stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
  • کد خبر : 157151
  • 25 مرداد 1399 - 14:16
4
قلم گزارش می دهد؛

خاموش نشدن چراغ گردشگری در کردستان

خاموش نشدن چراغ گردشگری در کردستان
قلم/ کردستان- گردشگری کرمانشاه و کردستان، درحالیکه آماده پیشوازی از رویداد بین‌المللی گردشگری 2020 و چشم‌انتظار دستاوردهای آن به‌ویژه در زمینه گردشگری روستایی بودند، شیوع ویروس کرونا تمام برنامه‌ریزی‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد و حال این رویداد به سال 2021 موکول شده و نامشخص است که دستان این دو استان، از این رویداد خالی بماند یا خیر؟ اما چراغ گردشگری در این دو استان، هنوز روشن و منتظر میزبانی از رویداد گردشگری 2021 است و در این بین، استان کردستان چشم انتظار پرونده ثبت جهانی اورامان مانده است.
قلم | qalamna.ir :

پایگاه خبری و تحلیلی قلم – گروه استان‌ها – شکیبا کولیوند: استان‌های کرمانشاه و کردستان به‌لحاظ پتانسیل‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی و البته نزدیکی به مرز، می‌توانند در زمینه‌های مختلف گردشگری پیشرو باشند. از گردشگری تاریخی و فرهنگی، سلامت و غذا گرفته تا گردشگری روستایی، کشاورزی و اکوتوریسم. اما گویی بخت با این استان‌ها یار نبود و تمامی فرصت‌هایی که در گرو رویداد بین‌المللی گردشگری ۲۰۲۰ در قالب اکوتوریسم و گردشگری روستایی، قرار بود برای این استان‌ها محقق شود، زیر سایه کرونا رفته و بعینه سوخت شده است.

در این راستا اگرچه این روزها اعتبارات، تبلیغات و همه برنامه‌ریزی‌ها همچنان ادامه دارد، اما به‌سبب کاهش اعتبارات مربوطه در مسیر دیگری وارد شده است.

رویدادهای بین‌المللی می‌توانند با خود گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را جذب کنند و این یعنی ارزآوری، درآمدزایی، اشتغال‌زایی، گردشگری پایدار، مهاجرت معکوس به روستاها و رونق اقتصاد زنگ‌زده روستایی. اما فعلاً این برنامه‌ها به‌سبب شیوع ویروس کرونا (که بزرگ‌ترین ضربه را به بخش گردشگری زد) متأسفانه نیمه‌تمام مانده است و این استان‌های مهمان‌نواز و سرسبز با تاریخ کهن خود، نمی‌توانند در پاییز امسال میزبان این رویداد بین‌المللی باشند.

اما به‌راستی سرنوشت گردشگری این دو استان به کدامین سو خواهد رفت؟ آیا با موکول شدن این رویداد به سال دیگری، باز هم قرعه به‌نام این‌ها خواهد خورد؟ آیا دستانشان از گردشگرپذیری پر خواهد شد و داشته‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان‌ها، می‌تواند زمینه‌ای برای رشد و توسعه‌شان شود و سایه غول بیکاری را از سرشان بردارد؟ به‌راستی سرنوشت نامعلوم رویداد بین‌المللی گردشگری ۲۰۲۰ در حال حاضر چگونه است؟

در این راستا برآن شدیم تا گفت‌وگویی با حمید اسکندری؛ معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان، ترتیب دهیم تا چندوچون این موضوع را از زبان این مسئولان بشنویم که در ادامه متن آن‌ها را می‌خوانید:

از بازبینی روستاهای هدف گردشگری تا نجات اورامان از ساخت‌وسازهای غیرسنتی

حمید اسکندری با بیان اینکه رویداد بین‌المللی گردشگری روستایی و اکوتوریسم ۲۰۲۰ لغو و به سال ۲۰۲۱ موکول شده است، عنوان کرد: برنامه‌هایی که در این زمینه در پیش داشتیم را همچنان تا جای ممکن ادامه خواهیم داد.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان با اشاره به اینکه تعداد روستاهای هدف در این استان برابر ۴۳ مورد است، مطرح کرد: از این تعداد ۳۰ روستا مصوب استانی و ۱۳ مورد مصوبه ملی دارد.

وی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار قلم با بیان اینکه روستاهایی که مصوبه ملی دارد یا جزء مناطق نمونه گردشگری است، مورد بازبینی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: وزارتخانه به ما نامه زده است تا درصورتی که شرایط لازم در روستاها وجود ندارد، از لیست مربوطه خارج شوند.

