stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۰ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 31 July , 2024
  • کد خبر : 185946
  • 15 آبان 1399 - 12:52
4
فکری به حال نوجوانان و جوانان همدان کنید؛

جولان ناهنجاری های اجتماعی در بوستان‌های همدان

جولان ناهنجاری های اجتماعی در بوستان‌های همدان
قلم/ همدان- درحالی‌که این روزها پروژه‌های شهری همدان را با تأکید بر انسان‌محوری طراحی کرده و برنامه‌ریزی‌ها را انسان‌گرا می‌خوانند اما همین فضای شهری گویی مأمنی برای معتادان و جوانان و نوجوانان بی‌ضابطه شده است؛ به‌راستی چه برنامه‌هایی باید در این راستا اندیشید تا در سایه این وضعیت، نوجوانان و جوانان سالم همدانی مصون بمانند؟
قلم | qalamna.ir :

فاجعه به معنای واقعی کلمه!

این‌که در روز روشن و ساعتِ شلوغی در یکی از پارک‌های پررفت‌وآمد همدان قدم بزنی و با آن صحنه‌ها مواجه شوی… اسمش فقط می‌تواند فاجعه باشد! نشستن گروه‌های متعدد ۵ نفره متشکل از ۴ پسر نوجوان و یک خانم بالای ۳۵ ساله روی چمن‌های پارک مردم همدان و سیگار کشیدن‌ها و شوخی‌های زننده‌ از یک سو و آلاچیق‌هایی مملو از دختران و پسران نوجوان با سر و وضع‌ و حرف‌های نابهنجار، از یک سو… جولان موتوری‌های فروشنده موادمخدر، در پارک از سویی دیگر… همه و همه نمایی از بحرانی اجتماعی را پیش‌روی خانواده‌های حاضر در پارک مردم به تصویر می‌کشید.

 در پارک مردم همدان، میخکوب می‌شوید!

مگر می‌شود، چنین پارکی که تنها پارک مناسب همدان برای قدم‌زدن و استراحت خانواده‌ها است، با چنین اوضاعی روبرو شود؟ پارکی که در یکی از مناطق دوردست همدان نیست و به‌راستی می‌توان آن را در دل شهر خواند، محلی که روزانه از برخی از قسمت‌های آن، خانواده‌های بسیار، جوانان و نوجوانان و حتی کودکان بسیاری عبور می‌کنند، این روزها آن‌قدر برای معتادان و به معنای کلمه برای ولگردها مناسب شده و امنیت دارد! که جولان آن‌ها را می‌توان در این پارک شاهد بود.

خرده فروشان مواد مخدر در پارک حضور دارند و از فروش تا مصرف را می‌توان در این پارک نظاره‌گر بود، موضوعی که با تکرار شدنش، همه آن چه که قانون و فرهنگ و خانواده‌ها ناهنجار می‌دانند، در این فضا بهنجار و عادی‌سازی می‌شود!

در بلوار ارم، از خودروهای عرضه‌کننده قلیان‌گرفته تا خودروهایی که بر صندوق عقب خود آرم‌های خاص دارند و به نقلی در فضای مجازی هم صفحه‌های فروش مواد مخدر را مدیریت می‌کنند، به عینه دیده می‌شود.

بلواری که در وعده و وعیدها غرق شده و همواره برای اجرای طرح‌های جدید آن، بر انسان‌محوری و خانواده محوری و ایجاد فضای سرزنده شهری تاکید می‌شود، این روزها گویی مکانی امن برای عده‌ای خاص شده است!

و اما پارک کودک همدان، مشاهده‌های عینی خبرنگار ما در این پارک که نام کودکان را یدک می‌کشد، بارها ناراحت‌کننده از آب درآمده است و بارها این موضوع را گوشزد کرده‌ایم اما…

پارکی در جوار میدان فردوسی همدان و محل رفت‌وآمد بسیاری از مردم همدان… نامناسب بودن روشنایی، وجود فضای بی‌دفاع شهری در برخی از نقاط آن و مواردی ازاین‌دست، این مکان را به‌جای پارک کودکان، پارک اتراق جوانان بیکار کرده و در قسمتی از آن موتورسواران خرده‌فروش مواد مخدر به‌راحتی تردد می‌کنند.

