stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 195576
  • 03 آذر 1399 - 14:58
0
اسکندری:

کرونا و فرصت توسعه ورزش کونگ فو در گلستان/ از برگزاری مسابقات مجازی کونگ فو تا آموزش های مجازی

کرونا و فرصت توسعه ورزش کونگ فو در گلستان/ از برگزاری مسابقات مجازی کونگ فو تا آموزش های مجازی
در ایام کرونا یکی از مسابقات کونگ فو در یکی از سبک ها به صورت مجازی به میزبانی استان گلستان برگزار شد و همچنین کونگ فوکاران به صورت مجازی با ارتباط با مربی به تمرین های خود می پردازند.
قلم | qalamna.ir :

به گزاراش وبگاه قلم ازگرگان، از گرگان، خطر ابتلا به ویروس کووید۱۹ باعث شده بسیاری از فعالیت های ورزشی کمرنگ شود و بسیاری از باشگاه های ورزشی تعطیل شوند و  این مهم باعث افزایش کم تحرکی بین افراد جامعه شده است.

کم تحرکی عارضه هایی مثل چاقی، فشار خون بالا و غیره را بین خانواده ها افزایش داده است لذا کم تحرکی را می توان یکی از خطرات پساکرونا بدانیم که سلامت انسان را تحت الشعاع خود قرار داده است.

در این ایام خانواده ها باید به سراغ ورزش هایی بروند که با استفاده از مشاور و یا از طریق ارتباط  مجازی با مربی بتوانند این ورزش ها را فرا بگیرند و تمرین های لازم را به صورت انفرادی انجام دهند.

هنرهای رزمی مثل کونگ فو یکی از ورزش هایی است که می توان آن را در هر جایی مثل پارک، معابر عمومی، منزل و طبیعت انجام داد لذا با برنامه ریزی منسجم و درست می توانیم از فرصت های تهدید کرونا برای توسعه چنین ورزش هایی بهره بگیریم.

از سویی دیگر کونگ فو «توآی» رزم ملی ایران است که امروزه در سبک های مختلف در کشورهای دنیا مورد توجه قرار گرفته است که نمادی از هویت ملی و فرهنگی کشورمان به شمار می رود لذا باید به توسعه این ورزش بیش از گذشته توجه شود.

برای کونگ فو در استان گلستان افراد زیادی تلاش کردند و حتی برای نخستین بار کونگ فو را وارد استان کردند که می توانیم به استاد بهمنش، استاد ناصرنژاد، استاد چمنی و استاد میرشمسی اشاره کرد و همچنین در حال حاضر استاد پرویز قائم پناه در گنبدکاووس و استاد قربان علی قربانی در شهرستان آزادشهر نقس بسیار مهمی در زنده نگهداشتن کونگ فوی استان دارند.

در این راستا برای معرفی و بررسی اقدامات هیئت کونگ فو به سراغ «حمید اسکندری» رئیس هیئت کونگ فوی استان گلستان رفتیم که به گفته خودش حاضر نیست کونگ فو را با طلا عوض کند و در طول مدت مسئولیت خود در هیئت کونگ فو برای توسعه این ورزش و ارتقاء کونگ فوی استان گلستان از هیچ تلاشی دریغ نکرده است، با وی در خصوص آشنایی بیشتر با کونگ فوی استان و اقدامات انجام شده در این هیئت گفتگو کردیم که از نظر می گذرانیم.

*چه اقدامات و برنامه هایی در هیئت کنگ فوی استان گلستان پیگیری می شود؟

از زمانی که سکانداری فدراسیون کونگ فو را آقای «رضا حیدری» برعهده گرفت که خود از کونگ فو کاران قدیم کشور به شمار می رود و با سیاست هایی که برای توسعه کونگ فو در پیش گرفتند استان گلستان نیز پا به پای این سیاست ها و برنامه ها پیش رفته است.

در این راستا برای ارتقای فنی مربیان، آموزش داوری و برگزاری مسابقات در استان برنامه ریزی خوبی صورت گرفت و برای مثال در استان گلستان مربی درجه یک و دو به تعداد انگشت های دست داشتیم ولی در حال حاضر مدرس داوری در استان داریم و دوره های مربی گری را برگزار می کنیم.

زمانی برای ارتقای شال بند فنی دان یک تا چهار ورزشکاران ما باید به تهران بروند ولی در حال حاضر  در استان گلستان افراد زیادی داریم که در دوره داوری درجه یک، دو، سه و بین المللی  کونگ فو شرکت کردند و برای یک بار کل سبک های زیرمجموعه کونگ فو از دان یک تا چهار را از فدراسیون مجوز دریافت کردیم تا در گرگان برگزار کنیم.

