غلامحسین رنجبر افزود :در آستانه گام دوم انقلاب و با گذشت ۴۰ سال از تشکیل سازمان بهزیستی و گستره مأموریتها، نیازها، انتظارات و مطالبات جامعه، بهره مندی از پتانسیل و ظرفیتهای مردمی در قالب شبکهای از نهادهای غیردولتی فعال در کشور، بمنظور تقویت و توسعه خدمات حمایتی و تخصصی امری اجتنابناپذیر میباشد. در چنین شرایطی طراحی و اجرای راهکاری که امکان ارائه مجموعهای از خدمات را فراهم نموده و موجب تسهیل مراجعه، پیگیری و پاسخگویی به جامعه شود، بیش از پیش ضروری بنظر میرسد.
وی ادامه داد :مراکز مثبت زندگی، غیردولتی است که براساس بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت پس از کسب پروانه فعالیت، مجموعه ای از خدمات سطح یک سازمان بهزیستی را در بستر فناوری اطلاعات در راستای بهتر زیستن آحاد جامعه ارائه مینماید .
مدیر کل بهزیستی هرمزگان بیان داشت :با توجه به اینکه گروههای هدف بهزیستی در حوزه توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری دارای شرایط جسمی و روانی خاص هستند، به همین دلیل برای دسترسی به این خدمات باید اقدامات خاصی هم صورت بگیرد. خوشبختانه بهزیستی دارای قوانین و اسناد بالادستی خوبی برای توسعه فعالیت از جمله تاسیس و بهرهبرداری از این مراکز است.
رنجبر خاطر نشان کرد :یکی دیگر از اهداف تاسیس این مراکز دسترسی بیشتر گروههای هدف به خدمات سازمان است، امروزه گروههای هدف سازمان بهزیستی در سطح استانها و شهرستانهای پراکنده هستند، بنابراین مراکزی که باید جوابگوی نیازهای این گروه باشند هم باید تا حد امکان در دسترس این جامعه هدف قرار داشته باشد و بتواند در راستانی ارتقای سلامت اجتماعی، دسترسیها هم ایجاد شده باشد.
مدیر کل بهزیستی هرمزگان یکی دیگر از ویژگیهای این مراکزرا افزایش تسهیل دسترسی گروهها ی هدف به خدمات عنوان کرد و گفت : با کاهش ترددهای غیرضروری خصوصا در کلان شهرها که حتی برای افراد عادی هم زحمات زیادی دارد، این مدل خدمات میتواند ترددها را برای جامعه هدف بهزیستی کاهش دهد و به نوعی منابع موجود را بهینه استفاده میکند. تردد هم برای سازمان و هم گروه هدف هدررفت منابع است و وقتی ساختار خدمات آی تی وجود دارد و امکان توسعه دولت الکترونیک موجود است، ایستادن روی نوع ارائه خدمات تاریخ گذشته اشتباه بزرگی است.
وی ادامه داد : همچنین از دیگر اهدافی که این مراکز دنبال میکند افزایش رضایتمندی افراد است. یکی از بهترین ارزیابها خودمردم هستد و یکی ازمشکلاتی که امروز یکی ازگروههای هدف باآن روبه روهستند،عدم دسترسی یاشفاف نبودن فرایند خدمات است که دراینمراکزاین موانع بهشکل چشمگیری برداشته میشود. یکی دیگرازمحسنات این مراکزپرهیز از انجام فرایندهای موازی است. امروز در جامعه ما متاسفانه در ارائه خدمات به شکل سنتی موازی کاریهایی ایجاد میشود که موجب زحمت هم گیرندگان و هم ارائه دهندگان خدمت است، اما در روش کاری مراکز مثبت زندگی فرایندهای موازی حذف میشود.
رنجبر گفت : نحوه ارائه خدمات در مراکز مذکور منجر به کاهش بهای تمام شده ارائه خدمات میشود، خدمات در روشهای قدیمی گاهی بسیار گران قیمت تمام میشود، اما در این مراکز هزینهها به شکل چشمگیری کاهش پیدا میکند و از نهادهای غیردولتی مشارکت میگیرد. با توجه به اهداف مذکور در نهایت خدمات ۲۲ گانه مراکز مثبت زندگی از تشکیل پرونده و پاسخگویی، شناسایی داوطلبان و خیران تا آگاه سازی و پیشگیری از معلولیتها، غربالگری و آموزش مهارتهای زندگی و … حجم فعالیتهای قابل توجهی است. امیدواریم باتاسیس مراکزرضایتمندی گروههای هدف فراهم شود.
وی بیان داشت :در استان هرمزگان ۴۶ مرکز مثبت زندگی در نقاط مختلف شهری و روستایی ارائه خدمت می کنند.
غلامحسین رنجبر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی مجازی معلولین مهر هرمزگان در ۱۵ بهمن ماه. اظهار داشت: این جشنواره به همت موسسه ستاره توانبخش هرمزگان با همکاری اداره کل بهزیستی استان هرمزگان ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان و پایگاه خبری شرجی برگزار می شود.
مدیر کل بهزیستی هرمزگان اذعان داشت : این جشنواره شامل بخش های گروه نوازی ، تک نوازی و تک خوانی تنظیم و آهنگسازی در سبک های موسیقی کلاسیک پاپ موسیقی ردیفی و نواحی و تلفیقی و همچنین بخش ترانه سرایی است.
انتهای پیام/