این موارد همه‌وهمه احساس ناامنی را در این پارک ایجاد کرده و خانواده‌هایی که برای دقایقی فرزندانشان را به این فضای سبز شهری می‌آوردند، به‌راستی پشیمان می‌شوند!

فضای باز عمومی شهر به‌عنوان فضاهایی ایجاد شده‌اند که افراد را برای ساعاتی هم که شده از خستگی‌های زندگی شهری دور سازند، آب‌وهوای مطبوع پارک‌ها و طبیعت سرسبز آن با خود، استراحت ذهنی را به همراه دارد. حال اگر به این فضاها وسایل استاندارد بازی و فواره‌های آب و مواردی از این دست هم افزوده شود، شهروندان می‌توانند با اعضای خانواده خود در این فضاها ساعاتی را از زندگی معمولی، دور باشند. اما اگر همین فضا، مأمنی برای معتادان و جوانان و نوجوانان بیکار شده باشد، تمامی برنامه‌ها به سمت‌وسوی دیگری می‌رود.

همه ما می‌دانیم که نوجوانان در سنین رشد هستند و در این دوران، الگوهای خود را از گروه‌های دوستی و همالان می‌گیرند، برای آن‌ها گروه‌های مرجع پررنگ هستند اما دراین‌بین، الگوهای اجتماعی، قوانین، موارد بهنجار و مواردی ازاین‌دست، برعملکردهایشان بسیار اثرگذار است.

حال همین نوجوان متولد دهه هشتاد، در عبور روزانه خود از کنار این پارک، با جوانانی برخورد می‌کند که به‌جای ورود به کتابخانه دیواربه‌دیوار پارک، در دالان کناری آن به مصرف مواد یا حرکات نابهنجار می‌پردازند.

به‌راستی چه سرنوشتی در انتظار این نوجوانان است؟ جوانانمان چطور خواهند بود؟ این روزها، شیوع ویروس کرونا، مدارس، دانشگاه‌ها، کلاس‌های موسیقی، باشگاه‌ها و دیگر اماکن آموزشی و تفریحی را به تعطیلی کشانده و عدم برنامه‌ریزی مناسب برای جوانان و نوجوانان هم دردی بر دردهای امروز جامعه افزوده است.

از سویی این موضوع را اگر تلاقی شده با وضعیت زندان‌ها و کمپ‌های ترک اعتیاد در دوران شیوع کرونا و محدودیت‌های پذیرش و ولگردی معتادان متجاهر و مجرمان خرد در بوستان‌ها ببینیم، این یعنی فاجعه دیگری که نمی‌توان در برابر آن کمر راست کرد!

با این تفاسیر که البته دردناک هم بود، بر آن شدیم تا موضوع را به مسئولان مربوطه استان (یزدان آزرمی؛ دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر همدان، سرهنگ محمدتقی حاجیلو؛ پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان همدان، سرهنگ جمشید باقری؛ فرمانده انتظامی شهرستان همدان) گزارش دهیم و صحبت‌های آن‌ها را دراین‌خصوص بشنویم که در ادامه آن‌ها را می‌خوانید:

      لزوم وجود نظارت همگانی

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان همدان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص اقدامات صورت‌گرفته در این راستا در استان همدان مطرح کرد: برای پذیرش معتادان در مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۵ و ۱۶ در شرایط کرونایی دستورالعمل‌هایی وجود داشت بدین ترتیب، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اقداماتی در این زمینه مرکز ماده ۱۵ در خصوص پذیرش معتادان ادامه فعالیت داد.

یزدان آزرمی با بیان اینکه در خصوص رعایت پروتکل‌ها تذکراتی نیز اگر موردی بود به برخی از مراکز داده شد، گفت: مرکز ماده ۱۶ نیز هیچ‌وقت تعطیل نشد و در دوران شیوع ویروس کرونا، جمع‌آوری و ساماندهی معتادان را در استان ادامه دادیم.

