محمد باقر قالیباف امشب در گفتگو با شبکه اول سیما در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه شما تا چه حد از گرانی ها خبر دارید، افزود: ما به عنوان نمایندگان مردم نباید دغدغه ای جز دغدغه مردم داشته باشیم و با گرانی ها آشنا هستیم و در نظارتهای میدانی خود شاهد این موضوع بودیم و با این دغدغه مردم آشنا هستیم. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم به طور جدی در این بخش گلهمند هستند، تصریح کرد: در یکی از بازدیدها دیدم که پشت نانوایی نوشته شده بود که نان نسیه داده نمی شود و بنده تعجب کردم و صحبت کردم و فهمیدم کارگران روزمزدی هستند که بعضی اوقات کار ندارند و برای خرید نان هم دچار مشکل هستند. مشکلات مردم بسیار زیاد است و از تهیه نان که ساده ترین موضوع است تا دیگر اقلام اساسی چون مرغ مشکل دارند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس چه اقداماتی انجام داده تا جلوی گرانیها را بگیرد؟، گفت: زمانی که شرایط تحریم و کرونا را نداشتیم مردم پذیرفته بودند که نزدیک به ایام عید، تورم ۲۰ تا ۲۵ درصدی خواهیم داشت و این موضوع برای مردم امری طبیعی بود و سالی یکبار انتظار آن را می کشیدند اما علت ناراحتی فعلی مردم این است که الان آنان شاهد گرانی های چند باره در سال و عدم ثبات در قیمتها هستند.
بودجه ۱۴۰۰ شامل کسری بودجه است
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این مسئله به کسری بودجه بازمیگردد، گفت: حتی در بودجهای که اخیر [بودجه ۱۴۰۰] به مجلس ارائه شد نیز شامل کسری بودجه هستیم. قالیباف تاکید کرد: همچنین ما در شبکه تهیه تامین و توزیع کشور دچار مشکلات جدی هستیم و این شبکه درست نیست که به دلیل سوء مدیریت است و ما در نظارت ها دچار مشکل هستیم. وی تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی باید برای تهیه کالاهای اساسی اختصاص داده شود و در ۶ ماهه اول امسال بیش از ۴ میلیارد دلار به اقلام اساسی ارز دولتی داده شد اما امروز قیمت مرغ گران شده و مردم قدرت خرید خود را از دست دادهاند.
مجلس وارد حیطه کار دولت نمی شود
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کار اجرایی دست مجلس شورای اسلامی نیست و تاکید ما این است که مجلس نباید به جای دولت کار اجرایی انجام دهد و اصلاً مجلس وارد حیطه کار دولت نمی شود. قانونگذاری حق قانونی ما است و وظیفه ما قانونگذاری و سیاستگذاری است و سیاستهای کلان را هم باید در قانونگذاری خود مورد توجه قرار دهیم و تصویب قانون و ریلگذاری کار مجلس است اما در اجرا نباید دخالت کنیم و تاکید بنده هم همواره روی این مسئله است. اکثر مردم، متخصصان و نخبگان دو عامل را برای علت مشکلات مردم میدانند مبنی بر اینکه یک عامل سوءمدیریت و یک عامل دیگر تحریم است و موضوع سوء مدیریت را عامل مهم تری از تحریم می دانند و ما مدیران آمده ایم که مشکلات را حل کنیم و معتقدیم که این مشکلات قابل حل است. زمانی که از کسری بودجه صحبت میکنیم به این معنا است که دخل و خرج دولت با یکدیگر همخوانی ندارد و باید منابع و مصارف را به گونهای تنظیم کنیم که بین منابع و مصارف تراز برقرار باشد و کسری نداشته باشیم که در صورتی که از یک درآمد پایدار برخوردار باشیم دچار کسری بودجه نمی شویم. در همه اقتصادهای درست دنیا شاهدیم که اقتصاد آنان متکی به منابع پایدار است که مالیات و گمرکات درآمدهای پایدار هستند اما نفت و اوراق قرضه جزء درآمدهای پایدار نیست. زمانی که منابع ما به سمت درآمدهای غیر پایدار مانند نفت و اوراق قرضه سوق پیدا می کند به معنای کسری بودجه است.
