آخرین روز خرداد ماه سال جاری بود که گروه صنعتی ایرانخودرو، قرارداد تولید و تحویل ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینیبوس را با هدف تجهیز ناوگان حملونقل عمومی را با شهرداری تهران امضا کرده و داخلیسازی ۶۲ درصد این خودروها در دستور کار قرار داد.
در این راستا، امروز (۱۲ آبان) در مراسمی با رعایت پروتکلهای بهداشتی در بوستان گفتگو مراسم تحویل نزدیک به نیمی از این خودروها برگزار شد. ۱۰۰ دستگاه از این خودروهای تعهد داده شده، تحویل و قرار بر این شد تا سه ماه آینده ۱۵۰ دستگاه دیگر نیز تحویل شود.
در این مراسم که با حضور رییس و اعضای شورای شهر تهران، شهردار تهران، مدیران شهرداری و همچنین مدیران عامل ایرانخودرو دیزل و ایرانخودرو برگزارشد، فرشاد مقیمی – مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو – با بیان اینکه این دستاورد تنها به واسطه اعتماد مدیران شهری، به توان و ظرفیت جوانان ایرانی گروه صنعتی، محقق شده است، گفت: در داخل گروه ایرانخودرو نیز، موفقیتهای به دست آمده چه در حوزه خودروهای تجاری و چه در سواریها، مرهون تلاش جهادی همه اعضای خانواده ایرانخودرو و ایرانخودرو دیزل است.
وی افزود: امسال بعد از ۱۰ سال، خط تولید اتوبوس در شرکت ایرانخودرو دیزل احیا شده و قرار براین است که هر ماه، ۴٠ دستگاه محصولات مسافری تولید و در اختیار مردم عزیز ایران قرار گیرد.
مقیمی ضمن ایراز امیدواری که این تعداد تا فروردین ۱۴٠٠، به بیش از ۶٠ دستگاه در ماه برسد، اظهار کرد: ارزبری این اتوبوسها از ۵٠ هزار یورو به کمتر از ۴٠ هزار یورو رسیده است. امروز شرکت ایدم که زیرمجموعه ایرانخودرو دیزل است با سه شیفت کاری، هدف را تامین اتوبوس برقی برای ناوگان عمومی کشور درآیندهای نزدیک قرار داده است.
مدیرعامل ایرانخودرو ضمن اشاره به اینکه در بحث تعمیق داخلیسازی تا امروز به ۳۰ درصد رسیدهایم، گفت: تا ابتدای سال آینده این میزان به حدود ۷۰ درصد خواهد رسید. ما بحث وحدت را بین خودروسازان جدی گرفته و رقبای سابق به جای دست بالای دست گذاشتن، دست در دست هم گذاشته و به سمت استقلال صنعتی و ارتقای کیفیت جرکت میکنند.
در ادامه این مراسم، مناف هاشمی – معاون حمل و نقل و ترافیک تهران – اظهار کرد: متروی تهران بیش از ۱۲٠ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. برای اتوبوسرانی نیز بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع لازم داریم که نمیتوان همه آن را از مردم مطالبه کرد. سهم دولت باید به موقع و کامل پرداخت شود، چراکه آنچه بر روی کاغذ تصویب میشود، تا زمانیکه اجرایی نشود، بیحاصل است. ما از دولت به سبب عدم پرداخت سهم خود گلایه و درخواست داریم اگر کمک نمیکند، حداقل گران هم نکند. هیچ کلانشهری در جهان مظلومتر و محرومتر از تهران در حوزه حمل و نقل عمومی نیست.
پیروز حناچی- شهردار تهران – نیز در این مراسم گفت: زمانیکه با ایرانخودرو دیزل قرارداد میبستیم، خیلیها به ما گفتند که با توجه به افزایش لحظهای نرخ دلار، ایرانخودرو دیزل نخواهد توانست به تعهد خود عمل کند؛ اما دیدیم که توانست و امروز شاهد ورود بخش اول اتوبوسها و مینی بوسهای با استاندارد روز دنیا و یورو ۵ به ناوگان عمومی تهران هستیم.
وی گفت: فشارها و پیگیریهای ما از دولت ادامه دارد، اما امید چندانی نداریم که کمکی از آن سو دریافت شود. با این حال امیدواریم که باز هم خبرهایی خوب برای مردم تهران داشته باشیم.
در پایان این مراسم، از اتوبوسها و مینیبوسهای تحویلی به شهرداری تهران رونمایی شد.
انتهای پیام