محمد صدیق دامغانی زاده گفت: پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان نخستین گام است و در گامهای بعدی باید با پیشرانی و حمایت از بخش خصوصی به اهداف مد نظر دست یافت.
وی ادامه داد: ایجاد فضا برای تعمیق و توسعه تکنولوژی و رقابتی شدن فضای تولید محتوا از سوی شرکتهای دارای ظرفیت مهمترین اقدامی است که از سوی این پارک انجام میشود.
رییس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) گفت: تولید محتوای دیجیتال و توسعه خدمات دیجیتال مهمترین هدف فعالیت پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
وی افزود: پارک فاوا نخستین پارک ملی و بینالمللی دیجیتال ایران است که باید در هر دو عرصه خوش بدرخشد و معتقدم باید در زمینه صادرات محتوای فرهنگی هم کار قوی انجام شود تا در بازارهای داخلی و خارجی خوب عمل کنیم.
مدیر مرکز نوآوری محتوای دیجیتال مشهد نیز در این مراسم با بیان اینکه تولید محتوای دیجیتال جزو زودبازدهترین و کم ریسکترین حوزه های سرمایهگذاری میباشد، گفت: میزان سرمایهگذاری در یک محصول محتوایی، به نسبت سایر صنایع کمتر است و بازخورد مصرف کننده محتوا، نتیجه موفقیت یا عدم موفقیت محصول محتوایی را در سریعترین زمان مشخص میکند.
حمیدرضا بحرینی افزود: تجربه بیش از یک دهه تولید محتوا از سوی گروه شرکای ما بر بسترهای مختلف، از جمله تلویزیون و شبکههای مجازی و ایجاد دو شتابدهنده تخصصی در حوزه تولید محتوا طی ۲ سال گذشته و برگزاری رویدادهای مختلف، از جمله “کودک آنلاین”، نشان میدهد که پیش نیاز ورود به این بازار، ایجاد یک اکوسیستم در حوزه تولید محتواست که ما این پروسه را در سه بخش ایجاد مرکز نوآوری در حوزه تولید محتوا، بازار ملی محتوای دیجیتال و خدمات تجارت آنلاین که سو گیری آن، عرضه و تولید محتوا در سطح بین المللی است، برنامه ریزی و عملیاتی کرده ایم.
وی ادامه داد: در این مرکز نوآوری یک زیستبوم تخصصی کسب و کار راه اندازی میشود و در قالب یک شبکه فراگیر با رویکرد توسعه زیست بوم محتوای دیجیتال، به انتخاب افراد، تیمها و استعدادهای محلی، آموزش و توانمندسازی آنها، ایجاد کسب و کارهای نوآور و خلاق در حوزه محتوای دیجیتال، توسعه بازار کسب و کار در داخل و به ویژه خارج کشور میپردازیم و در نهایت یک شبکه کارآفرین و نوآور تولید محتوایی ایجاد مینماییم.
مدیر مرکز نوآوری محتوای دیجیتال مشهد گفت: این مرکز با پیش بینی سرمایه گذاری ۲۴۰ میلیارد ریالی در فضایی بالغ بر سه هزار مترمربع در یکی از طبقات ساختمان مرکزی پست خراسان رضوی در حال آمادهسازی است که حدود یک سوم آن استودیوهای هشت گانه صوتی و تصویری و آزمایشگاه تولید محتوا میباشد.
وی افزود: در این مرکز هشت استودیو راهاندازی خواهد شد که شامل چهار استودیوی تصویری و چهار استودیوی صوتی خواهد بود.
بحرینی بخش دیگر این مرکز را فضای کار اشتراکی برای استقرار افراد و تیمها و شرکتهای نوپا خواند و ادامه داد: ۳۰۰ میز کار در این فضا پیشبینی شده و مابقی این مرکز فضاهای عمومی جلسات و کارگاهها خواهد بود که هم اکنون در حال ساخت و ساز آن هستیم و در اسفند ماه به صورت رسمی بهرهبرداری خواهد شد.
وی گفت: از اهداف اصلی تاسیس این مرکز نوآوری میتوان به تیمسازی در حوزه تولید محتوا که در بخش اکادمی مرکز صورت میگیرد، حمایت از تیمها و شرکتهای نوپا که در فرآیند شتاب دهنده مرکز انجام میگیرد و بازارسازی و تجاری سازی که در استارتاپ استودیو این مرکز متمرکز خواهد بود، اشاره کرد.
مدیر مرکز نوآوری محتوای دیجیتال مشهد افزود: این مرکز یک رسالت ویژه هم به دلیل همجواری با کشور افغانستان دارد و به عنوان مرکز تبادل فرهنگی و تولید محتوا عمل خواهد کرد.