در بودجه ۹۸ حدود ۱۵۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشتیم
رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: در سال ۹۸ بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم که دولت یا از بانکها قرض گرفت و یا اوراق فروخت. قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس برای واقعی کردن درآمدها در بودجه چه اقداماتی را انجام می دهد؟ گفت: مجلس شورای اسلامی دقیقاً برای جلوگیری از کسری بودجه و جلوگیری از تورم و گرانی و اصلاح شبکه توزیع و تهیه کالا در شش ماه گذشته برنامه های منظم را تنظیم کرده و اقداماتی را انجام داده است. رویکرد روشن مجلس آن است که هر اقدامی که انجام میدهیم مبتنی بر مردمی سازی، شفاف سازی، هوشمند سازی و کارآمد سازی باشد و این موارد را در همه تصمیمات خود لحاظ میکنیم. در بحث کسری بودجه یکی از کارها آن است که در وهله اول بپذیریم که کسری بودجه داریم و زمانی که این موضوع را پذیرفتیم راههای صحیحی که بودجه را به سمت منابع پایدار سوق بدهد باید در نظر گرفته شود که یکی از بحثها مالیات است.
قالیباف گفت: ما سه نوع مالیات داریم که یک مورد مربوط به حداقل سرمایه هایی است که افراد دارند و مورد بعدی «سی جی تی» است که همان درآمد بر دارایی ها و عایدی ها است و مورد بعدی «پی آی تی» و مالیات هایی است که بر درآمدهای مربوط به یک موضوع و قراردادهای خاص بسته میشود. امروز وضعیت مالیاتی ما در کشور به شدت به هم ریخته است و حدود ۶۰۰ هزار شرکت حقوقی داریم که مودیان مالیاتی هستند و حدود ۳ میلیون نفر هم در حوزه کسب و کار هستند. همچنین حدود ۳۲ هزار نفر ممیزی مالیاتی در کشور داریم که باید این مالیات را جمعآوری کنند که ۶۰ درصد این ۳۲ هزار نفر با ۶۰ درصد کل امکانات حوزه مالیاتی ما فقط ۱۵ درصد مالیاتها را جمعآوری میکنند.
قالیباف بیان کرد: برای مثال امسال ۱۷۰ هزار میلیارد تومان میزان مالیات بود اما حدود ۲۵ تا ۲۷ هزار میلیارد تومان جمع آوری میشود که این نشاندهنده تصمیم گیری های غلط است و مدیران و قانون گذاران باید در اینجا بایستند و فرآیندها را اصلاح کنند که متاسفانه در گذشته به دلایل مختلف در مقابل این رویه نیاستادند و نتیجه آن شد که دلالان و سوداگران بدون آن که زحمت بکشند و عرق بریزند، پول و درآمد زیادی را به دست آوردند بدون آن که مالیات پرداخت کنند. مالیات یکی از راهکارهای جدی برای جلوگیری از کسری بودجه است. در ۶ ماه گذشته یکی از کارهایی که ما انجام دادیم با همکاری وزارت اقتصاد و سازمان مالیاتی بررسی طرح مربوط به «سی جی دی» بود که در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسید و در نوبت صحن علنی مجلس است و تلاش ما این است که پیش از بررسی لایحه بودجه آن را تصویب کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه ۱۴۰۰، گفت: در این بودجه، بودجه دولتی ۸۵۰ هزار میلیارد تومان است اما بودجه شرکتهای دولتی هزار و پانصد هزار میلیارد تومان است یعنی بودجه شرکتهای دولتی دو برابر بودجه دولتی و برای بیش از ۳۰۰ شرکت دولتی اعم از شرکتهای نفتی و دیگر شرکتها است. ما در مجلس با مسئولان دیوان محاسبات و مرکز پژوهشهای مجلس، بودجه شرکتهای دولتی را با جزئیات مورد بحث و بررسی قرار دادیم و الان ۲ سال است که بودجه شرکتهای دولتی پیش از ارائه لایحه بودجه به مجلس تقدیم میشود.
