stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۸ خرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 28 May , 2024
  • کد خبر : 14531
  • 24 آبان 1394 - 10:14
0

تولیدات با کیفیت و مردم پسند؛ راهکار بازگشت مردم به سینما

کمبود تماشاگر به عنوان مشکلی دیرینه سال هاست سینمای ایران را آزار می دهد و حتی باعث تعطیلی سالن ها در نقاط مختلف کشور شده اما به گفته دست اندرکاران این مشکل خود یک معلول است و علت اصلی را باید در کیفیت فیلم ها جست وجو کرد.

قلم | qalamna.ir :

بزرگترین مشکل سینمای ایران که همان کمبود مخاطب یا تماشاچی است موجب شده اقتصاد این حرفه دچار آسیب شود که محروم ماندن تعدادی از دست اندرکاران حرفه ای سینما از فعالیت پیوسته و مداوم و حتی تغییر شغل عده ای از آنان از پیامدهای آن است.
واژه سینما برای بسیاری از مردم با سرگرمی مترادف است و جذابیت رکن رکین آن است در غیر این صورت خود به خود از جماعت خالی می شود.

با درک این مهم که مشکل سینما در جذابیت نداشتن برخی فیلم هاست، مسئولان، تهیه کنندگان و کارگردانان باید با نیم نگاهی به خواسته های جامعه و نوع سلایق آحاد مردم، فعالیت های خود را بر اساس آن انجام دهند.
دست اندرکاران امور فرهنگی استان مرکزی معتقدند: رابطه فیلم خوب و افزایش تماشاچی، یک رابطه مسقیم است و این مهم چندین و چند بار در نقاط مختلف کشور و حتی این استان به اثبات رسیده است.

آنان معتقدند که هر چند عوامل زیادی در جذب تماشاچی به سینما موثر است ولی فیلم خوب تاثیر زیادی دارد و هرچه فیلم به ذائقه طیف وسیعتری از مردم خوش بیاید از دیدن آن استقبال بیشتری می شود.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: سینما، موهبتی است که می تواند به عنوان یکی از اهرم های موثر و اثربخش در ارتقای فرهنگ عمومی جامعه نقش آفرینی کند.
رحمت الله کرمی افزود: وقتی کودکی به همراه خانواده به سینما وارد می شود، فضای سینما، امکانات و محیط در او تاثیر می گذارد و او را برای فراگیری پیام فیلم های اکران شده آماده می کند.

وی گفت: افراد بزرگسال پیام های مثبت یا منفی فیلم های دیده شده در دوران کودکی خود را به خوبی به یاد می آورند و می توانند آن را بازگو کنند.
کرمی بیان کرد: سینما می تواند به عنوان محل آموزش فرهنگ و ادب، واجد فیلم های خوب و موثر باشد و فیلمسازان کشورمان به این نتیجه رسیده اند که مردم برای دیدن فیلم های خوب به سینما می آیند؛ بنابراین تمام هم و غم خود را برای ساخت فیلم های مناسب، زیبا و مردم پسند به کار می گیرند.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: اگر این روزها استقبال خوبی نسبت به گذشته از فیلم ها می شود، بخاطر فیلم های خوبی است که روی صحنه نمایش قرار دارد.
کرمی با بیان اینکه هم اکنون دو سالن سینمای فرهنگ و عصر جدید در اراک فعالیت دارند، اظهار کرد: تفرش، ساوه و خمین هم هر کدام یک سالن سینما دارند و بفیه شهرهای استان از این امکان فرهنگی محروم هستند.

