stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
  • کد خبر : 150680
  • 05 مرداد 1399 - 16:25
1

ایندیپندنت بازداشت روزنامه‌نگاران در اعتراضات آمریکا را محکوم کرد

ایندیپندنت بازداشت روزنامه‌نگاران در اعتراضات آمریکا را محکوم کرد

روزنامه ایندیپندنت، حمله و دستگیری به روزنامه‌نگاران در آمریکا، حین پوشش اعتراضات را محکوم کرد.

قلم | qalamna.ir :

بر اساس گزارشی از روزنامه “ایندیپندنت” در هفته‌های اخیر همزمان با اعزام مأموران فدرال توسط ترامپ به چندین شهر آمریکا که تظاهرات خواستار عدالت نژادی در آن‌ها در حال برگزاری است، سرکوب فزاینده خبرنگاران از سوی مسئولین مشاهده شده است.

این گزارش با ارجاع به دفتر حقوق بشر سازمان ملل، بیان می‌کند روزنامه‌نگارانی که در حال پوشش اعتراضات در آمریکا هستند، باید بدون ترس از حمله یا دستگیری، قادر به انجام فعالیت خود باشند.

ایندیپندنت به نقل از “لیز تروسل”، سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل در کنفرانس خبری در ژنو نوشت: “برگزاری اعتراضات باید بتواند بدون کسانی که در آن‌ها دخالت می‌کنند و همچنین بدون آنکه افراد پوشش‌دهنده آن‌ها، روزنامه‌نگاران، در خطر بازداشت خودسرانه یا دستگیری، در معرض استفاده غیرضروری بی‌تناسب یا تبعیض‌آمیز از زور قرار گرفته یا در معرض دیگر موارد نقض حقوق بشر قرار گیرند، ادامه یابد.

بر اساس این گزارش، “اندرو بانکامب”، خبرنگار ارشد ایالات متحده این روزنامه روز اول ژوئیه (۱۱ تیر) حین گزارش تظاهرات در سیاتل، بازداشت شد. وی با وجود آنکه بارها و بارها خود را به عنوان روزنامه‌نگار معرفی کرده بود، به ادامه حضور در محل اعتراضات با وجود هشدارها متهم شده و پیش از آزادی دست‌کم هشت ساعت را در بازداشت گذراند.

در پاسخ به این اتفاق، ایندیپندنت کارزاری با نام “روزنامه‌نگاری جرم نیست” را به راه انداخت تا از روزنامه‌نگاران حفاظت کند.

این روزنامه هنگام معرفی این کارزار، در سرمقاله‌ای نوشت: آنچه امروز شاهد آن هستیم این است که تا چه میزان حقوق بشر افراد بسیاری، از جمله خبرنگاران، ظاهراً  گاه و بی‌گاه از سوی نیروهای پلیس آمریکایی -که مصونیت خارق‌العاده‌ای از پیگرد قانونی به آن‌ها اعطا شده- زیر پا گذاشته می‌شود. یک منش نهادی قطعی ایجاد شده و آن هم اینکه پلیس فراتر از قانون است و چنان ترس کمی از نظارت مطبوعاتی دارد که می‌تواند همراه با مصونیت، روزنامه‌نگاران را زندانی کند.

تاکنون بیش از ۷۰ روزنامه‌نگار در جریان اعتراضات “جان سیاه‌پوستان مهم است” دستگیر شده‌اند، در حالی که بنا بر گزارش ایندیپندنت، ده‌ها تن از آن‌ها نیز با گلوله‌های لاستیکی، اسپری فلفل و گاز اشک‌آور زخمی شده‌اند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.