وی بیان کرد: شرکت های دولتی در سال صرفاً ۲۵ هزار میلیارد تومان مالیات و یا سود از طریق سهام به دولت میدهند این در حالی است که این شرکت ها بدهی زیادی را برای دولت ایجاد می کنند که بین ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان است و در شرایطی که ما کسری بودجه داریم باید به این اموالی که در اختیار داریم و به این شرکتهای خصولتی توجه شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در همین ۶ ماه که گذشت، یک قانونی در مجلس در خصوص بورس پیگیری کردیم که دولت در شورای عالی اقتصاد میخواست مصوب کند. دولت یک لایحه دوفوریتی برای سود سهام شرکتها داشت تا این از طریق به افزایش سرمایه شرکتها کمک کند. این یعنی باید به سمت تولید برویم. من در شورای عالی هماهنگی اقتصادی به رئیس جمهور گفتم که اجازه بدهید این لایحه در این شورا تصویب نشود چرا که مصوبات این شورا یک ساله و قابل تمدید است و مردم نمیتوانند خیلی به این قانون اعتماد کنند زیرا ممکن است قانون عوض شود. ما این قانون را در مجلس آوردیم و ظرف مدت سه هفته، این لایحه دو فوریتی در مجلس تصویب شد، شورای نگهبان تایید کرد و به دولت ابلاغ شد، این لایحه برای بورس بود اما متأسفانه اجرای آن به درستی انجام نشد. البته ما پیگیری کردیم و به شدت موضوع را دنبال میکنیم تا این کار انجام شود. ما در ۶ ماه گذشته برای بورس این قانون را تصویب کردیم. ما در بورس میگوییم باید عرضه اولیه انجام شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این لایحه دو فوریتی که در مجلس تصویب شد برای افزایش سرمایه از محل سود سهام بدون حق تقدم بود یعنی اجازه بدهیم که مردم در همان ارائه اولیه این کار را انجام دهند. من با هرگونه برخورد قضائی و امنیتی در بورس با کسانی که کار درست انجام نمی دهند، مخالفم ولی بورس باید نظارت دقیق خود را انجام دهد. من با آقای دژپسند و رئیس سازمان بورس جلسات متعدد داشتیم و گفتیم شما باید نظارت کنید زیرا قانون دارید و باید انضباط تخلفات اداری را انجام دهید و حق دارید جریمه کنید و محدودیت بگذارید. این همان جایی است که میگویم سومدیریت وجود دارد. ما کمیسیون اقتصاد را فرستادیم و یک نظارت دقیق انجام دادند و گزارش را آوردند. این گزارش بر اساس ماده ۴۵ آئین نامه داخلی در دستور کار مجلس است و قرار است تا قبل از تصویب بودجه، تصویب شود. پیشنهادی که در گزارش آمده، طرحی را آورده است که قانون بورس را عوض کنیم تا این مشکلات حل و فصل شود.
