از زمان آغاز ثبت نام فروش اقساطی خودرو-۱۸ آبان- با تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی که بانک مرکزی در قالب بسته تسریع رونق اقتصادی آن را تقبل کرده بود حدود ۱۷ روز میگذرد و باید خودرو سازان حداکثر تا مدتی کمتر از ۱۵ روز دیگر تحویل خودروهای ثبت نامی را شروع کنند چراکه طبق قرار قبلی دوره تحویل یکماهه تعیین شده بود.
این در حالی است که در هفته اخیر خودروسازان تحویل خودروهای فروش رفته با وام ۲۵ میلیون تومانی را مشروط به تامین مالی از سوی بانک مرکزی عنوان و اعلام کردند تا زمانی که بانکها منابع وام های تعهد شده را پرداخت نکنند هیچ خودرویی فاکتور وتحویل نمی شود. این ادعا البته با واکنش بانک مرکزی نیز همراه شد و مدیر اعتبارات این بانک اعلام کرد که از ابتدا هیچ توافقی بین بانک مرکزی و خودرو سازران نبوده که تحویل و یا عدم تحویل خودرو مشروط به تامین مالی باشد. و باید طبق تعهدی که در قرارداد خود با خریداران دارند در زمان تعیین شده خودروها را تحویل دهند در غیر این صورت برخلاف اخلاق حرفه ای عمل کرده اند.
قربانی این را هم گفته بود که منابع لازم برای تامین مالی خودروهای ثبت نامی با وام ۲۵ میلیون تومانی تا همان سقف ۱۱۰ هزار دستگاه مورد توافق آماده است اما مشکل اینجاست که خوردوسازان اسناد خود را تکمیل شده ارائه نکرده و چک های آنها پشت نویسی نشده است.
با این وجود روز گذشته میرمحمد صادقی-مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی – از آغاز واریز وجوه اسناد تحویلی خودروسازان خبر داد و اعلام کرد که از روز چهارشنبه با ارائه اسناد و مدارک از سوی دو بانک تجارت و سپه ، بانک مرکزی بلافاصله منابع لازم را به حساب این دوبانک واریز کرده تا در اختیار خودروسازان قرار دهند.
در توضیحات مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی به ایسنا آمده بود که بانکهای عامل موظف شده اند مدارک دریافتی را به محض دریافت در اختیار بانک مرکزی قرارد داده تا تامین مالی آن در زمان کوتاهی انجام شود تا تحویل به موقع خوردهای تعهد شده با تاخیر انجام نشود.
گرچه خریداران خودرو با وام ۲۵ میلیونی منتظر دریافت خرید خود یکماه پس از ثبت نام هستند ولی بنابر آنچه که خودروسازان اعلام کرده اند زمان یکماهه از واریز پول آنها توسط بانکها شروع می شود. این شرط خودروساران باردیگر پایبندی آنها به قرارداد و توافقات انجام شده برای ارائه تسهیلات از سوی شبکه بانکی را تحت الشعاع قرار داد چراکه از ابتدا شرایط توافق به گونه ای دیگر بود.
در کنار شرط گذاری برای تحویل خودرو و تغییر زمانی آن، پیش تر هم این خودروساران بودند که توافق تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی بین خود ، بانک مرکزی و وزارت صمت را دور زده و تعهدی بیش از سقف تعیین شده برای ثبت نام ایجاد کردند. این در حالی است که قرار بود با توجه به تولیدات خودرو سازان از یک سو و پیش بینی آثار تورمی طرح از سویی دیگر فقط ۱۱۰ هزار دستگاه ثبت نام شود ولی خودروسازان بدون توجه به موضوع توافق و هشدارهای دریافتی نسبت به توقف ثبت نام، بازهم شرایط فروش فوق العاده اعلام کرده و ۲۰ هزار دستگاه مازاد بر ۱۱۰ هزار مورد تعیین شده به فروش رساندند. فروش اضافه ای که اکنون قرار نیست بانکها آن را تامین مالی کنند و فعلا بلاتکلیف باقی مانده است.
به هرحال اکنون با شروع تامین مالی فروش اقساطی خودرو از سوی بانکها، به نظر نمی رسد فعلا بهانه ای برای تحویل و یا عدم تحویل خودروهای ثبت نامی باقی مانده باشد و خریداران باید به زودی خودروهای خریداری شده را تحویل بگیرند. در عین حال که بانک مرکزی اعلام کرده است در کنار بانک سپه و تجارت، بانکهای ملت، صاردات و پارسیان هم در زمان کوتاهی از دریافت اسناد خودروساز آن را ارائه و مبالغ مورد نظر را دریافت خواهند کرد.
در طرح فروش اقساطی خودرو با تسهیلات ۲۵ میلیونی که از ۱۸ آبان ماه کلید خورد با توجه به استقبال گسترده مردم این طرح بیش از شش روز دوام نیاورد و با پر شدن سقف تعیین شده متوقف شد. شرایط به گونه ای بود که خریدار تا ۸۰ کل مبلغ خودرو و تا حداکثر ۲۵ میلیون تومان را با سود ۱۶ درصد تسهیلات دریافت و مابقی را نقدا پرداخت می کرد. بر این اساس خودروساز نیز اسناد دریافتی(چک یا سفته) بابت فروش را به بانکهای عامل تعیین شده تحویل می دهد تا بانکها با ارسال آن به بانک مرکزی خطوط اعتباری با سود ۱۴ درصد دریافت و به حساب خودرو سازان واریز کنند.