اسکندری با اشاره به این موضوع ادامه داد: با توجه به لغو رویداد بین‌المللی گردشگری ۲۰۲۰، برنامه‌هایمان در مسیر گردشگری روستایی را رها نمی‌کنیم.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان در تشریح این موضوع گفت: توسعه گردشگری کشاورزی و همچنین توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی را همچنان در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه گردشگری کشاورزی نوعی از گردشگری است که مخاطبان زیادی دارد، مطرح کرد: این نوع از گردشگری، نیاز به مهیا کردن زیرساخت‌های بسیاری را از سوی یک خانواده روستایی ندارد. بدین ترتیب می‌توان با تمرکز روی آن و با توجه به قابلیت‌های استان کردستان، در این مسیر قدم برداشت. بدین گونه کارگروه توسعه گردشگری کشاورزی در استان کردستان تشکیل شده و زمینه برای رشد و توسعه این نوع از گردشگری را دستور کار قرار داده‌ایم.

اسکندری با تأکید بر این موضوع یادآوری کرد: روستاهایی که در استان کردستان، زمینه توسعه و رشد گردشگری کشاورزی را دارند، به لحاظ ارتقای سطح زیرساختی و امکاناتی روستاهای هدف هستند.

وی در پاسخ به اینکه برنامه‌ها در روستای اورامان به چه نحوی در حال پیشروی است؟ گفت: برای اینکه بتوانیم بافت سنتی روستا را حفظ کرده و مانع تخریب آن و توسعه خانه‌ها و ساختمان‌هایی با معماری مدرن شویم، مجوزی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان صادر نمی‌شود، مگر آنکه مسئول پایگاه اورامان آن را تأیید کرده باشد.

این مقام مسئول در تأیید این موضوع افزود: هتلی در روستای نوین کردستان در چهار یا پنج طبقه ساخته شده که هم‌اکنون در حال رایزنی برای تخریب آن و ساخت هتلی در یک طبقه هستیم.

خسارت ۱۱۰ میلیارد تومانی کرونا به بخش گردشگری کردستان

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان در بخش دیگری از این گفت‌وگو، به خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و تأثیرات آن در بخش گردشگری کردستان اشاره کرد و گفت: طی سه ماهه نخست سال جاری، شاهد خسارت ۶۷ میلیارد تومانی کرونا بر این بخش بودیم و پیش‌بینی ما برای پنج ماهه نخست امسال، حدود ۱۱۰ میلیارد تومان خسارت است.

وی در این راستا از به تعلیق درآمدن چند دفتر خدمات مسافرتی در استان کردستان خبر داد و افزود: با توجه به شرایط پیش آمده، استقبال برای دریافت تسهیلات کرونا خوب بوده و هم‌اکنون میزان وام درخواستی افراد ثبت‌نام شده در سامانه کارا، برابر یک میلیارد و ۹۰۵ هزار تومان است.

به‌راستی شیوع ویروس کرونا، اگرچه اصلی‌ترین و بدترین ضربه را بر تن نحیف گردشگری غرب کشور زد، اما نباید در این مسیر تمامی امیدها، ناامید شود و حمایت‌ها آن‌قدر کم‌رنگ باشد که شاهد خروج نیروی فعال و متخصص این عرصه باشیم.

چراکه هرگونه ناملایمت و بی‌برنامگی در این دوران، می‌تواند شرایط گردشگری را در پساکرونا با سختی مواجه کرده و آن را در کرمانشاه و کردستان، به نقطه صفر و سال‌های دور ببرد!

با این حال امید است که شیوع ویروس کرونا برای سال آینده به اتمام رسیده باشد و چراغ رویداد بین‌المللی گردشگری ۲۰۲۱ در استان‌های کرمانشاه و کردستان روشن شود و در این راستا دستان این دو استان از فرصت‌های پیش‌آمده، خالی نماند که البته این موضوع عزم جزم مدیران این دو استان را می‌طلبد که مبادا تمامی فرصت‌ها، مذکور سوخت شده و قرعه این برنامه‌ها به‌نام استانی دیگر بیفتد.

از سویی پرونده ثبت جهانی اورامان در شهریورماه نهایی خواهد شد و نیاز است تا در این زمینه، گام‌ها درستی برداشته شود و مانع از تغییر معماری ساختمان‌ها در روستاهای مربوطه شویم و زمینه‌های پیشروی کردستان به‌عنوان شهر خلاق موسیقی، همچنان در دستور کار باشد. مباد که حتی برای لحظه‌ای، شاهد خاموش بودن برنامه‌های گردشگری در این استان‌ها باشیم، چراکه هرگونه کوتاهی در این مسیر، می‌تواند لطمه بسیاری بر اقتصاد، اشتغال پایدار و توسعه آن‌ها خواهد زد.

 
هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.