وی تصریح کرد: اینکه میگوئیم در ۶ ماه گذشته در مجلس چه کار کردیم، به طور دقیق هم نظارت میدانی کردیم، هم مرتب با دستگاههای اجرایی و وزرا جلسه گذاشتیم و نارسایی های اجرایی ها را تذکر دادیم. یکی از ویژگی های خوب این مجلس این است که تعداد زیادی از نمایندگان آن سابقه استانداری، شرکتهای بزرگ و وزارتخانهها را دارند. ما با دوستانی که در اجرا هستند جلسه میگذاریم و باگهای موجود را میآوریم و تبدیل به قانون و دستور العمل می کنیم. ما الان در بورس دو ناظر داریم، این ناطران تخصصی و فعال شدند. در نظارت میدانی، کمیسیون های مجلس سفر استانی و تخصصی می روند. خود من و نواب رئیس به سفر می روند و خود نمایندگان نظارت میکنند. در سفر اخیری که رفتیم، میخواستند ۵۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی احیا شود، ارز آن را با درخواست دولت از صندوق توسعه دادند ولی وقتی نگاه میکنیم میبینیم که اجرای آنها زمان برده و ناقص است و کیفیت لازم را ندارد زیرا بخشی از این شرکتها که این مساله را اجرا میکنند همان شرکتهایی هستند که گفتم در حال ضرر دادن هستند.
قالیباف گفت: مشکلات ما به گونه ای است که درآمدها، پایدار نمی شود و کسری بودجه ها را واقعی نمی بینیم و به سمت مالیات می رویم. مگر میشود نتوان با قاچاق مبارزه کرد؟ من یک روزی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا بودم. قاچاق از کجا اتفاق میافتد؟ البته آنهایی که کوله بری می کنند، مقصرش ما مدیران هستیم که این جوان را به این کار وادار کردیم. بازارچه های مرزی را درست عملیاتی نکردیم.
وی گفت: چند ۱۰ میلیاردی که قاچاق، از بندر و ریل و جاده میآید، کجا این کار انجام می شود؟ سیستم بوروکراسی فاسدی که در کشور وجود دارد، این یعنی سوء مدیریت. رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درخصوص سهم سوئ مدیریت و تحریم در اقتصاد کشور، گفت: من کارشناسی که نگاه می کنم، برای ما ۶۰ تا ۶۵ درصد سوء مدیریت است و ۳۰ تا ۳۵ درصد بحث تحریم است.
قالیباف گفت: وقتی در بحث تحریم حرف میزنیم و همین چند وقت پیش که دولت فرانسه با ما صحبت می کرد، حرفش چه بود؟ می خواست پنج میلیارد دلار به ما وام بدهند و تحریم که اینطور شد، ما هم نفت بدهیم. به صندوق بینالمللی پول نامه نوشتیم که پنج میلیارد دلار به ما پول بدهند. ما یک مرتبه تصمیم گرفتیم که قیمت ارز را ۴۲۰۰ تومان کنیم که اصلا معلوم نشد مبنای این ۴۲۰۰ تومان از کجا درآمد.
وی افزود: الان که ۱۵ میلیارد دلار داریم، چه کار کرده ایم؟ بخشی از آن را در ۶ ماه اول به نهادههای دامی دادیم و مرغ کیلوی ۹ هزار تومان را ۲۹ هزار تومان کردیم. پول این نهاده ها را به ارز ۴۲۰۰ تومانی از ما گرفتند، این اوج بیعرضگی و چوب حراج زدن به اموال بیت المال است، خُب این یک واقعیت است. روزی بوده است که در این کشور نفت ما بشکه ای ۱۱۰ دلار و درآمد کشور ۱۰۰ میلیارد دلار شده است، در آن شرایط تورم ۲۰ درصد و همین کسری بودجه را داشتیم. روزی هم که درآمد کشور ۲۴ میلیارد دلار بود، وضعمان بهتر بود. من نمیگویم سیستم بانکی الان در تحریم و فشار نیست. ما این همه میخواهیم حرف بزنیم که ۵ میلیارد دلار بگیریم اما به ۱۸ میلیارد دلار چوب حراج می زنیم. خُب تحریم هم برداشته شود و آن پول ها را بگیریم چه تغییری در اقتصاد مردم میافتد. اینجاست که به جرأت میگویم ۳۰ تا ۳۵ درصد تحریم و ۶۵ درصد سوء مدیریت است، این واقعیتهایی است که وجود دارد و باید بپذیریم.
