فولکس واگن در اوایل نوامبر فاش کرد میزان آلایندگی دی اکسید کربن و مصرف سوخت حدود ۸۰۰ هزار خودروی فروخته شده در اروپا را کمتر از سطح واقعی برآورد کرده است.
این رسوایی که احتمالا میلیاردها یورو هزینه برای فولکس واگن خواهد داشت، در ابتدا به نرم افزار غیرقانونی متمرکز شده بود که در ۱۱ میلیون خودروی دیزلی در سراسر جهان نصب شده بود تا میزان آلایندگی اکسید نیتروژن آنها را کمتر از میزان واقعی نشان دهد.
گزارش اخیر “بیلد ام سونتاگ” خلاف اظهارات مقامات فولکس واگن است که مدعی هستند برآورد نادرست آلایندگی دی اکسید کربن در راستای تلاشها برای پاکسازی رسوایی آلایندگی دیزلی برملا شده است.
این نشریه به نقل از منابع نزدیک به مارتین وینترکورن، مدیرعامل سابق فولکس واگن نوشت: وینترکورن ماهها از مصرف بالای سوخت خودروها مطلع بود و بهار امسال تصمیم گرفت یک مدل را از بازار خارج کند.
فولکس واگن در آن زمان آمار فروش پایین را دلیل خارج کردن مدل “پولو تی دی آی بلوموشن” از بازار اعلام کرد اما به مالکان این خودرو درباره مصرف بالای سوخت آن که ۱۸ درصد بالاتر از میزان تایید شده بود، اطلاع نداد.
با اینهمه این نشریه منبع خبر خود درباره اطلاع مدیران ارشد از مشکل مصرف سوخت از یک سال گذشته را مشخص نکرد.
بر اساس گزارش رویترز، وینترکورن در سپتامبر پس از اینکه تقلب این شرکت در تستهای آلایندگی خودروهای دیزلی در آمریکا برملا شد، از مدیرعاملی فولکس واگن استعفا کرد.
طبق گزارش دیگری که از سوی روزنامه دی ولت آلمان منتشر شد، فولکس واگن تنها در آلمان باید برای دو میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی مجهز به نرم افزار کنترل آلایندگی فراخوان دهد.
این خودروساز تایید کرده است که حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی دیزلی در اروپا به منظور اصلاح نرم افزارشان باید تحت فراخوان قرار بگیرند.
فولکس واگن برای پوشش هزینههای فراخوان خودروهای دیزلی ۶٫۷ میلیارد یورو و برای جبران تخفیفهای مالیاتی مربوط به خودروهای بنزینی آلاینده دو میلیارد یوروی دیگر اختصاص داده است.
به گفته تحلیلگران، هزینه جریمهها، شکایتها و تعمیر خودروهای آلاینده فولکس واگن ممکن است از ۴۰ میلیارد یورو فراتر رود.