سال ۲۰۲۱ چه چیز برای شرکتهای بزرگ فناوری در چنته خواهد داشت؟
اما اگر اهمیت فناوری برای شما بیشتر از زاویه کاربردی آن باشد، سال آینده شاید تحولاتی نیز برای شما به ارمغان بیاورد. بهتر است خود را برای فناوریها و خدماتی آماده کنید که کار از خانه را راحتتر و امنتر میکنند.
در ادامه نگاهی میکنیم به روند تحولات در صنایع هوافضا و فروشگاهها در سال ۲۰۲۱:
برخورد با شرکتهای بزرگ
آسمان گوگل، فیسبوک، آمازون و اپل در هفتههای پایانی سال ۲۰۲۰ بیش از پیش ابری شد، اتفاقی که میتواند سال ۲۰۲۱ را به سالی ناخوشایند تبدیل کند.
در بریتانیا، دفتر بازار و رقابت طرحی برای ایجاد یک مرامنامه قانونی پیشنهاد کرد و خواستار ایجاد واحد بازارهای دیجیتال جدیدی شد که بتواند جریمههای سنگین ببرد. مساله مهم دیگر برای بخش فناوری برخورد احتمالی جو بایدن، رئیسجمهور منتخب آمریکا، با شرکتهای بزرگ فناوری است.
او در گذشته انتقادات سختی از شرکتهای بزرگ فناوری کرده، مخصوصا از فیسبوک.
او در ماه ژانویه گذشته در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز گفت که قانونی که از رسانههای اجتماعی محافظت میکند باید لغو شود. این قانون که به “تبصره ۲۳۰” معروف است میگوید شبکههای اجتماعی به طور کلی مسئولیتی در قبال محتوای غیرقانونی یا اهانتباری که کاربرانشان منتشر میکنند ندارند.
این شرکتها در دفاع از خود میگویند که در فضایی رقابتی فعالیت میکنند و خدماتی ارائه میدهند که صرفا در توان شرکتهای بسیار بزرگ است. حیطه دیگری که شاید در آمریکا شاهد تغییرات باشد محافظت از اطلاعات شخصی است. ایالت کالیفرنیا در حال حاضر قانونی برای محافظت از اطلاعات شخصی دارد، اما فشارها دارد برای وضع قانونی ملی بیشتر میشود.
نوآوری الکتریکی
رولز رویس تلاش خواهد کرد رکورد جهانی سرعت برای هواپیمای الکتریکی را بشکند
با وجود این وضعیت وحشتناک، هر دو گروه میگویند که تحقیق و توسعه، مخصوصا ساخت هواپیماهایی که آسیب کمتری به محیطزیست میزنند، در اولویت است. در ماه سپتامبر، شرکت ایرباس از سه طرح مفهومی رونمایی کرد که از سوخت هیدروژن استفاده میکنند.
این شرکت در عین حال قرار است سال آینده قراردادی با آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا برای طراحی و توسعه یک پهپاد بزرگ امضا کند. این سامانه که به “یورودرون” معروف شده است قرار است در سال ۲۰۲۵ وارد مرحله پروازهای آزمایشی شود.
سال آینده حواستان به شرکت رولز-رویس هم باشد، چرا که قرار است از هواپیمایی الکتریکی به نام “spirit of innovation” رونمایی کند. این شرکت امید دارد که این هواپیما بتواند به سرعتی بیش از ۳۰۰ مایل در ساعت دست یابد و رکورد سرعت هواپیماهای برقی را بشکند.
پیشرفت در خردهفروشی
طبق گزارشها، آمازون زنجیره فروشگاههای موسوم “Amazon Go” خود را گستردهتر خواهد کرد – فروشگاههایی که صندوق ندارند.
روند خرید برای مشتریان سریعتر خواهد شد، چرا که میتوانند محصولات مورد نیاز خود را بردارند و فروشگاه را ترک کنند. ترکیبی هوشمند از دوربینها و هوش مصنوعی اقلامی را که برداشتهاند رصد میکند و هنگام خروج برایشان صورتحساب صادر میکند.
تا به حال ۲۰ فروشگاه در آمریکا افتتاح شدهاند و انتظار میرود که این شرکت در سال ۲۰۲۱ نخستین فروشگاه خود را نیز در بریتانیا افتتاح کند، اما این مساله هنوز از جانب این غول اینترنتی اعلام رسمی نشده است.
استفاده نکردن از صندوق برای صدور صورتحساب و عدم نیاز به کارمند برای به کار انداختنشان باعث کاهش هزینهها خواهد شد، اما کاهش تماس با سطوح نیز میتواند یکی از نکات جذاب این شکل فروشگاهها در دوران پساکووید باشد.
