stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳ Sunday, 6 October , 2024
  • کد خبر : 191604
  • 26 آبان 1399 - 12:36
4

ارتودنسی دندان چیست؟ + انواع آن

قلم | qalamna.ir :
مطب متخصص سعید قریشی در غرب تهران، به‌روزترین درمان‌های ارتودنسی نامرئی، اطفال، بزرگسالان و… را در غرب تهران ارائه می‌دهد. ایشان به عنوان بهترین “متخصص ارتودنسی” در تهران، متخصص ارتودنسی و ارتوپدی فک و صورت، و دارای فلوشیپ و بورد تخصصی ارتودنسی کانادا هستند.
توصیه می‌کنیم برای دریافت پاسخ سوالات‌تان در مورد انواع ارتودنسی، ارتودنسی نامرئی، مراحل این درمان و زمان مناسب برای انجام آن، مطلب پیش رو را مطالعه کنید. علاوه بر موارد ذکر شده، به مزایا و معایب ارتودنسی دندان نیز اشاره می‌کنیم تا پیش از مراجعه به مطب بهترین متخصص ارتودنسی اطلاعات جامعی داشته باشید.
 
ارتودنسی دندان
ارتودنسی دندان شاخه‌ای تخصصی از دندانپزشکی است که به اصلاح مکان دندان‌ها و فک‌های بالا و پایین می‌پردازد. باید به خاطر داشت که چنین مشکلاتی تنها روی زیبایی فرد تاثیر نمی‌گذارد. دندان‌های نامنظم در طولانی مدت عوارضی جدی از جمله خوب جویده نشدن غذا و مشکلات گوارشی، پوسیدگی دندان‌ها، مشکلات لثه، مشکلات فکی، احساس درد در سر و گردن در پی خواهد داشت.
همان طور که در Wikipedia بیان شده است: 
“ارتودنسی، یکی از تخصص‌های دندانپزشکی است که به تشخیص، پیشگیری و اصلاح دندان‌ها و فک‌های بدشکل می پردازد. همچنین می تواند بر اصلاح رشد صورت متمرکز شود، که به عنوان ارتوپدی دندانپزشکی شناخته می‌شود.”
بهترین “متخصص ارتودنسی” از انواع ارتودنسی دندان برای رفع مشکلاتی که در ادامه توضیح می‌دهیم استفاده می‌کند. فردی که با این عارضه‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند، باید سریعا به یک متخصص مراجعه کند. این عارضه‌ها عبارت‌اند از:
•    فاصله (Spacing): وجود فاصله میان دندان‌ها به دلیل از دست دادن یک دندان، رشد ناقص و یا عدم رشد یک دندان
•    شلوغی (Crowding): قرار گرفتن تعداد زیادی دندان (بیش از تعداد طبیعی) در یک ردیف دندانی و روی هم افتادن آنها
•    خط میانی نابجا (Misplaced Midline): در یک راستا قرار نگرفتن خط میانی دندان‌های بالایی با خط میانی دندان‌های پایینی
•    آندربایت (Underbite): بسیار جلو بودن دندان‌های فک پایین نسبت به دندان‌های فک بالا، یا بیش از حد عقب بودن دندان‌های فک بالا
•    کراس‌بایت (Crossbite): درست قرار نگرفتن دندان‌های بالا روی دندان‌های پایین به صورت عرضی هنگام جویدن
•    اوربایت (Overbite): همپوشانی عمودی زیاد دندان‌های فک بالا روی دندان‌های فک پایین
•    اُپن‌بایت (Openbite): باز بودن بین دو فک در قسمت جلو، عقب و یا کناره‌ها
 
انواع ارتودنسی دندان
 
انواع ارتودنسی دندان
از نظر دیده شده یا دیده نشدن دستگاه‌های ارتودنسی، انواع ارتودنسی دندان به دو دسته مرئی و نامرئی تقسیم می‌شود:
ارتودنسی مرئی
همان‌طور که از نام آن مشخص است، ارتودنسی مرئی (Visible Orthodontic) همان ارتودنسی‌های ثابت فلزی آشنایی هستند که می‌نوان به راحتی آنها را در دهان فرد دید. در ارتودنسی‌های مرئی ثابت، بیمار نمی‌تواند دستگاه را از دهان خود خارج کند. البته برخی از ارتودنسی‌های مرئی نیز در دسته متحرک قرار می‌گیرند.
بهترین متخصص ارتودنسی از این روش برای رفع مشکلات جدی‌تر دندان‌ها استفاده می‌کند. در صورت مراجعه به موقع و همکاری مناسب بیمار، با ارتودنسی مرئی مشکل به راحتی حل خواهد شد. اما در صورت همکاری نامطلوب و یا شدت بالای ناهنجاری فکی، ممکن است انجام جراحی نیز لازم باشد.

