stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 149001
  • 31 تیر 1399 - 15:50
0
نصب دست سرباز هخامنشی تخت جمشید به پیکره اصلی

نصب دست سرباز هخامنشی تخت جمشید به پیکره اصلی

نصب دست سرباز هخامنشی تخت جمشید به پیکره اصلی
قطعه‌ای از دست یک سرباز هخامنشی، پس از گذشت چند دهه در محل پیکره اصلی خود نصب شد.
قلم | qalamna.ir :

حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: با فراهم آوردن امکان حفاظت بهتر از نقش برجسته سرباز هخامنشی، از طریق طراحی و نصب حفاظ شیشه‌ای در مقابل جداره‌های تاریخی درگاه یادشده، امکان نصب مجدد قطعه جدا شده سنگی دست یک سرباز هخامنشی در مکان خود فراهم شد.
وی افزود: پیکر این نیزه‌دار هخامنشی نقش برجسته بر دیوار درگاه کاخ ملکه که امروزه یکی از ورودی‌های موزه تخت جمشید است قرار دارد که در دهه چهل خورشیدی از محل خود جدا شده بود و برای سال‌های متمادی در گنجینه موزه تخت جمشید نگهداری می‌شد.
فدایی ادامه داد: این عملیات که با پاک‌سازی سطوح تزئینی درگاه ورودی همراه بود از سوی واحد حفاظت و مرمت تخت جمشید و با همکاری و نظارت مدیریت موزه تخت جمشید انجام شد.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، افزود: نصب شیشه‌های محافظ در مقابل درگاه ورودی، شرایط حفاظت بهتر در دراز مدت را از این نقوش برجسته، تامین می‌کند.
کرامت بردبار مسئول موزه مجموعه جهانی تخت جمشید هم گفت: قبل از نصب شیشه‌های حفاظتی در درگاه‌های ورودی و خروجی موزه نیز نقوش برجسته به‌صورت تخصصی از سوی گروه حفاظت و مرمت تخت جمشید، پاک‌سازی شد.
وی اظهار کرد: موزه تخت جمشید با دارا بودن بیش از چندین هزار شیء از دوران پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی که بیش از ۲۰۰ عدد از این تعداد شیء در معرض نمایش قرار دارد، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های کشور، هر ساله مورد بازدید تعداد زیادی از گردشگران خارجی و داخلی قرار می‌گیرد که هم اکنون به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد مبارزه و پیشگیری از بیماری کرونا به طور موقت تعطیل است.

هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.