مکس هموند، مدیر و تحلیلگر ارشد در شرکت پژوهشی گارتنر، میگوید فروشگاههای زنجیرهای بریتانیا قطعا واکنش مشتریان به این فناوری را زیر نظر خواهند گرفت و به استفاده از آن فکر خواهند کرد.
او میگوید “آیا چیزی که مشتری تجربه میکند توجیهکننده هزینه این فناوری خواهد بود؟ در این لحظه و با وجود این که این فناوری دارد قابلیت خود را نشان میدهد، فکر میکنم یافتن بهانه مالی مناسب برای اعمال چنین تغییر برای آنها دشوار خواهد بود. “
فناوری کار از خانه
بسیاری از شرکتهای بزرگ از همین حالا به کار از خانه متعهد شدهاند. در ماه اکتبر، شرکت دراپباکس اعلام کرد همه کارمندانش میتوانند از خانه کار کنند و توییتر نیز سیاست مشابهی دارد. مایکروسافت و فیسبوک نیز گفتهاند که تعداد قابل توجهی از کارمندانشان میتوانند به طور دائم از خانه کار کنند.
این مساله میتواند بازار خوبی برای شرکتهای فناوری ایجاد کند. میتوان انتظار داشت که شرکتهای ارائهکننده خدمات اینترنتی و دیگر شرکتهای فناوری به ارائه بستههای مخصوص کار از خانه رو بیاورند.
مارینا کویچوا، مدیر بخش پیشبینی در شرکت سیسیاس اینسایتس، میگوید “امنیت قطعا یکی از موضوعاتی است که ما فکر میکنیم در مقوله کار از خانه اهمیت پیدا خواهد کرد و میتواند یک بسته باشد. نه فقط یک خط جداگانه، بلکه شاید یک روتر جدا، یا شاید روتری که امنیت بیشتری دارد، به همراه بعضی خدمات دیگر مثل پشتیبانی، چون بسیاری شرکتهای کوچکتر شاید نفر خود را برای پشتیبانی فنی از راه دور نداشته باشند. “
اتفاق دیگری که احتمالا خواهد افتاد افزایش امکانات نرمافزاری برای همکاری بین کسانی است که از خانه کار میکنند. استفاده از تختهسفیدهای دیجتالی مانند “میرو” و “مورال” بسیار بیشتر شده است و دومی در سال جاری شاهد افزایش یک میلیون نفری کاربرانش بوده است.
این نرمافزار نمایی تصویری از پروژه در اختیار کارمندان میگذارد و همه میتوانند چیزی به آن اضافه کنند.
ماشینهای خودران
در خیابانهای شهر فینیکس در ایالت آریزونا بیش از ۳۰۰ ماشین به تنهایی کار میکنند و بدون داشتن راننده مسافر میزنند و پیاده میکنند. این بخشی از “ویمو وان” است که در ماه اکتبر نخستین ماشینهای خودران را وارد عرصه عمومی کرد.
ویمو بیش از ۳۰۰ ماشین بدون راننده در فینیکس دارد
سخنگوی این شرکت میگوید “همزمان که ظرفیت خود را به مرور افزایش میدهیم، خدماتمان را نیز از طریق یک اپلیکیشن کاملا عمومی در اختیار افراد بیشتری خواهیم گذاشت. امید ما به این است که مردم در نقاط دیگر نیز بتوانند از خدمات ویمو وان استفاده کنند. “
فاصله این شرکت، اما با رقیبانش زیاد نیست. “کروز” که متعلق به شرکت جنرال موتورز است نیز دارد خدمات خود را در سان فرانسیسکو آزمایش میکند، شهری که آبوهوا و خیابانبندی مشکلآفرینتری از فینیکس دارد.
در ماه اکتبر به کروز اجازه داده شد که ماشینهای خودگردان خود را بدون حضور انسان آزمایش کند و هدف این شرکت راهاندازی تاکسیهای خودرانی مانند ویمو است. البته این شرکت زمانی برای شروع این کار مشخص نکرده است.
“لیفت” نیز دارد ماشینهای خودگردان خود را در سان فرانسیسکو آزمایش میکند. گمان میرود که پروژه این شرکت عقبتر از ویمو و کروز باشد.
در این بین، اما شرکت “اوبر” در ماه دسامبر تصمیم گرفت که دست از ساخت ماشینهای خودران خودش بردارد. این شرکت بخش ماشینهای خودگردانش را به یکی از شرکتهای زیرمجموعه آمازون فروخت تا روی خدمات تاکسی و تحویل غذای خود تمرکز کند.
“اوتوایکس” در چین پیشتاز است. ناوگان این شرکت که از ۲۵ ماشین خودران تشکیل شده است اوایل ماه جاری وارد مرحله آزمایش بدون حضور انسان یا کنترل از راه دور در شهر شنژن شد.