وی با اشاره به اینکه در این دوران، یک واحد قرنطینه نیز در این مراکز ایجاد شد، مطرح کرد: پس از هر پذیرش، فرد تا ۱۴ روز در قرنطینه بود تا از درگیری وی با ویروس کرونا اطمینان حاصل شود.

این مسئول با بیان اینکه وظیفه ما سیاست‌گذاری، نظارت، برنامه‌ریزی و هماهنگی است، مطرح کرد: در این راستا توجه به موضوع اشتغال بهبودیافتگان از اعتیاد در اولویت قرار دارد، چرا که در صورت مهیّا نبودن زمینه اشتغال امکان بازگشت فردی که درگذشته معتاد بوده، بالا می‌رود.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان همدان با بیان اینکه در خصوص وضعیت مطرح شده در برخی از پارک‌های همدان باید مطرح کنم که وظیفه ما در سه حیطه عنوان شده است، گفت: سخت‌ترین قسمت در حوزه مقابله، بحث‌های سخت‌افزاری است که اصل این وظیفه با پلیس مبارزه با مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه در استان همدان در این راستا شاهد اقدامات بسیار مناسب و خوب پلیس مبارزه با مواد مخدر هستیم، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مرتبط نیز در این زمینه فعالیت‌های مناسبی داشته‌اند.

آزرمی با بیان اینکه اگرچه پلیس در همه‌جا حضور دارد، اما نمی‌توان انتظار داشت که جایی از دید آن‌ها دور نماند، گفت: باید در این زمینه، نظارت همگانی وجود داشته باشد به‌نوعی که آحاد مردم، قدری میزان حساسیت‌های خود را در این زمینه بالا ببرند و در صورت مشاهده موردی، حتماً آن را گزارش دهند اما متأسفانه شاهدیم که خیلی از مردم از کنار چنین مسائلی عبور می‌کنند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر همدان خطاب به مردم همدان نیز گفت: درصورتی‌که موردی را در زمینه خریدوفروش یا استعمال مواد مخدر به دستگاه‌های ذی‌ربط اطلاع داده‌اند، اما اقدامی صورت نگرفته است؛ این موضوع را به ما اطلاع دهند چرا که چنانچه جرمی مشهود بوده و گزارش داده شده باشد، بایستی اقداماتی جدی در این زمینه صورت گیرد.

آزرمی با تصریح به این‌که در این زمینه دغدغه‌مندی از سوی دستگاه‌های مختلف وجود دارد، مطرح کرد: خوشبختانه با مسئولی در استان همدان مواجه نیستیم که حساسیتی در زمینه مبارزه با مواد مخدر نداشته باشد، همه نگران این امر هستند چرا که مقام معظم رهبری نیز اعتیاد به مواد مخدر را نخستین آسیب کشور عنوان کرده‌اند.

وی با بیان این موضوع گفت: این‌که چقدرتوانسته‌ایم در این مسیر موفق و مناسب عمل کنیم، باید مردم در این زمینه نظر دهند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر همدان در پاسخ به این سؤال که سند مبارزه با مواد مخدر استان همدان به چه مرحله‌ای رسیده است؟ خاطرنشان کرد: هم‌اکنون این سند، پیشرفتی ۷۰ درصدی دارد و بخش اصلی آن تا پایان سال ۱۳۹۸ به انجام رسید اما شرایط شیوع ویروس کرونا مانع از این شد تا بتوانیم هدف‌های عینی این پروژه را به انجام رسانده و با روش عینی باقی کار را پیش ببریم.

      تذکرات را می‌دهیم/ پارک‌ها پاک‌سازی می‌شوند

پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان همدان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت خریدوفروش و استعمال مواد مخدر سطح برخی از پارک‌های شهر همدان گفت: حتماً در این زمینه اقدام و تذکرات لازم را خواهیم داد.

سرهنگ محمدتقی حاجیلو با تصریح به این‌که در پارک مردم همدان یک ایستگاه ثابت پلیس وجود دارد، گفت: در این پارک، خریدوفروش آن‌چنانی مواد مخدر را شاهد نیستیم، اما تجمع دختران و پسران وجود دارد که در این زمینه نیز تذکرات لازم را خواهیم داد.

پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان همدان با بیان اینکه با پارک‌های استان همدان را از خرده‌فروشان پاک‌سازی خواهیم کرد، مطرح کرد: پارک‌ها از اولویت‌های اصلی ما در زمینه مبارزه با مواد مخدر هستند بدین‌سان گشت‌های ثابت و سیاری در این زمینه داریم اما در صورت مشاهده هر موضوعی در این زمینه، نیاز است تا مردم نیز آن را با پلیس ۱۱۰ در میان بگذارند.

      کارهای فرهنگی را کنار گذاشته‌اند/ کرونا دستمان را تاحدی بسته است

فرمانده انتظامی شهرستان همدان در گفتگو با خبرنگار ما در زمینه خریدوفروش و استعمال مواد مخدر در برخی از پارک‌های شهر همدان گفت: نیاز است تا در این زمینه شهرداری همدان پای‌کار باشد و در مبلمان‌ها و طراحی‌های پارک‌های همدان قدم‌های مناسبی بردارد.

سرهنگ جمشید باقری با بیان اینکه طرح پاک‌سازی پارک‌ها را داریم اما یک سری موارد است که به عملکرد و اقدامات شهرداری همدان مربوط است، مطرح کرد: بایستی در پارک‌های شهر همدان موانع بازدارنده وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر این‌که در بحث برخورد با خرده‌فروشان و معتادان متجاهر نیز شیوع ویروس کرونا دست ما را بسته است، خاطرنشان کرد: علی‌رغم سرکشی‌ها و اقدامات صورت‌گرفته اما مراکزی که در این زمینه هستند، محدودیت پذیرش دارند بدین‌سان ما نیز محدودیت جمع‌آوری داریم اما سرکشی‌ها از مناطق مختلف شهرستان همدان را در پیش گرفته‌ایم.

      پارک کودک همدان نباید به پارکینگ موتورسیکلت‌ها تبدیل شود

فرمانده انتظامی شهرستان همدان با تصریح به اینکه بایستی برای پارک‌های همدان اقداماتی را از سوی شهرداری شاهد باشیم، اظهار کرد: در پارکی چون پارک کودم همدان، خیابان و پیاده‌رو یکی است و به‌راحتی موتورسواران وارد پارک می‌شوند درحالی‌که نیاز است تا نرده یا پله‌ای تعبیه شود و مانع از ورود موتورسواران به پارک شویم.

سرهنگ باقری با بیان این‌که پارک کودک همدان نباید به پارکینگ موتورسیکلت‌ها تبدیل شود، خاطرنشان کرد: نیاز است تا سایر دستگاه‌ها نیز کمک‌حال ما باشند تا بتوانیم اقدامات مناسبی را در این راستا به انجام برسانیم.

فرمانده انتظامی شهرستان همدان با بیان اینکه پارک کودک همدان در طول روز بسیار آفتاب‌گیر است، گفت: خانواده‌های همدانی عصرها و شب‌ها در این پارک امکان حضور دارند که در آن زمان نیز شاهد روشنایی نامناسب فضای پارک هستیم و این امر، موجب کاهش احساس امنیت در پارک نیز می‌شود.

سرهنگ باقری در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: در بحث عرضه قلیان، برخورد با نیروی انتظامی نیست و در این زمینه برخی از دستگاه‌ها کم‌لطفی می‌کنند و همه از ما انتظار دارند تا اقدامات سلبی و مقابله‌ای داشته باشیم.

فرمانده انتظامی شهرستان همدان ادامه داد: نهادهای متولی در این زمینه کارهای فرهنگی را کنار گذاشته‌اند و به دنبال کارهای مقابله‌ای و سلبی هستند درحالی‌که این امر، جرم نیست و بهتر است تا دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه قدم‌هایی بردارند.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: در سطح شهر همدان حتی یک بنر برای فرهنگ‌سازی این موضوع نمی‌بینیم که در آن نوشته شده باشد که مصرف قلیان، مضراتی را دارد و این امر به خانواده‌ها و جوانان گوشزد شده باشد.

