چندی پیش محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در یکصد و دهمین جلسه کمیسیون ایمنی راههای کشور که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، از افتتاح کمربندی جنوبی تهران در آینده نزدیک خبر داد. اما منظور آقای وزیر قطعه دوم ۲۶ کیلومتری این آزادراه است که آزادراه تهران – قم را به بزرگراه امام رضا وصل می کند.
این آزادراه به گفته حیدر نوروزی – مدیر کل راهداری و حملونقل جادهای تهران – در هفته آتی افتتاح شده و با توجه به اینکه جزو آزادراههای دولتی محسوب میشود، مردم برای آن عوارضی پرداخت نمیکنند. اما قطعه سوم این آزادراه توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان بخش خصوصی در دست احداث قرار گرفته و تا پایان امسال به بهرهبرداری خواهد رسید و این محور مانند دیگر آزادراههای بخش خصوصی مشمول پرداخت عوارض خواهد شد.
وی در گفتوگو با ایسنا از افتتاح و بهرهبرداری از آزادراه کمربندی جنوبی تهران تا پایان امسال خبر داد واظهار کرد: وضعیت حملونقل و ترافیک شرقی به غربی پایتخت و بالعکس با راهاندازی این آزدراه تا حدود بسیاری کاهش مییابد.
حیدر نوروزی در گفتوگو با اظهار کرد: آزادراه کنار گذر جنوبی تهران که به کمربند سوم تهران نیز معروف است از آبیک در استان قزوین از محل اتصال با آزادراه تهران- قزوین شروع و بعد از عبور از جنوب شهر کرج و تهران در محدوده چرمشهر به آزادراه حرم تا حرم متصل میشود و کلیه بزرگراهها و آزادراههای منشعب از پایتخت و استان البرز را به هم متصل می کند.
وی افزود: طول این آزادراه ۱۵۸ کیلومتر بوده و در حال حاضر برخی عملیاتهای روبنایی و فعالیتهای عمرانی بین مسیر مانند متمعهای خدمات رفاهی و غیره باقی مانده است که به نظر میرسد این آزادراه تا پایان امسال به بهرهبرداری خواهد رسید.
مدیر کل راهداری و حملونقل جادهای تهران ادامه داد: با افتتاح این مسیر بخش عظیمی از ترافیک شرقی به غربی تهران و بالعکس که از داخل شهر و اتوبانها و بزرگراههای مختلف طی مسیر میکردند، این کمربندی را انتخاب کرده و از این جهت ترافیک در پایتخت تا حد بسیار زیادی کنترل میشود.
نوروزی با بیان اینکه استان تهران یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین استانها در حوزه حملونقل و ترافیک است، گفت: از سوی دیگر میتوان گفت که با اجرا و بهرهبرداری از این آزادراه، بار ترافیکی کرج به تهران از مسیر این کمربندی استفاده کرده و تا حدود بسیاری کاهش خواهد یافت و میتوان گفت بار ترافیکی صبحگاهی غرب به شرق تهران و بار ترافیکی عصرگاهی شرق به غرب کاهش محسوسی پیدا کرده و وضعیت ترافیکی پایتخت از این نظر بهبود مییابد.
وی البته درباره قطعه دوم این آزادراه نیز اظهار کرد: قطعه دوم کنارگذر جنوبی تهران حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه و سرمایهگذاری نیاز داشت و در حال حاضر زیر بار ترافیکی قرار گرفته است و به زودی به بهرهبرداری میرسد اما برخی از عملیاتهای روبنایی و عمرانی در قطعه سوم باقی مانده است که میتوان به ذساخت و راهاندازی مجتمعهای خدمات رفاهی اشاره کرد و به نظر میرسد این فرآیند تا پایان امسال طول بکشد.
انتهای پیام