stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۸ خرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 28 May , 2024
  • کد خبر : 152000
  • 09 مرداد 1399 - 7:58
2
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان:

لزوم مشارکت کسبه همدانی درجهت افزایش ایمنی بازارهای سنتی

لزوم مشارکت کسبه همدانی درجهت افزایش ایمنی بازارهای سنتی
قلم/ همدان- سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: زمانی در امر مرمت و ایمنی بازارها و بافت‌های سنتی و تاریخی‌ موفق خواهیم بود که مشارکت‌های بازاریان را دراین‌بین داشته باشیم.
قلم | qalamna.ir :

سیده‌مریم مختاری‏ موسوی در گفت و گو با خبرنگار قلم، به طرح‌های مربوطه جهت حفظ ایمنی و تقویت آن در بازارهای سنتی و قدیمی همدان اشاره کرد و گفت: در استان همدان تعداد بازارهای تاریخی و واجد ارزش، کم نیست و مهم‌ترین آن که در سطح شهرستان همدان است، وسعتی بیشتر از بازارهای تاریخی شهرستان‌های دیگر دارد و تعداد پلاک‌های واجد ارزش و ثبتی کاروانسراها، ‌تیمچه‌ها و راسته‌بازارهای آن نیز بیشتر است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان ادامه داد: در کارهای مرمتی‌ در بافت‌های تاریخی واجد ارزش، با توجه به سیاست و صیانتی که وزارت میراث فرهنگی دارد،‌ به‌صورت مرحله‌ای (مطالعه و سپس اجرا) امور را به انجام می‌رساند.

این مسئول با تأکید بر نقش کسبه و بازاریان در این راستا، مطرح کرد: کسبه‌ها در بازار به‌واسطه کار اقتصادی‌ و به سبب حجم بالای کار، نیاز است تا در زمینه مرمت و ایمنی بازار مشارکت داشته باشند.

مختاری‌موسوی با تصریح بر اینکه زمانی در امر مرمت و ایمنی بازارها و بافت‌های سنتی و تاریخی‌ موفق خواهیم بود که مشارکت‌های بازاریان را دراین‌بین داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در کاروانسرای گلشن شاهد مشارکت مناسب کسبه بودیم و همین امر موجب شد تا بتوانیم قدم‌های مناسبی برداریم.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه باید بین اداره میراث فرهنگی، اصناف، دستگاه‌های خدمات‌رسان، شهرداری و کسبه همکاری‌ای وجود داشته باشد، عنوان کرد: در بحث کاروانسرای گلشن شاهد مشارکت مالی کسبه و هیئت‌امنا بودیم؛ بدین‌ترتیب باید دستگاه‌ها و کسبه باهم مشارکت داشته باشند تا بتوان بحث مرمت بازارهای قدیمی و سنتی در سطح استان همدان را دنبال کرد.

وی در زمینه تأمین ایمنی بازارهای قدیمی و تاریخی همدان نیز گفت: پیش‌تر مسئولین مربوطه در اداره کل میراث فرهنگی اقداماتی را در این زمینه داشته‌اند و توجه به این موضوع نیز در دستور کار بنده قرار دارد و پیگیری‌ها و تمهیدات مجددی در این زمینه اندیشیده خواهد شد.

مختاری‌موسوی در این خصوص با تأکید بر لزوم پای کار بودن اصناف، مطرح کرد: باید با اقداماتی از این دست، وضعیت برق، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و مسائلی این‌چنینی در بازارها پیگیری شود تا در زمینه افزایش ایمنی آن‌ها بتوانیم تسریع داشته باشیم.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در بخش پایانی این گفت‌وگو با بیان اینکه طبق دستورالعملی که برای بازارهای ثبت‌شده در شهرستان‌های همدان، ‌تویسرکان و ملایر داریم جهت ورود به کالبد ممنوعیت‌هایی سر راه ما قرار دارد، اظهار کرد: اگرچه این ممنوعیت‌ها وجود دارد،‌ اما در حوزه آتش‌نشانی و اصناف، می‌پذیریم و آن‌ها را بررسی می‌کنیم و تا جایی که کمترین آسیب را وارد شود، کمک خواهیم کرد که این روند تسریع یابد.

 

هشتگ: , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.