیترات مطرح بود، نیز گفت: در سیب زمینی نیاز کودی مشخصی داریم که خیلی از نوع رقم تبعیت نمی کند، یعنی نمی توانیم بگوییم میزان کود در فلان رقم سیب زمینی کم تر است البته، در ارقام زودرس میزان کود تاحدی کاهش می یابد اما در حالت کلی، بر اساس آزمون خاک میزان کود مورد نیاز سیب زمینی مشخص می شود.

استادیار پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با تاکید بر این که سیب زمینی مصرف کودی بالایی دارد، گفت: نیاز کودی سیب زمینی نسبت به بسیاری از محصولات زراعی دیگر بیشتر است، حال مطرح شد که سیب زمینی کاران شهرستان بهار از اوره بیشتری استفاده می کنند اما با توجه به بررسی های به عمل آمده، مشخص شد که میزان نیترات مورد استفاده آن ها در حد مجاز قرار دارد البته یکی دو نمونه به صورت تصادفی در آن ها پیدا شد که بررسی منشا آن ها نشان از استفاده بیش از حد از کود مرغی داشت.

هشتگ: , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.