نشست خبری سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران با موضوع «تبعات شیوع ویروس کرونا بر کسبوکارهای فعال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران» بهصورت آنلاین و با حضور محمدباقر اثنیعشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای، علی آذرکار، دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران و پرشاد صفایی فراهانی، عضو هیاتمدیره و رئیس کمیسیون فضای کسبوکار سازمان نصر تهران برگزار شد.
در این نشست محمدباقر اثنیعشری – رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای- با اشاره به مشکلات کسبوکارهای فاوا اظهار کرد: بیشترین مشکل این کسبوکارها، کاهش تقاضا بوده و پس از آن، چالش در پرداخت حقوق و دستمزد نیروی انسانی، چالش دسترسی به سرمایه، چالشهای لجستیکی و حملو نقل و نهایتا ازهمگسیختگی زنجیره تامین از موارد و مشکلات این کسبوکارها بوده است.
وی در ادامه با بیان اینکه ۲۲ کمیسیون در سازمان نصر وجود دارد که اثرات کرونا بر آنها یکسان نبوده، گفت: سعی کردیم برای هر گروه از کسبوکارها اثرات کرونا ار ببینیم که بر مبنای خوشههای مختلف اثرات از بسیار منفی تا کمی مثبت بوده است.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای با اشاره به عمده مشکلات کسبوکارها در حوزه بیمه تامین اجتماعی اظهار کرد: در این مدت کسبوکارها مجبور بودند ۳۰ درصد حقوق را به تامین اجتماعی بپردازند و این در شرایطی است که پروژهها خوابیده و کارفرماها نمیتوانند کار تحویل بگیرند و در مواردی حتی مشاهده شده که اقدام به ضبط ضمانتنامهها کردند.
شرکتها نمیتوانند بهصورت عادی مالیات پرداخت کنند
اثنیعشری ادامه داد: در این مدت ناهماهنگیهایی بین وزارتخانههای صمت و بانک مرکزی وجود داشته و مشکلاتی در حوزه واردات کالا بوده است و بعضا بهدلیل کجرفتاری سازمانهای دولتی، کسبوکارها وارد بحران شدند. بیشترین نرخ نارضایتی کسبوکارهار از سازمان تامین اجتماعی و اداره مالیات بوده و به نظر میرسد اداره مالیات آگاهی ندارد که شرکتها در این شرایط نمیتوانند بهصورت عادی مالیات پرداخت کنند و این موضوع کسبوکارهای بیرمق را به مرز ورشکستی میرساند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان درمورد نیروی انسانی پیشنهاد داد که دولت به جای اینکه به شرکتها وامی بدهد که بالاخره بازپرداختهای سنگینی دارد، با سازمان تامین اجتماعی وارد مذاکره شده که پرداخت بیمه را عقب بیندازد یا اینکه بیمه شرکتها را پرداخت کند. همه جای دنیا دستگاههای حاکمیتی وارد مشکل کمبود تقاضا میشوند و به جای اینکه وام بدهند، از شرکتها کار میخواهند، زیرا محول کردن پروژه به شرکتها، میتواند مشکل نیروی انسانی و درآمد شرکتها را حل کند.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای با بیان اینکه مقامات ارشد نظام با فرصتی که آیتی میتواند برای عبور از بحران ایجاد کند، آشنا هستند، اظهار کرد: وزارت آیسیتی، بانکها و سازمانهای دولتی با تحریک تقاضا و تعریف پروژه، کاری کنند که بتوانیم با بهرهگیری از فرصتهایی که فناوری اطلاعات ایجاد میکند، از این بحران عبور کنیم.
خوشهبندی حوزههای فاوا و اولویتبندی بر اساس میزان تبعات
در این نشست همچنین علی آذرکار – دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران- اظهار کرد: در سازمان نظام صنفی، گزارشهای خارجی مرتبط با کرونا و آیتی را بررسی و آمار و ارقام را مطالعه کردیم و همچنین با بررسی گزارشهای داخلی ازجمله سازمان فناوری اطلاعات و مرکز آمار، تلاش کردیم چارچوبی را برای بررسی تبعات ناشی از کرونا پیدا کنیم. بر اساس خوشهبندی حوزههای فاوا و براساس مدل یونیدو اثرات را بررسی کردیم تا یک اولویتبندی از میزان تبعات ارائه دهیم و همچنین راهکارهایی را به دولت پیشنهاد دهیم که به فراخور تواناییهایش به شرکتها کمک کند.
وی با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در کرونا بیان کرد: فناوری اطلاعات از دو جهت قابل بررسی است، اول اینکه نقش سازنده فاوا در مهار و مدیریت کرونا برای اینکه فعالیتهای اجتماعی روند مستمر داشته باشند و جامعه از خدمات آیتی بهره ببرد و فضا برای کسبوکارهای آیتی در کشور فراهم شود و دیگر اینکه خود فاوا بهعنوان یک صنعت مستقل با شیوع کرونا مشکلات خود را دارد. بررسی و تحلیل منابع و مصاحبه با صاحبنظران نیز در گزارش تحلیلی سازمان نصر آمده است.
