هومن کلامی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به پروژه بهسازی و روکش آسفالت محور شریانی فرعی آسیب دیده از سیل کامیاران به روانسر اظهار کرد که مهندسین مشاور این پروژه از شرکت نواندیشان راه و آبادانی آروین و پیمانکار نیز از شرکت بنا گستر لیماک است.
وی با بیان اینکه اعتبارات این پروژه از منابع ملی و استانی تامین شده افزود که عملیات قیرپاشی تا ۲۸۰۰ کیلومتر و اجرای ماسه آسفالت به ضخامت ۳ سانتی متر انجام شده است.
این مهندس مشاور پروژه تصریح کرد که نصب تابلو و علائم اخباری و هشدار دهنده و چراغ های چشمک زن در هر دو سمت مسیر، نصب تابلوی ورود ممنوع در ابتدای مسیر کامیاران و انتهای حوزه استان کردستان نیز صورت گرفته است.
وی عنوان کرد که اجرای مسیر انحرافی در ۲ طرف جاده، ایمن سازی محل های حادثه خیز، اجرای عملیات تثبیت با سیمان توسط دستگاه WR تا کیلومتر ۵ مسیر صورت گرفته است.
کلامی با بیان اینکه عملیات تثبیت سیمان به مقدار ۴۵۰ هزار لیتر (۳۰ سرویس) و ۱۰۰ هزار لیتر جهت خود عملیات تثبیت(۶ تا ۷ سرویس) انجام شده ادامه داد که پاکسازی سطح راه به وسیله کمپرسور باد و جارو جهت گچ ریزی و انجام قیر پاشی صورت پذیرفته است.
وی با بیان اینکه تاکنون ۲۷۰۰ کیلومتر آسفالت با تناژ یک هزار و ۳۸۷ تن انجام گرفته خاطرنشان کرد که ۸ هزار و ۱۳۹ متر مربع ماسه آسفالت با تناژ ۲۹۸ تن صورت گرفته است.
این مهندس مشاور پروژه گفت: پروژه بعدی بهسازی شریانهای فرعی به مسیر کامیاران به سروآباد اختصاص یافته است که پس از اتمام پروژه کامیاران به روانسر عملیات اجرایی آن آغاز میشود.
وی اظهار کرد که به دلیل مشکلات پیش آمده در جریان عملیات اجرایی پروژه و عدم رعایت برخی از خودروها مبنی بر عبور بر روی سطوح بتنی، درگیری با کارگران پروژه، جلوگیری از بروز حادثه در ترددهای شبانه و گردوخاک ناشی از حرکت وسایل نقلیه اقدام به مسدود کردن محور کامیاران به روانسر کردیم.
کلامی افزود که تا هفته آینده عملیات آسفالت ۴ کیلومتر ابتدایی محور به اتمام میرسد.
وی تصریح کرد که اجرای چنین پروژههایی برای اداره راهداری عادی بوده ولی از مسئولان، به ویژه فرمانداریهای کامیاران و روانسر و مردم برای پیشبرد هرچه بهتر پروژه انتظار همکاری و صبر و حوصله را داریم.
این مهندس مشاور عنوان کرد که پروژه بهسازی و روکش آسفالت محور کامیاران به روانسر تاکنون پیشرفت ۴۰ درصدی با صورت وضعیت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیونی داشته است.
وی تنها دلیل به تاخیر افتادن عملیات اجرایی این پروژه را فرصت دادن به باغداران و کشاورزان برای فروش محصولات خود مطرح کرد.
کلامی خاطرنشان کرد که باتوجه به وجود باغات و کشتهای عمدتا آبی در حاشیه مسیر کامیاران به روانسر و درنتیجه بالا آمدن تراز آبهای زیرزمینی موجب آسیب به زیرساخت جاده و درنتیجه شکستن آسفالت در آینده خواهد شد.
وی گفت: طی نامهای به شرکت آب منطقهای استان کردستان اعلام کردیم که حفظ و نگهداری این مسیر منوط به کنترل سطح تراز آب اطراف آن است که با دادن مجوز چاه عمیق به کشاورزان و تغییر الگوی کشت قابل کنترل است.
این مهندس مشاور با اشاره به نا مناسب بودن جادههای استان، اظهار کرد که اداره راهداری استان کردستان توانایی جذب اعتبارات بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان را برای بهسازی و روکش آسفالت را در سال دارد.
وی با بیان اینکه آسفالت مسیر سنندج به مریوان کشش عبور این حجم از کامیون را ندارد در پایان یادآور شد که درصورت عدم توجه و اختصاص بودجه در سالهای آینده چارهایی جز تعویض کامل آسفالت این مسیر ترانزیتی وجود ندارد.
لازم به ذکر است که محور کامیاران به روانسر از اواخر شهریور ماه مسدود شده و مسافرین و مردم محترم آن مناطق میتوانند از مسیر کامیاران به کرمانشاه و سپس روانسر استفاده نمایند.
انتهای پیام