درحالی‌که این روزها پروژه‌های شهری همدان را با تأکید بر انسان‌محوری طراحی کرده و برنامه‌ریزی‌ها را انسان‌گرا می‌خوانند اما همین فضای شهری گویی مأمنی برای معتادان و جوانان و نوجوانان بی‌ضابطه شده است؛ به‌راستی چه برنامه‌هایی باید در این راستا اندیشید تا در سایه این وضعیت، نوجوانان و جوانان سالم همدانی مصون بمانند؟

به‌راستی چه زمانی قرار است تا برای جوانان و نوجوانان همدانی برنامه‌ریزی‌ مناسبی صورت بگیرد، مهارت‌آموزی جزء برنامه‌های اصلی زندگی‌ آن‌ها شده و قدم‌هایشان هدفمند شود و آینده این استان به سمت‌وسوی بهتری سوق یابد؟ جا دارد در این مسیر، تلنگری هم به اداره کل ورزش و جوانان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل تبلیغات اسلامی، معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری همدان، اداره فنی و حرفه‌ای و سایر دستگاه‌های متولی بزنیم. این‌که چرا تا به امروز، یک برنامه موثر و همه‌جانبه برای جوانان و نوجوانان این استان طراحی و اجرا نشده است. تمام برنامه‌های ما برای جوانان و نوجوانانمان خلاصه می‌شود در برنامه‌های ورزشی که آن هم با شیوع ویروس کرونا خاموش شد. فرهنگ کتاب‌خوانی، مهارت‌آموزی، ورود به عرصه هنرآموزی، جذب به حلقه‌های مشارکت محور، سلامت‌محور، اجتماع‌محور و مواردی ازاین‌دست، کجای برنامه‌ریزی‌ها بوده است؟ علت بی‌هدفی جوانان و نوجوانانمان چیست؟

در ادامه برگردیم، سر فاجعه‌ای که از آن صحبت کردیم… این روزها، به سبب شیوع ویروس کرونا اگرچه افراد کمتر از خانه بیرون می‌آیند و این امر موجب خلوتی برخی از نقاط شهر و آماده بودن محیط شهری برای جولان افراد خاص شده است اما متأسفانه موارد مذکور را پیش از شیوع ویروس کرونا نیز در امتداد پیگیری‌هایمان شاهد بوده‌ایم. پس نباید شرایط پیشرو را با شیوع این ویروس گره بزنیم… از سویی، به‌راستی اگر در مسیر کاهش معضلات اجتماعی، اقدامات پیشگیرانه مناسب و کوتاه کردن دست عرضه‌کنندگان مواد مخدر از دست جوانان و نوجوانانمان قدمی برنداریم، آسیب‌های اجتماعی در امتداد آن‌یکی پس از دیگری رخ‌نمایی خواهند کرد و جواب این قدم برنداشتن‌ها را خواهیم دید!

مسئولان محترم، بیایید باور کنیم که اقدامات در این مسیر، چیزی بیش از توزیع بروشور است. باید اقدامات آن‌قدر با جدیت صورت پذیرد تا فضاهای باز شهری چون پارک‌های استان همدان مکان امنی برای معتادان و افراد نابهنجار نباشد چرا که این امر نه‌تنها احساس ناامنی را کاهش می‌دهد بلکه امکان عادی‌سازی این معضلات، به هنجار تلقی کردن آن‌ها، فرهنگ‌سازی‌های غلط، افزایش اضطراب اجتماعی، الگوسازی‌های غلط برای گروه‌های سنی حساس و آینده‌ساز، سوق پیداکردن جوانان و نوجوانان بیکار به این سمت‌وسو و در ادامه آسیب‌های اجتماعی بعدی که همانا گره‌خوردن به بزهکاری و مواردی ازاین‌قبیل است را به دنبال خواهد داشت. بدین‌سان، بیایید چشمانمان را بازتر و قدم‌هایمان را استوارتر در این مسیر برداریم تا هم نگرانی‌های خانواده‌ها را در این استان کاهش دهیم و هم آینده همدان را روشن‌تر سازیم…

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.