آقای روحانی! ما هول نیستیم؛ منتظریم کاری کنید
وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: عدهای میگویند مجلس هول شده، کسی هول نشده است؛ همه ما ۷ ساله منتظریم کاری انجام بدهید و مردم آرزویشان این است با دولت دوازدهم با خاطره خوش خداحافطی کنند و رفع تحریم را در همین دولت انجام شود. این قانون هم همین کار را انجام خواهد داد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس چه اقداماتی انجام داده تا جلوی گرانیها را بگیرد؟، گفت: زمانی که شرایط تحریم و کرونا را نداشتیم مردم پذیرفته بودند که نزدیک به ایام عید، تورم ۲۰ تا ۲۵ درصدی خواهیم داشت و این موضوع برای مردم امری طبیعی بود و سالی یکبار انتظار آن را می کشیدند اما علت ناراحتی فعلی مردم این است که الان آنان شاهد گرانی های چند باره در سال و عدم ثبات در قیمتها هستند.
بودجه ۱۴۰۰ شامل کسری بودجه است
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این مسئله به کسری بودجه بازمیگردد، گفت: حتی در بودجهای که اخیر [بودجه ۱۴۰۰] به مجلس ارائه شد نیز شامل کسری بودجه هستیم. قالیباف تاکید کرد: همچنین ما در شبکه تهیه تامین و توزیع کشور دچار مشکلات جدی هستیم و این شبکه درست نیست که به دلیل سوء مدیریت است و ما در نظارت ها دچار مشکل هستیم. وی تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی باید برای تهیه کالاهای اساسی اختصاص داده شود و در ۶ ماهه اول امسال بیش از ۴ میلیارد دلار به اقلام اساسی ارز دولتی داده شد اما امروز قیمت مرغ گران شده و مردم قدرت خرید خود را از دست دادهاند.
مجلس وارد حیطه کار دولت نمی شود
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کار اجرایی دست مجلس شورای اسلامی نیست و تاکید ما این است که مجلس نباید به جای دولت کار اجرایی انجام دهد و اصلاً مجلس وارد حیطه کار دولت نمی شود. قانونگذاری حق قانونی ما است و وظیفه ما قانونگذاری و سیاستگذاری است و سیاستهای کلان را هم باید در قانونگذاری خود مورد توجه قرار دهیم و تصویب قانون و ریلگذاری کار مجلس است اما در اجرا نباید دخالت کنیم و تاکید بنده هم همواره روی این مسئله است. اکثر مردم، متخصصان و نخبگان دو عامل را برای علت مشکلات مردم میدانند مبنی بر اینکه یک عامل سوءمدیریت و یک عامل دیگر تحریم است و موضوع سوء مدیریت را عامل مهم تری از تحریم می دانند و ما مدیران آمده ایم که مشکلات را حل کنیم و معتقدیم که این مشکلات قابل حل است. زمانی که از کسری بودجه صحبت میکنیم به این معنا است که دخل و خرج دولت با یکدیگر همخوانی ندارد و باید منابع و مصارف را به گونهای تنظیم کنیم که بین منابع و مصارف تراز برقرار باشد و کسری نداشته باشیم که در صورتی که از یک درآمد پایدار برخوردار باشیم دچار کسری بودجه نمی شویم. در همه اقتصادهای درست دنیا شاهدیم که اقتصاد آنان متکی به منابع پایدار است که مالیات و گمرکات درآمدهای پایدار هستند اما نفت و اوراق قرضه جزء درآمدهای پایدار نیست. زمانی که منابع ما به سمت درآمدهای غیر پایدار مانند نفت و اوراق قرضه سوق پیدا می کند به معنای کسری بودجه است.