وی اضافه کرد: اگر چه همه سینماهای استان به صورت دیجیتالی فعالیت می کنند و این مهم نقش بسیار مهمی در جذب تماشاچی بیشتر دارد، اما با جرات می توان گفت آن چه که رونق سینماها و ورود افراد بیشتری را به سینما رقم می زند تولیدات فاخر و ماندگار است.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی بیان کرد: فیلم سینمایی محمد رسوالله(ص) در سینما عصر جدید و فیلم ایران برگر در سینمای فرهنگ در سال جاری فروش فوق العاده ای داشتند که این مهم سند معتبر رابطه فیلم خوب با افزایش تماشاگر است.
کرمی مدت زمان اکران یک فیلم را از یک هفته تا دو ماه عنوان کرد و گفت: مادامی که فروش و استقبال تماشاچیان از یک فیلم مطلوب باشد، اکران آن فیلم ادامه می یابد و مدت زمان اکران برابر دستورالعمل ها و قوانین سازمان سینمایی و با هماهنگی تهیه کننده همان فیلم افزایش پیدا می کند.

مدیرسینما فرهنگ اراک نیز در گفت و گو با خبرنگار متاع سینمای خوب را فیلم با کیفیت عنوان کرد و گفت: به سبب اکران فیلم های خوب که به ذائقه مردم خوش بیاید، میزان استقبال از هر کدام از این فیلم ها افزایش می یابد.
احسان بیات افزود: مهمترین دلیل عدم تمایل افراد به سینما تولیدات بی کیفیت برخی کارگردان های گمنام است چرا که بر اساس تجربه، حتی در زمان قبل از انقلاب نیز فیلم های کارگردان های معروف تماشاگران بیشتری نسبت به کارگردان های گمنام داشتند.

وی ادامه داد: متاسفانه کارگردان های صاحب نام و کارکشته سینمای ایران از قبیل، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی، ابراهیم حاتمی کیا، پوران درخشنده، رخشان بنی اعتماد، رسول صدرآملی، مسعود جعفری جوزانی و فریدون جیرانی بسیار کم کار شده اند و این فاصله آنها از سینما، میدان را برای کارگردان های جوان و بی تجربه همراه با داستان های کلیشه ای و تکراری باز کرده است که این مهم روز به روز از تماشاچیان سینماها کم می کند.
بیات با بیان اینکه کمبود تماشاچی سینما در همه نقاط کشور فراگیر است بیان کرد: هم اکنون که هنر هفتم در نقاط مختلف دنیا به خصوص ایالات متحده آمریکا، کانادا، هند، فرانسه و اسپانیا از رونق روز افزونی برخوردار است، صنعت سینمای ایران به دلیل کنار رفتن کارگردان های بزرگ روز به روز کسادتر می شود.

وی اضافه کرد: در هفت ماه نخست امسال سه فیلم ایران برگر، نهنگ عنبر و رخ دیوانه در سینمای فرهنگ اکران شدند و از فروش راضی کننده ای برخوردار بودند ولی با این حال در بهترین سانس ها، تعداد تماشاگران به ۴۰۰ نفر هم نمی رسید در صورتی که سالن این سینما ظرفیت ۶۰۰ تماشاچی را دارد.

مدیر سینما فرهنگ اراک با بیان اینکه این سینما از سال ۱۳۳۹ فعالیت خود را آغاز کرده، اظهار کرد: فیلم دریا کنار با وجود اینکه شش روز روی پرده این سینما بود اما نتوانست بیشتر از سه میلیون ریال فروش کند بنابراین، تولید آثاری از این دست ضربه ای مهلک بر پیکره سینمای ایران است.

وی گفت: در ۱۰ سال گذشته ، به دفعات برای به هم نخوردن ساعت سانس ها، نمایش فیلمها با حضور تعداد کمی از بازدیدکنندگان حتی یکی یا دو نفر انجام شده است.
دست اندرکاران فرهنگی کشور با اقداماتی از جمله نامگذاری روز ملی سینما در ۲۱ شهریور ماه، برای آشتی دوباره مردم با این هنر صنعت تلاش کرده اند ولی آن چه این اقدامات را تکمیل کرده، نمایش فیلمهایی است که مردم به آنها علاقه نشان داده اند.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.