بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: یکی از این محموله ها به میزان ۶۰۰ هزار تن، به شرکت OMV اتریش تحویل داده می شود و محموله دیگری به میزان مشابه بوده اما مقصدش مشخص نشده است.
بنادر نفتی لیبی از ژانویه از سوی گروههای مسلح وابسته به ارتش ملی لیبی تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر مسدود شده اند و همه صادرات و در نتیجه عمده تولید نفت لیبی متوقف شده است. شرکت ملی نفت لیبی در پی مسدود شدن بنادر و تاسیسات نفتی، برای صادرات نفت این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد. این وضعیت اضطراری به قیمت از دست رفتن میلیاردها دلار درآمد نفتی تمام شده است.
ارتش ملی لیبی اوایل اوت آتش بس اعلام کرد و اگر این آتش بس حفظ شود، نفت بیشتری ممکن است از این کشور آفریقایی جنگ زده صادر شود. حتی تولید نفت لیبی هم فلج شده و از بیش از ۱.۲ میلیون بشکه در روز به کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و نفت زیادی در مخازن و بنادر نفتی وجود دارد.
اگرچه خبر بازگشایی بنادر برای لیبی خوب است اما برای بازار جهانی نفت خوب محسوب نمی شود. وخامت تولید لیبی اتفاق مثبتی برای قیمتهای نفت بوده که با مازاد عرضه شدید در بازار روبرو هستند و اوپک پلاس با کاهش چشمگیر تولید در تلاش برای مقابله با آن است. در واقع شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی برآورد کرده که محاصره بنادر نفتی لیبی می تواند کمک کند مازاد عرضه جهانی نفت امسال حداکثر ۶۵ درصد کاهش پیدا کند.
بر اساس گزارش پلاتس، اما این محاصره ضربه شدیدی به لیبی وارد کرده است. مصطفی سانالا، رییس شرکت ملی نفت لیبی اخیرا اظهار کرده که محاصره نفتی غیرقانونی تبعات فاجعه آمیزی برای اقتصاد ملی داشته و به استانداردهای زندگی مردم لیبی به شدت آسیب زده است. مخازن نفتی آسیبهای ماندگاری دیده اند و جریان نفت راکد در حال از بین بردن خطوط لوله است که تعمیر آنها هزینه هنگفتی دارد.
انتهای پیام