در بودجه ۹۸ حدود ۱۵۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشتیم
رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: در سال ۹۸ بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم که دولت یا از بانکها قرض گرفت و یا اوراق فروخت. قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس برای واقعی کردن درآمدها در بودجه چه اقداماتی را انجام می دهد؟ گفت: مجلس شورای اسلامی دقیقاً برای جلوگیری از کسری بودجه و جلوگیری از تورم و گرانی و اصلاح شبکه توزیع و تهیه کالا در شش ماه گذشته برنامه های منظم را تنظیم کرده و اقداماتی را انجام داده است. رویکرد روشن مجلس آن است که هر اقدامی که انجام میدهیم مبتنی بر مردمی سازی، شفاف سازی، هوشمند سازی و کارآمد سازی باشد و این موارد را در همه تصمیمات خود لحاظ میکنیم. در بحث کسری بودجه یکی از کارها آن است که در وهله اول بپذیریم که کسری بودجه داریم و زمانی که این موضوع را پذیرفتیم راههای صحیحی که بودجه را به سمت منابع پایدار سوق بدهد باید در نظر گرفته شود که یکی از بحثها مالیات است.
قالیباف گفت: ما سه نوع مالیات داریم که یک مورد مربوط به حداقل سرمایه هایی است که افراد دارند و مورد بعدی «سی جی تی» است که همان درآمد بر دارایی ها و عایدی ها است و مورد بعدی «پی آی تی» و مالیات هایی است که بر درآمدهای مربوط به یک موضوع و قراردادهای خاص بسته میشود. امروز وضعیت مالیاتی ما در کشور به شدت به هم ریخته است و حدود ۶۰۰ هزار شرکت حقوقی داریم که مودیان مالیاتی هستند و حدود ۳ میلیون نفر هم در حوزه کسب و کار هستند. همچنین حدود ۳۲ هزار نفر ممیزی مالیاتی در کشور داریم که باید این مالیات را جمعآوری کنند که ۶۰ درصد این ۳۲ هزار نفر با ۶۰ درصد کل امکانات حوزه مالیاتی ما فقط ۱۵ درصد مالیاتها را جمعآوری میکنند.
قالیباف بیان کرد: برای مثال امسال ۱۷۰ هزار میلیارد تومان میزان مالیات بود اما حدود ۲۵ تا ۲۷ هزار میلیارد تومان جمع آوری میشود که این نشاندهنده تصمیم گیری های غلط است و مدیران و قانون گذاران باید در اینجا بایستند و فرآیندها را اصلاح کنند که متاسفانه در گذشته به دلایل مختلف در مقابل این رویه نیاستادند و نتیجه آن شد که دلالان و سوداگران بدون آن که زحمت بکشند و عرق بریزند، پول و درآمد زیادی را به دست آوردند بدون آن که مالیات پرداخت کنند. مالیات یکی از راهکارهای جدی برای جلوگیری از کسری بودجه است. در ۶ ماه گذشته یکی از کارهایی که ما انجام دادیم با همکاری وزارت اقتصاد و سازمان مالیاتی بررسی طرح مربوط به «سی جی دی» بود که در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسید و در نوبت صحن علنی مجلس است و تلاش ما این است که پیش از بررسی لایحه بودجه آن را تصویب کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه ۱۴۰۰، گفت: در این بودجه، بودجه دولتی ۸۵۰ هزار میلیارد تومان است اما بودجه شرکتهای دولتی هزار و پانصد هزار میلیارد تومان است یعنی بودجه شرکتهای دولتی دو برابر بودجه دولتی و برای بیش از ۳۰۰ شرکت دولتی اعم از شرکتهای نفتی و دیگر شرکتها است. ما در مجلس با مسئولان دیوان محاسبات و مرکز پژوهشهای مجلس، بودجه شرکتهای دولتی را با جزئیات مورد بحث و بررسی قرار دادیم و الان ۲ سال است که بودجه شرکتهای دولتی پیش از ارائه لایحه بودجه به مجلس تقدیم میشود.