۷۰ درصد شرکتها کسبوکارشان در کرونا بدتر شده است
در ادامه فراهانی -عضو هیاتمدیره سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران- اظهار کرد: با توجه های بینالمللی و داخلی و معیارهای ایمیدو، پرسشنامهای در اختیار دستاندرکاران کسبوکارهای فاوا قرار گرفت که نکات مثبت و آسیبهایی که دیدند، بهصورت کمی بررسی شود که نتیجه این مصاحبهها در تطابق با گزارشهای قبلی، یک سری اطلاعات تفسیری و تکمیلی در اختیار ما میگذارد.
وی ادامه داد: درست است که بخشی از صنعت فاوا مثل فروشگاههای اینترنتی و کسبوکاهایی که امکانات دورکاری را فراهم میکنند، در این مدت سوددهی داشتند، اما آیا در سایر کسبوکارها هم این چنین است و یا اینکه همه جا چنین رونقی وجود نداشته است؟ نتایج بهدستآمده در گزارش نصر میگوید که ۷۰ درصد شرکتکنندگان کسبوکارها اعلام کردند که کسبوکارشان در این مدت بدتر شده است و تنها ۳۰ درصد از کسبوکارها اثر منفی نگرفتهاند.
فراهانی خاطرنشان کرد: ۶۱ درصد کسبوکارهای B2B که مشتریانی از جمله شرکتهای دولتی و خصوصی داشتند، با کاهش جدی فروش جدی مواجه شدند، ۳۴ درصد کسبوکارهای B2C که مشتریان عمومی دارند هم به دلیل کاهش تقاضا دچار ضرر جدی شدند. ۳۰ درصد کسبوکارها در حوزه زنجیره تامین مشکل داشتند و در این میان تنها ۱۲ درصد از فرصتهای ناشی از بحران کرونا بهرهمند شدند. ۴۰ درصد شرکتها و کسبوکارها ناچار به تعدیل موقت با دائمی نیرو شدند که از این میان ۴۰ درصد آنها بیش از نیمی از نیروهای خود را تعدیل کردند.
رئیس کمیسیون فضای کسبوکار سازمان نصر تهران با اشاره به مشکلات تعدیل شرکتها بیان کرد: در این مدت مدیران کسبوکارهای حوزه فاوا اعلا کردند کاهش تقاضا و درآمد و کاهش بهرهوری بزرگترین دغدغه آنهاست و مهمترین مسالهای که با آن روبهرو شدهاند، مشکلات مالی برای پرداخت حقوق، دستمزد و دیگری هزینه بیمه تامین اجتماعی است. البته رعایت پروتکلهای بهداشتی برای تامین سلامت کارمندان هزینه مضاعفی را بر آنها تحمیل کرده است.
۵۰ درصد شرکتها اعلام کردند تنها ۶ ماه دیگر دوام میآورند
وی ادامه داد: برای تطبیق با این شرایط، ۶۰ درصد کسبوکارها اعلام کردند ناچار شدند از محل پسانداز و منابع مالی خود استفاده کنند تا بتوانند هزینه برونرفت از بحران را بپردازند و حداکثر ۱۰ درصد توانستند سرمایههای بیرونی جذب کنند که گویای محدودیت برای سرمایهگذاری است. ۵۰ درصد کسبوکارها هم معتقدند اگر این بحران بیش از شش ماه دیگر ادامه پیدا کند، دیگر نمیتوانند ادامه دهند و رو به تعطیلی میروند.
عضو هیاتمدیره سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران با بیان اینکه شرکتهای B2B مشکل خود را به شکل جدیتری نشان دادند، گفت: به این خاطر که دولت و کسبوکارها بهدلیل کرونا با مشکلات زیادی مواجه شدند، اما در حوزه B2C که مردم متقاضی و خریدار سرویس هستند شاید کاهش تقاضا کمتر دیده شود. البته اگر چه در ابتدا بهعلت دورکاری، قرنطینه و درخانهنشینی مردم، تقاضای این شرکتها بالا رفته بود اما اکنون به دلیل کاهش توان مالی مردم، این بازار جذاب در روزهای نخستین کرونا نیز کاهش یافته و رشد درآمد و فروش در این کسبوکارها رو به کاهش است.
صفایی فراهانی با اشاره به سودجویی افراد از شرایط خانهنشینی مردم بیان کرد: از طرفی اگرچه مردم مایل به دریافت خدمات آنلاین هستند، اما به علت نبود یک رگولاتوری مناسب، خیلی از مردم به دام افراد سوجود و غیرحرفهای میافتند که هزینههای خدمت را دریافت میکنند اما سرویس را ارائه نمیدهد که باعث شده بخشی از فعالان حرفهای کار خود را از دست دهند و اعتماد مردم به این کسبوکارها هم کاهش یافته است.
وی افزود: یکی از کارهای دیگر که باید در قالب گزارش انجام میدادیم، بررسی این بود ۲۲ رسته و شاخهای که در صنعت فاوا وجود دارد، هر کدام چقدر آسیب دیدند. در این بررسیها مشخص شد که بیشترین آٍسیب به بخشهای شبکه، سختافزار، صندوقهای مکانیزه فروش، فروشگاههای آیتی و نرمافزارهای پیشرفته سازمانی و پرتال وارد شده است و حوزههای بانکداری دیجیتال و فینتکها، سلامت الکترونیک و بازیهای رایانهای کمترین آسیب را دیدند.
انتهای پیام