بررسی ها نشان می دهد در حالی که در سال ۲۰۰۰ در میان ۱۰ کشور عمده خریدار کالاهای ایرانی ، ۴ کشور اروپایی وجود داشت، در سال ۲۰۱۴ به طور کلی ۱۰ خریدار عمده کالای ایرانی آسیایی بودند .
تغییر قابل توجه ترکیب خریداران کالاهای ایرانی به اعمال تحریم های شدید از سوی غرب علیه ایران بر می گردد . در پی تشدید تحریم ها علیه ایران کشورهای اروپایی به طور کامل از فهرست خریداران کالاهای ایرانی خارج شدند . در میان شرکای آسیایی ایران نیز برخی از فهرست خریداران عمده کالاهای ایرانی خارج شدند و کشورهایی چون کره و ژاپن نیز به کاهش واردات تن دادند. در این میان چین بیشترین تغییر را در این ۱۴ سال شاهد بود . چین در شرایطی که در سال ۲۰۰۰ میلادی تنها ۹ درصد کالاهای ایرانی را می خرید ، در سال ۲۰۱۴ بزرگترین خریدار کالای ایرانی در جهان معرفی شد به طوری که ۴۱ درصد صادرات ایران به این کشور صورت گرفته است .
جداول زیر نشان دهنده ترکیب خریداران کالاهای ایرانی در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۴ است (منبع : صندوق بین المللی پول ). پیش بینی می شود با لغو تحریم ها در سال ۲۰۱۶ ، اروپایی ها دوباره در فهرست واردکنندگان کالا از ایران قرار گیرند .