وی بیان کرد: شرکت های دولتی در سال صرفاً ۲۵ هزار میلیارد تومان مالیات و یا سود از طریق سهام به دولت میدهند این در حالی است که این شرکت ها بدهی زیادی را برای دولت ایجاد می کنند که بین ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان است و در شرایطی که ما کسری بودجه داریم باید به این اموالی که در اختیار داریم و به این شرکتهای خصولتی توجه شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در همین ۶ ماه که گذشت، یک قانونی در مجلس در خصوص بورس پیگیری کردیم که دولت در شورای عالی اقتصاد میخواست مصوب کند. دولت یک لایحه دوفوریتی برای سود سهام شرکتها داشت تا این از طریق به افزایش سرمایه شرکتها کمک کند. این یعنی باید به سمت تولید برویم. من در شورای عالی هماهنگی اقتصادی به رئیس جمهور گفتم که اجازه بدهید این لایحه در این شورا تصویب نشود چرا که مصوبات این شورا یک ساله و قابل تمدید است و مردم نمیتوانند خیلی به این قانون اعتماد کنند زیرا ممکن است قانون عوض شود. ما این قانون را در مجلس آوردیم و ظرف مدت سه هفته، این لایحه دو فوریتی در مجلس تصویب شد، شورای نگهبان تایید کرد و به دولت ابلاغ شد، این لایحه برای بورس بود اما متأسفانه اجرای آن به درستی انجام نشد. البته ما پیگیری کردیم و به شدت موضوع را دنبال میکنیم تا این کار انجام شود. ما در ۶ ماه گذشته برای بورس این قانون را تصویب کردیم. ما در بورس میگوییم باید عرضه اولیه انجام شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این لایحه دو فوریتی که در مجلس تصویب شد برای افزایش سرمایه از محل سود سهام بدون حق تقدم بود یعنی اجازه بدهیم که مردم در همان ارائه اولیه این کار را انجام دهند. من با هرگونه برخورد قضائی و امنیتی در بورس با کسانی که کار درست انجام نمی دهند، مخالفم ولی بورس باید نظارت دقیق خود را انجام دهد. من با آقای دژپسند و رئیس سازمان بورس جلسات متعدد داشتیم و گفتیم شما باید نظارت کنید زیرا قانون دارید و باید انضباط تخلفات اداری را انجام دهید و حق دارید جریمه کنید و محدودیت بگذارید. این همان جایی است که میگویم سومدیریت وجود دارد. ما کمیسیون اقتصاد را فرستادیم و یک نظارت دقیق انجام دادند و گزارش را آوردند. این گزارش بر اساس ماده ۴۵ آئین نامه داخلی در دستور کار مجلس است و قرار است تا قبل از تصویب بودجه، تصویب شود. پیشنهادی که در گزارش آمده، طرحی را آورده است که قانون بورس را عوض کنیم تا این مشکلات حل و فصل شود.
وی تصریح کرد: اینکه میگوئیم در ۶ ماه گذشته در مجلس چه کار کردیم، به طور دقیق هم نظارت میدانی کردیم، هم مرتب با دستگاههای اجرایی و وزرا جلسه گذاشتیم و نارسایی های اجرایی ها را تذکر دادیم. یکی از ویژگی های خوب این مجلس این است که تعداد زیادی از نمایندگان آن سابقه استانداری، شرکتهای بزرگ و وزارتخانهها را دارند. ما با دوستانی که در اجرا هستند جلسه میگذاریم و باگهای موجود را میآوریم و تبدیل به قانون و دستور العمل می کنیم. ما الان در بورس دو ناظر داریم، این ناطران تخصصی و فعال شدند. در نظارت میدانی، کمیسیون های مجلس سفر استانی و تخصصی می روند. خود من و نواب رئیس به سفر می روند و خود نمایندگان نظارت میکنند. در سفر اخیری که رفتیم، میخواستند ۵۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی احیا شود، ارز آن را با درخواست دولت از صندوق توسعه دادند ولی وقتی نگاه میکنیم میبینیم که اجرای آنها زمان برده و ناقص است و کیفیت لازم را ندارد زیرا بخشی از این شرکتها که این مساله را اجرا میکنند همان شرکتهایی هستند که گفتم در حال ضرر دادن هستند.