ارتودنسی نامرئی
بهترین متخصص ارتودنسی روش ارتودنسی نامرئی” دندان (Invisible Orthodontics) یا اینویزیلاین (Invisalign) را برای افرادی تجویز می‌کند که بعد ظاهری درمان برای آنها بسیار مهم است. ارتودنسی نامرئی تنها زمانی قابل تشخیص است که دیگران خیلی به شما نزدیک شوند. ارتودنسی نامرئی دو روش رایج و بسیار نتیجه‌بخش دارد: ارتودونسی با براکت‌های سرامیکی یا پلاستیکی و ارتودنسی با الاینر.
ارتودنسی نامرئی با براکت‌های سرامیکی یا پلاستیکی از روش‌های ثابت ارتودونسی است. اما ارتودنسی نامرئی به کمک الاینر (الاینر تراپی) اینگونه نیست. در این روش ردیف‌کننده‌های دندانی بدون سیم برای هر بیمار به صورت اختصاصی طراحی و ساخته می‌شود. بیمار در طول درمان خود، از یکسری الاینرهای نامریی استفاده می‌کند. الاینرها پلاک‌هایی شفاف و شبیه به نایت گارد هستند، و با وارد کردن نیرویی سبک و مستمر دندان‌ها را جابه‌جا می‌کنند.
 
 مراحل ارتودنسی دندان
ارتودنسی دندان با جلسه معاینه و مشاوره با بهترین متخصص ارتودنسی آغاز می‌شود. بیمار در این جلسه سوالات خود را با متخصص درمیان می‌گذارد. متخصص ارتودنسی هم با معاینه و بررسی عکس رادیولوژی نحوه ارتودنسی دندان مناسب را تجویز می‌کند. پس از تعیین برنامه درمانی، هزینه ارتودنسی دندان نیز مشخص می‌شود. در صورت وجود مشکلات لثه، پوسیدگی و موارد دیگر، ابتدا باید آنها را برطرف کرد.
در مرحله بعد، بهترین متخصص ارتودنسی بریس‌ها را روی دندان‌های بیمار قرار می‌دهد. این مرحله برای ارتودنسی ثابت چیزی حدود دو ساعت زمان می‌برد. در این جلسه سیم‌های نگهدارنده و کش ارتودنسی در صورت نیاز نیز روی دستگاه قرار می‌گیرد.
اگر نحوه ارتودنسی دندان تجویز شده متحرک باشد، در زمانی کوتاه‌تر عکسبرداری‌ها و قالب‌گیری‌های لازم برای ساخت پلاک‌ها انجام می‌شود. در هر دو حالت، این مرحله با ارائه توصیه‌هایی در مورد رعایت بهداشت دهان، تمیز کردن بریس‌ها و … به پایان می‌رسد.
در مراحل بعد، بیمار باید برای مشاهده روند پیشرفت درمان و تنظیم حرکات دندانی به ارتودنتیست مراجعه کند. مراجعه منظم و طبق برنامه اعلام شده توسط بهترین متخصص ارتودنسی نتیجه را تضمین می‌کند. در آخر نیز پس از برداشتن بریس‌ها، در صورت نیاز باید از ریتینرها یا نگهدارنده‌ها استفاده کرد.
 
زمان مناسب ارتودنسی
زمان مناسب ارتودنسی برای افرادی که ناهنجاری‌های فکی نداشته و تنها به حرکت دادن دندان‌ها نیاز دارند، هیچ بازه خاصی ندارد؛ البته در صورتی که لثه‌ها و استخوان هر دو فک فرد سالم باشند. در صورت وجود مشکلات فکی، بهترین سن ارتودنسی دندان تا پیش از بلوغ است. زیرا بعد از این دوران استخوان‌های فک سخت می‌شوند، و نمی‌توان آنها را با دستگاه‌ها ارتودنسی حرکت داد.
در مورد کودکان، اگر در معاینه مشخص شود که فک‌ها مشکلی ندارند و تنها دندان‌ها نامنظم هستند، می‌توان مراحل ارتودنسی دندان را در محدوده سنی ۱۰ تا ۱۲ سال شروع کرد.
 مزایا و معایب ارتودنسی دندان
 مزایا و معایب ارتودنسی دندان
پیش‌تر اشاره کردیم که ارتودنسی نامرئی و سایر روش‌ها نزد بهترین متخصص ارتودنسی علاوه بر اصلاح لبخند، از مشکلات بعدی ناهنجاری‌های فک و دندان، شدیدتر شدن و عوارض آنها مانند مشکلات گوارشی، پوسیدگی دندان‌ها، مشکلات لثه و مشکلات فکی جلوگیری خواهد کرد.
در مورد معایب ارتودنسی ثابت می‌توان از دوره درمان طولانی، دردهای دوره‌ای (هنگام تنظیم نیرو)، چالش‌های رعایت بهداشت و خوردن غذا، ایجاد مشکل در تکلم، احتمال شکستن و افرایش هزینه صحبت کرد. ارتودنسی نامرئی شاید بسیاری از این نکات منفی را نداشته باشد، اما عادت کردن به آن سخت است و برای مشکلات جدی نیز کاربردی ندارد.
 
سخن آخر
دکتر سعید قریشی، متخصص ارتودنسی، همراه شما در انجام تمامی خدمات ارتودنسی هستند. ارتودنسی مرئی، نامرئی، متحرک، ثابت و ارتودنسی کودکان تنها بخشی از خدماتی است که ایشان ارائه می‌دهند.

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.