در ایام کرونا نیز یکی مسابقات در یکی از  سبک های مجازی کونگ فو به میزبانی استان گلستان برگزار شد.

در سال گذشته  نیز میزبان مسابقات انتخابی تیم ملی کونگ فوی کشور بودیم  و گلستان در این موضوع صاحب مقام بود و تجلیل خوبی در انتهای سال ۹۸ از ورزشکاران داشتیم که بیش از یک هزار نفر در این مراسم حضور داشتند و جوایزی به ورزشکاران و قهرمانان سبکی و فدراسیونی تقدیم شد و برای شرکت کنندگان نیز لباس ورزشی در نظر گرفتیم.

در سال ۹۹ نیز با برگزاری انتخابات بار دیگر به عنوان رئیس هیئت انتخاب شدم و در این سال متاسفانه با کرونا رو به رو شدیم که بسیاری از فعالیت ها را تحت الشعاع خود قرار داد و در ایام کرونا نیز هیئت کونگ فوی استان گلستان غافل نبود و در تمام بحث هایی که فدراسیون کونگ فو پیگیری می کرد نمایندگانی از  استان گلستان شرکت کردند و در مسابقات مجازی فدراسیون کونگ فو توانستیم چهار مدال رنکینگ کسب کنیم.

*درحال حاضر چند ورزشکار به صورت سازمان یافته در کونگ فوی استان گلستان ساماندهی شدند؟

یکی از مشکلات که در این بحث وجود دارد تشابه هنرهای رزمی و اشتباه خانواده ها در پوشش بیمه ای ورزشکاران است و ورزشکاران کونگ فوکار با نام ورزش های رزمی دیگر مثل کاراته یا تکواندو و یا ورزش های رزمی دیگر ثبت می شود و خانواده های ورزشکاران کم سن و سال به این موضوع توجه چندانی ندارند.

ولی براساس آخرین اطلاعات بین یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ کونگ فوکار به صورت سازمان یافته ورزشکاران کونگ فو را در سطح استان دنبال می کنند اما به صورت غیررسمی نیز بین دو تا سه هزار کونگ فوکار در سطح استان فعالیت دارند.

در حال حاضر شرایط استان گلستان در سطح کشور در ورزش کونگ فو خوب است  و از شرق استان تا بندرگز و نوکنده باشگاه کونگ فو داریم و در هر شهرستانی هم در قسمت آقایان و هم در قسمت بانوان مربی در نظر گرفته شده و در مرکز استان ۲۵ کلاس کونگ فوی فعال وجود دارد و این رشته ورزشی در اکثر شهرستان های استان گلستان فعال است.

*کرونا چه مشکلاتی را برای کونگ فوکاران به وجود آورد؟

رسالت هیئت های ورزشی و اهداف آن با هم متفاوت است، جدا از آنکه هر هیئت باید کمیته ای برای همگانی کردن ورزش تشکیل دهد اما جدا از آن به اتفاق هیئت رئیسه و مجمع و کمیته های زیرمجموعه دبیر و نائب رئیس و سایر افرادی که در هیئت کمک می کنند در تلاش هستیم برنامه ها و اهداف را پیش ببریم.

در تلاش هستیم که بتوانیم در قهرمانی و مدال های  رنکینگ و آموزش کمیته مربیان و داوران و ارتقای فنی کونگ فوکاران در سطح استان اقدام کنیم و برای آن برنامه ریزی کردیم.

در این راستا در سال ۹۸ در تمامی برنامه های فدراسیون شرکت کردیم و توانستیم مدال نیز کسب کنیم و در مسابقات المپیاد دانش آموزی کشور موفق به کسب مدال شدیم.

در سال ۹۹ کرونا باعث شده این انسجام از بین برود اما با این وجود در تلاش بودیم تا بتوانیم سکوهای تیم ملی را کسب کنیم و گام بلندی برای مسابقات جهانی برداریم اما کرونا به ما آسیب وارد کرد.

در حال حاضر برخی از والدین به دلیل شیوع ویروس کرونا فرزندان خود را به مدرسه هم نمی فرستند و وقتی خانواده ها برای مصونیت از کرونا اینگونه رفتار می کنند و تا این حد نگران سلامت فرزندان خود هستند قطعاً فرزندان خود را به باشگاه های ورزشی نیز نمی فرستند اما با این وجود سعی شد که مسابقات مجازی کونگ فو را دایر کنیم تا ورزشکاران بتوانند تکنیک هایی که آموزش دیدند را تمرین کنند و هم اکنون این تمرینان باعث قوی شدن سیستم ایمنی بدن آنها شود و زمینه ای باشد که انگیزه ورزش در این ایام از بین نرود.

