stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۱ مهر , ۱۴۰۳ Wednesday, 2 October , 2024
  • کد خبر : 234202
  • 15 بهمن 1399 - 11:51
2

چگونه نورپردازی مدرن را در منزلمان بکار ببریم؟

قلم | qalamna.ir :
نورپردازی نامناسب ضمن اینکه می‌تواند فضای منزل را گرفته و دلگیر کند، ممکن است به سلامت شما به ویژه به بینایی‌تان آسیب وارد کند. تکنیک‌های نورپردازی پیوسته در حال تحول و پیشرفت است و طراحان داخلی ساختمان همواره می‌کوشند با بکارگیری بهترین روش‌ها خانه شما را زیباتر کنند. اگر قصد دارید برای نورپردازی و طراحی فضای خانه به جای کمک گرفتن از دیگران خودتان دست به کار شوید، خواندن این مطلب برای شما مفید است.
 

 
تکنیک‌های نورپردازی ساختمان کدام است؟
طراحان داخلی قبل از هر کاری فضای خانه را بررسی کرده و بر اساس پتانسیل موجود شیوه نورپردازی را انتخاب می‌کنند. برای نورپردازی مدرن فضای داخلی سه تکنیک اصلی وجود دارد:

۱-نورپردازی عمومی (General lighting)
 نوری که برای روشنایی فضای عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار مهم است و به کل فضا روح می‌بخشد. این نورپردازی مهم‌ترین بخش کار روشن کردن یک ساختمان است و معمولا در همه بخش‌های خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا انواع لوستر و لامپ‌های سقفی برای روشن کردن فضای عمومی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
لامپ‌های‌هالوژن دور تا دور خانه و هر روشنایی‌ای که برای نورپردازی کلی فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد باید متناسب با کاربرد قسمت‌های مختلف ساختمان و انتظاری که از روشنایی آن نقطه داریم انجام شود. این نور ساختمان را در ساعات مختلف شبانه روز در دسترس ساکنان قرار می‌دهد و کمک می‌کند کارهای روزمره خود را در روشنایی مناسب و به راحتی انجام دهند.

۲-نورپردازی متمرکز (Accent Light)
نورپردازی متمرکز برای روشنایی بخشی به قسمت خاصی از ساختمان مثل میزناهارخوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع آباژور که نور را به صورت متمرکز در نقطه خاصی می‌تابانند توسط این تکنیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نورپردازی برای برجسته کردن بخشی از فضا یا نمایان کردن یک تابلو نقاشی، اثر هنری یا یک عنصر مهم در فضای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحان به کمک هنر خود با بکارگیری نورهای مختلف توجه افراد را به نقطه خاصی جلب کرده و نگاه‌ها را به سمت خود می‌ربایند.

۳-نورپردازی عملکردی(task lighting)
این نور پردازی بر کاربردهای بخش‌های مختلف ساختمان و موارد استفاده آن تمرکز دارد، به این ترتیب مقدار نوری که در هر فضا مورد نیاز دارید را تامین می‌کند. فرق آن با نورپردازی متمرکز این است که به دنبال جلب توجه نیست بلکه بسته به اینکه در این فضا قرار است چه کاری انجام بدهید مثلا قرار است مطالعه کنید یا پای کامپیوتر بنشینید مقدار مورد نیاز نور را تامین می‌کند.
به این ترتیب مشخص می‌شود انواع آباژور، لوستر و لامپ‌هایی که در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند تنها برای زیبایی و روشن کردن فضا مورد استفاده قرار نمی‌گیرند بلکه استفاده درست از آن‌ها نقش مهمی در ایجاد حس آرامش در ساکنان و افزایش سطح سلامت اعضای خانواده دارد، به همین دلیل هنگام انتخاب باید دقت بیشتری داشته باشید.
 
رابطه نورپردازی با سایر عناصر طراحی داخلی ساختمان چیست؟
حالت ایده‌آل این است که خانه نورگیر خوبی داشته باشد و به وسیله نور طبیعی روشن شود تا افراد انرژی بیشتری برای زندگی در آن محیط دریافت کنند اما حقیقت این است که در زندگی شهری مدرن استفاده از نور طبیعی برای همه امکان پذیر نیست و نیاز است از یک سیستم نورپردازی دقیق استفاده کنید. علاوه بر روشنایی و لامپ‌ها عناصر دیگری هم در نورپردازی و دلباز به نظر رسیدن ساختمان موثر هستند.
استفاده از رنگ‌های روشن که نور را به خوبی انعکاس می‌دهند در فضاهای کوچک یا جاهایی که سقف کوتاهی دارند می‌تواند به روشنی و جذابیت فضا کمک چشمگیری کند. در تکنیک‌های مدرن نورپردازی استفاده از تجهیزات اهمیت زیادی دارد و باید بتوانید از آن‌ها به درستی استفاده کنید. نکته دیگری که باید به آن دقت کنید استفاده از تکنیک‌های مناسب و خلاقیت است به عنوان مثال تکنیک‌هایی که در پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد در حمام یا اتاق خواب کاربردی نخواهد داشت و شما تمایز این‌ها و راهکار مناسب برای هر یک را باید بشناسید.

شما با نورپردازی درست به افرادیکه وارد خانه می‌شوند می‌گویید که اول به کجا باید نگاه کنند و آن‌ها را در مسیر خانه هدایت خواهید کرد، پس در انتخاب‌های خود هوشمندانه عمل کنید.
لامپ‌ها امروزه تنوع رنگی بالایی دارند و شما بسته به فضای ساختمان می‌توانید از رنگ‌های متناسب استفاده کنید، تا با طراحی کلی شما تناسب بیشتری داشته باشند.
برای استفاده از تکنیک‌های نورپردازی مدرن حتما نیاز نیست تکنولوژی‌های گران‌قیمت را خریداری کنید و هزینه زیادی صرف نورپردازی کنید، بلکه هنر این است که با کمک کمترین تجهیزات و استفاده از نور طبیعی محیط فضا را به بهترین شکل روشن کنید.
 
کلام آخر
تکنیک‌های نورپردازی مدرن بسیار متنوع هستند و راهکارهایی که در نمای ساختمان یا یک محیط اداری بکار گرفته می‌شود با طراحی فضای داخلی ساختمان بسیار متفاوت است. در ساختمان انتخاب درست لوستر و آباژور علاوه بر اینکه فضای محیط را روشن کرده و به آن طراوت و شادابی می‌دهد در زیبایی هر بیشتر طراحی هم تاثیر گذار است.
درحال حاضر انواع لوستر، آباژور و سیستم‌های روشنایی با ویژگی‌های مختلف طراحی شده و به فروش می‌رسند که هر کدام برای کاری مفید هستند.
اگر قصد دارید فضای داخلی ساختمان را با سلیقه خود نورپردازی کنید، باید تکنیک‌های مدرن را بشناسید، با رنگ‌های مختلف لامپ و روشنایی آشنا باشید، در نهایت هنگام خرید به تناسب طرح و شکل لوستر و ابزارهای روشنایی با روح طراحی فضای داخلی ساختمان دقت کنید.
 

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.