stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 15 May , 2024
  • کد خبر : 181585
  • 06 آبان 1399 - 13:11
0
واگذاری خوب است یا بد؟

۵ بنای تاریخی لرستان به بخش خصوصی واگذار می‌شود

۵ بنای تاریخی لرستان به بخش خصوصی واگذار می‌شود
طبق قانون و دستورالعمل ها از سال ۸۴ جهت واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی، بخشی تحت عنوان صندوق احیا و بهره برداری به میراث فرهنگی ملحق شد که هدف اول از تشکیل این صندوق با توجه به اعتبارات محدود دولتی در این بخش و تکمیل مرمت بناهای تاریخی بوده است.
قلم | qalamna.ir :

زهرا بهاروند اظهار داشت:هدف دیگر ورود بخش خصوصی به این عرصه، درآمدزایی و تولید اشتغال بوده که از اهداف صندوق احیا است و بخش خصوصی می‌تواند از اماکن تاریخی کاربری‌های متفاوتی همچون اقامتی، تفریحی، صنایع دستی و فرهنگی داشته باشد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان عنوان کرد: در استان لرستان تاکنون سه بنای تاریخی که شامل حمام گپ در خرم آباد و  دو بنای تاریخی دیگر در بروجرد با نام های خانه مغیث الاسلام و خانه مصری به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی گفت: در حال حاضر دو بنای تاریخی بروجرد در مراحل پایانی مرمت است که به زودی به بهره برداری خواهند رسید و حمام گپ خرم آباد هم که از سال ۹۵ با تکمیل مرمت، به عنوان سفره خانه سنتی مورد استقبال مردم و علاقه مند به معماری سنتی قرار گرفته است.

بهاروند بیان کرد: همچنین پنج بنای تاریخی در تملک اداره کل میراث لرستان بوده که جهت آمادگی واگذاری به بخش خصوصی با پیشنهاد کاربری های متناسب  فرهنگی به صندوق معرفی  شده اند؛ کاروانسرای چمشک، کاروانسرای گوشه، خانه کشفی و خانه ابوالقاسمی از جمله این بناهای تاریخی بوده که آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان خاطر نشان کرد: با توجه به کمبود منابع مالی جهت تکمیل مرمت بناهای ارزشمند تاریخی، واگذاری به بخش خصوصی البته با رعایت کاربری های متناسب و مرمت های اصولی بدون کمترین آسیب به کالبد بناهای تاریخی می تواند ضمن حفاظت از آثار تاریخی ایجاد اشتغال هم داشته باشد.

وی افزود: سرمایه گذار در هنگام پذیرفتن واگذاری بنای تاریخی مبلغی را به عنوان سرمایه گذاری تعهد می کند و تا پایان زمان تفاهم نامه مابین برای بهره برداری، مبلغی را به خزانه میراث به عنوان اجاره به صورت ماهیانه پرداخت نماید.

هشتگ: , , ,
  • خبرنگار ح.خادمی
  • منبع : سفیرافلاک

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.