اقتصادنیوز نوشت: استقبال ۱۱۰ هزار نفری از تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی در حالی توانست روزهایی طلایی را برای خودروسازان رقم بزند که این روزها،بازار خودرو بیش از پیش به رکود رفته است.
به گفته فعالان بازار، ازآنجاکه دیگر خبری از تسهیلات نیست، بسیاری از مشتریان توانایی قدم گذاشتن در بازار خودرو را نداشته و گویا منتظرند تا شاید طرحی مشابه به اجرا درآمده و این بار نوبت آنها برسد که خودرو تسهیلاتی بخرند. کارشناسان البته همچنان از همان دلایل قدیمی نیز به عنوان مسائل تاثیرگذار بر رکود و به اصطلاح سرمای این روزهای بازار خودرو صحبت به میان آورده و تاکید می کنند که بالا بودن قیمت ها،کاهش قدرت خرید مشتریان،انتظار برای کاهش قیمت ها و همچنین ارزانی، سایه سنگین رکود را روی سر بازار کشیده است.
آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت عنوان می کنند، احتمال رونق گرفتن بازار خودرو طی چند هفته آتی بسیار ضعیف بوده و اگر قرار بر افزایش خرید و فروش خودروهای داخلی باشد، این اتفاق در ماه پایانی سال رخ خواهد داد.
پارس تندر ارزان شد، ۲۰۶ گران
اما چرخی در بازار خودرو کشور بزنیم و ببینیم اوضاع قیمت ها به چه شکل است، بازاری که پرنده در آن پر نمی زند و “رکود” قصد ندارد به این زودی ها دست از سرش بردارد. آنطور که فعالان بازار میگویند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود که این موضوع از افزایش ۱۵۰ هزار تومانی قیمت خودروی موردنظر در هفتهجاری حکایت میکند. همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V8 که بیش از ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را طی هفته جاری تجربه کرده، هم اکنون ۳۷ میلیون تومان برای خرید آن باید هزینه کرد.
به جز تیپ ۵ و V8، مدلی دیگر نیز از ۲۰۶ در ایران به تولید می رسد که تیپ ۲ نام دارد و این هفته ۱۰۰ هزار تومان به قیمت آن اضافه شده است. این خودرو در حال حاضر ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود. از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر میرسد که این محصول پرتیراژ ایران خودرو در هفتهجاری افزایش قیمت داشته و ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش میرود.
به گفته فعالان بازار، رانا دومین خودرو تولید داخل نیز در حال حاضر قیمتی برابر با ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد، خودرویی که مشتریان چندان استقبالی از آن در طرح فروش تسهیلاتی به عمل نیاوردند. از رانا که بگذریم، دنا به عنوان دیگر محصول داخلی خودروسازی کشور نیز ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود.
دنا که روزگاری تا ۵۳ میلیون تومان نیز خرید و فروش میشد، حالا دیگر قیمت بازار آن به زیر کارخانه رسیده است، چه آنکه قیمت آن در نمایندگی های ایران خودرو ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. سری هم اما به بازار تیبا و پراید بزنیم، خودروهایی که در بین آنها تغییر قیمتی خاصی به چشم نمی آید. در حال حاضر پراید ۱۱۱ قیمتی برابر با ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت میکند.
تیبا نیز هماکنون ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود و پراید در مدل ۱۳۱ نیز ۱۹ میلیون و ۹۰۰ تومان به فروش میرسد. برای خرید مدل ۱۳۲ پراید هم در حال حاضر باید ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر حکایت میکند.
فعالان بازار اما از تغییر قیمت تندر-۹۰ طی هفته جاری صحبت به میان میآورند. به گفته آنها، مدل پارس تندر با افتی ۲۰۰ هزار تومانی، در حال حاضر ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسد، اما تندر اتومات ۱۰۰ هزار تومان پیشروی کرده و هم اکنون قیمتی برابر با ۴۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دارد.