اکنون حدود دوماه از اجرای طرح فروش خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی که در قالب سیاست اعتباری بانک مرکزی در بسته خروج از رکود بود گذشته است. طرحی که بر اساس آن بانک مرکزی منابعی را تعهد کرد تا با همکاری وزارت صنعت و خودروسازان حدود ۱۱۰ هزار دستگاه با ارائه تسهیلات به متقاضیان به فروش رفته تا با خالی شدن انبار خودروسازان و ایجاد تحرک در این بخش، تا حدی به ایجاد رونق تولید و خروج از رکود کمک کند.
جدای از انتقاداتی که نسبت به این طرح مطرح شد، در نهایت استقبال از آن به حدی بود که در شش روز، فرصت ثبت نام به اتمام رسید و خودروسازان حدود ۱۳۰ هزار خودرو یعنی ۲۰ هزار دستگاه بالاتر از میزان توافق ۱۱۰ هزارتایی ثبت نام و تعهد ایجاد کردند. بانک مرکزی نیز با وجود تمامی مذاکرات و رایزنیهای انجام شده از سوی وزارت صنعت و خودروسازان درخواست تامین مالی تعهدات مازاد را به دلایلی از جمله ممانعت از تاثیرگذاری در تورم نپذیرفت و بعد از تکمیل شدن مدارک و اسناد خودروسازن و تحویل به بانکهای عامل و به دنبال آن ارسال به بانک مرکزی، تامین مالی وام ۲۵ میلیونی از هفته اول آذرماه آغاز شد.
آنطور که کریمی-سخنگوی بانک مرکزی- با ارائه آخرین آمار به ایسنا اعلام کرده است در حال حاضر بانک مرکزی حدود ۱۷۲۰ میلیارد تومان بابت تامین مالی وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو به حساب بانکهای عامل واریز کرده تا در اختیار بانکهای عامل برای پرداخت به خودرو سازان قرار گیرد.
به گفته وی این ۱۷۲۰ میلیارد تومانی که در اختیار خودروسازان قرار گرفته منابع لازم برای تحویل ۷۹ هزار و ۶۹ خودروی تعهد شده است که البته در این مدت به تدریج و بر اساس مدارکی که بانکهای عامل به بانک مرکزی ارسال کردهاند واریز شده است.
بر اساس این طرح، خودروسازان باید اسناد ناشی از فروش خودرو(از جمله چک یا سفته) را تکمیل و به بانکهای عامل یعنی تجارت، سپه، ملت، پارسیان، صادرات تحویل داده تا مراحل واریز منابع طی شود. وام ۲۵ میلیونی(تا حداکثر ۸۰ درصد قیمت) با سود ۱۶ درصد و بازپرداخت بین چهار تا هفت ساله در اختیار خریدار قرار گرفت. بانکها اسناد دریافتی از خودروساز را به بانک مرکزی ارائه کرده و با سود ۱۴ درصد تنزیل می کنند و منابع دریافتی یکجا در اختیار شرکت خودروساز قرار خواهد گرفت.
خبرنگار با واریز منابع لازم برای حدود ۷۹ هزار دستگاه خودرو، اکنون خودروسازان باید این تعداد را تحویل دهند. در عین حال که حدود ۳۱ هزار واحد دیگر نیز باید با ارائه اسناد تامین مالی تحویل شود. ۲۰ هزار خودروی که شرکتهای خودروساز بر خلاف توافق، مازاد فروختهاند نیز بر عهده خود این شرکتهاست و بانک مرکزی در این رابطه مسئولیتی نخواهد داشت.