قالیباف گفت: مشکلات ما به گونه ای است که درآمدها، پایدار نمی شود و کسری بودجه ها را واقعی نمی بینیم و به سمت مالیات می رویم. مگر میشود نتوان با قاچاق مبارزه کرد؟ من یک روزی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا بودم. قاچاق از کجا اتفاق میافتد؟ البته آنهایی که کوله بری می کنند، مقصرش ما مدیران هستیم که این جوان را به این کار وادار کردیم. بازارچه های مرزی را درست عملیاتی نکردیم.
وی گفت: چند ۱۰ میلیاردی که قاچاق، از بندر و ریل و جاده میآید، کجا این کار انجام می شود؟ سیستم بوروکراسی فاسدی که در کشور وجود دارد، این یعنی سوء مدیریت. رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درخصوص سهم سوئ مدیریت و تحریم در اقتصاد کشور، گفت: من کارشناسی که نگاه می کنم، برای ما ۶۰ تا ۶۵ درصد سوء مدیریت است و ۳۰ تا ۳۵ درصد بحث تحریم است.
قالیباف گفت: وقتی در بحث تحریم حرف میزنیم و همین چند وقت پیش که دولت فرانسه با ما صحبت می کرد، حرفش چه بود؟ می خواست پنج میلیارد دلار به ما وام بدهند و تحریم که اینطور شد، ما هم نفت بدهیم. به صندوق بینالمللی پول نامه نوشتیم که پنج میلیارد دلار به ما پول بدهند. ما یک مرتبه تصمیم گرفتیم که قیمت ارز را ۴۲۰۰ تومان کنیم که اصلا معلوم نشد مبنای این ۴۲۰۰ تومان از کجا درآمد.
وی افزود: الان که ۱۵ میلیارد دلار داریم، چه کار کرده ایم؟ بخشی از آن را در ۶ ماه اول به نهادههای دامی دادیم و مرغ کیلوی ۹ هزار تومان را ۲۹ هزار تومان کردیم. پول این نهاده ها را به ارز ۴۲۰۰ تومانی از ما گرفتند، این اوج بیعرضگی و چوب حراج زدن به اموال بیت المال است، خُب این یک واقعیت است. روزی بوده است که در این کشور نفت ما بشکه ای ۱۱۰ دلار و درآمد کشور ۱۰۰ میلیارد دلار شده است، در آن شرایط تورم ۲۰ درصد و همین کسری بودجه را داشتیم. روزی هم که درآمد کشور ۲۴ میلیارد دلار بود، وضعمان بهتر بود. من نمیگویم سیستم بانکی الان در تحریم و فشار نیست. ما این همه میخواهیم حرف بزنیم که ۵ میلیارد دلار بگیریم اما به ۱۸ میلیارد دلار چوب حراج می زنیم. خُب تحریم هم برداشته شود و آن پول ها را بگیریم چه تغییری در اقتصاد مردم میافتد. اینجاست که به جرأت میگویم ۳۰ تا ۳۵ درصد تحریم و ۶۵ درصد سوء مدیریت است، این واقعیتهایی است که وجود دارد و باید بپذیریم.
آقای روحانی! ما هول نیستیم؛ منتظریم کاری کنید
وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: عدهای میگویند مجلس هول شده، کسی هول نشده است؛ همه ما ۷ ساله منتظریم کاری انجام بدهید و مردم آرزویشان این است با دولت دوازدهم با خاطره خوش خداحافطی کنند و رفع تحریم را در همین دولت انجام شود. این قانون هم همین کار را انجام خواهد داد.