برنامه ریزی منسجم با اعضای هیئت رئیسه و کیمته ها برای برگزاری این مسابقات داشتیم تا ورزشکاران تکنیک هایی را که فرا گرفتند را به نمایش بگذارند و هم در هنر فردی در قسمت آمادگی جسمانی نیز با اهدای جوایز این انگیزه را بین ورزشکاران حفظ کنیم.

از مسئولان درخواست داریم از کونگ فو حمایت کننند و در شرایطی زندگی می کنیم که اقتصاد کشور تحت تاثیر قرار گرفته است و انتظار داریم که قانون ماده پنج مدیریت خدمات کشوری و اختصاص یک درصد از بودجه دستگاه های اجرایی را برای توسعه ورزش همگانی و قهرمانی و توسعه زیرساخت های ورزش و امور جوانان در قالب قوانین بودجه سنواتی اختصاص دهند.

تربیت بدنی منبع درآمدی چندانی ندارد و یک مبلغ جزئی به هیئت ها پرداخت می شود ولی اگر ما بخواهیم برنامه ریزی قوی تری انجام دهیم نیاز به حمایت مالی داریم و اگر دستگاه های اجرایی و فرمانداران در بحث یک درصد از درآمد کمک کنند، می توانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.

مسابقات ما در پنج رده نونهال، نوجوان، جوان، بزرگسال و پیشکسوت و در دو بخش بانوان و آقایان برگزار می شود لذا هزینه های مسابقات برای ما بسیار بالا است و نیاز است که مسئولان حمایت بیشتری داشته باشند.

*چند کمیته در سطح استان فعالیت می کنند؟

بالغ بر ۲۰ کمیته در هیئت کونگ فوی استان فعال هستند و مسابقات کونگ فو در بخش آزاد (بازمایانا)، بخش نیم آزاد (مایانا) و بخش و تکنیک و هنرهای فردی «ممای» و «آسی مای» است.

رئیس کمیته آزاد (بازمایانا) برعده استاد «محمدرضا عباسی» از مربیان توانمند استان که در مسابقات آزاد فدراسیون خوش درخشیده است قرار دارد.

ریاست کمیته نیم آزاد(مایانا) برعهده استاد «سید محمد حسینی» است که در چند دوره مسابقات فدراسیون تیم اعزام کرده و در بخش های  «ممای» و «آسی مای» استاد قربانی و دبیر هیئت کونگ فوی استان را استاد «هادی وحدیان» برعهده دارد که از افراد توانمند این سبک ها به شمار می رود.

در بخش بانوان نیز انجمن سبک های مختلف فعال است و مسئولیت «توآی» بانوان به استاد «سارا ریحانی»، انجمن نیو کونگ فو  استاد «عزیز رسولی»، انجمن انجمن توتایما کونگ فو استاد «رقیه وحیدی» و کمیته کونگ فو پرتوآ  استان برعده استاد «عاصمه صلبی» و کمیته توادوی استان برعهده استاد «خیرخواه» نهاده شده است.

*برای حفظ انگیزه کونگ فوکاران و قهرمانان ورزشی در پساکرونا چه برنامه ای دارید؟

برای تجلیل از ورزشکاران سال ۹۸ و قهرمان کشور برنامه ریزی هایی را انجام دادیم ولی این برنامه به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاده است و اگر شرایط اینگونه ادامه پیدا کند با توجه به شرایط پروتکل ها نسبت به برگزاری این مراسم اقدام می کنیم.

*در این ایام کرونایی برای ورزش کردن چه توصیه ای به مردم دارید؟

مردم در این ایام ورزش را فراموش نکنند و اگر بخواهیم ورزش نکنیم سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود و این موضوع خود باعث کاهش توان مقابله ما در برابر همه بیماری خواهد شد لذا توصیه می کنم همه خانواده ها ورزش در منزل را در دستور کار قرار دهند.

خانواده ها می توانند ورزش در منزل را از طریق اینترنت و یا با مشورت با یک مربی انجام دهند و طبیعت گردی نیز یکی دیگر از این موضوعاتی است که می توانیم از آن بهره ببریم، مردم آگاه باشند با کاهش فعالیت های بدنی زمینه بیماری هایی مثل چربی خون، چاقی و دیابت دور از انتظار نخواهد بود.

 

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار داود خاندوزی
  • منبع : شبستان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.