stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۸ خرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 28 May , 2024
  • کد خبر : 161830
  • 07 شهریور 1399 - 14:55
1

میانجیگری روسیه برای حل اختلافات مصر و ترکیه در میان مخالفت امارات

میانجیگری روسیه برای حل اختلافات مصر و ترکیه در میان مخالفت امارات

منابع مصری و غربی اعلام کردند روسیه اخیرا میانجیگری میان مصر و ترکیه را با هدف آرام کردن اوضاع و حل اختلافات میان دو کشور برعهده گرفته است.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از العربی الجدید،  منابع دیپلماتیک غربی در قاهره اعلام کردند: مسکو توانست آنکارا و قاهره را به لزوم کاهش تنش در زمان کنونی برای ممانعت از شعله‌ور شدن اوضاع در منطقه که به منافع همگان آسیب می‌زند قانع کند.

این منابع اعلام کردند میانجیگری روسیه میان مصر و ترکیه برای حل اختلافات میان دو طرف درباره وضعیت لیبی با هدف ممانعت از هرگونه اقدامی است که می‌تواند موجب درگیری میان دو طرف شود. مسکو نگران است که تنش میان دو طرف در لیبی به مدیترانه شرقی که شاهد نزاع بر سر مناطق گازی است، کشیده شود.

منابع می‌گویند در زمانی که آنکارا از تقویت تفاهم‌ها با قاهره نه تنها درباره لیبی بلکه بقیه مسائل اختلافی استقبال می‌کند مصر موضع محافظه‌کارانه‌ای اتخاذ و به محدود کردن مذاکرات به موضوع لیبی پایبند است. اما از هر توافقی که بتواند از وخامت اوضاع در لیبی و درگیری‌های نظامی ممانعت کند، استقبال می‌کند.

منابع، صحبت درباره پرونده‌های امنیتی مشترک میان قاهره و آنکارا و خواسته‌های مصر درباره تحویل مخالفانی که در خاک ترکیه هستند و توقف فعالیت شبکه های مخالف مصری در استانبول را تکذیب و اعلام کردند میانجیگری درباره این مسائل نیست. این منابع تاکید کردند: قاهره درباره مذاکرات درخصوص مدیترانه شرقی موضع محافظه‌کارانه‌ای اتخاذ کرده درحالی‌که آنکارا با صحبت درباره پرونده میزبانی از مخالفان مصری مخالف است. معلوم نیست مذاکرات دیگری بین دو طرف خارج از مذاکرات با میانجیگری روسیه برگزار شده یا خیر ولی این مسئله بعید به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر منابع مصری فاش کردند آمریکا به امارات درباره نقش خرابکارانه این کشور درخصوص توافق آتش‌بس اخیر در لیبی هشدار داده است.

این منابع می‌گویند امارات مخالف این توافق بود چراکه به ترکیه اجازه می‌دهد نقش وسیع‌تری ایفا کند. همچنین به آنکارا و مسکو اجازه می‌دهد حقوق مربوط به مناطق گازی را در این منطقه تقسیم کنند.

این منابع می‌گویند آمریکا تحرکات امارات برای ناکام گذاشتن این توافق و ارتباط با گروه‌های مسلح در لیبی را با هدف ایجاد جنگ جدید میان دو طرف رصد می‌کند.

از سوی دیگر این منابع می‌گویند خلیفه حفتر، فرمانده ارتش “ملی” لیبی به دنبال تجهیز مقر اقامتی در خارج است چراکه اطمینان یافته نقشش به پایان رسیده است و در قانع کرون هم‌پیمانانش برای ادامه جنگ شکست خورده است.

همچنین منابع نزدیک به مقامات شرق لیبی می‌گویند اخیرا مبالغ زیادی به حساب‌های حفتر در خارج از کشور حواله شده است. بانک تجارت و توسعه حدود دو میلیارد دینار را به حساب حفتر در خارج حواله کرده است. مجموع پول‌هایی که طی سه ماه اخیر به حساب‌های حفتر و فرزندانش در خارج حواله شده، بیش از شش میلیارد دینار است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.