stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ دی , ۱۴۰۳ Saturday, 28 December , 2024
  • کد خبر : 247459
  • 09 اسفند 1399 - 9:56
5

پرویز تناولی:اجازه ندهید دزدها برنده شوند

قلم | qalamna.ir :
گروه فرهنگی: تندیس «تقدیس» اثر پرویز تناولی، سال ۱۳۸۰ به همت شهرداری اصفهان خریداری و در جوار ساختمان مرکزی شهرداری اصفهان واقع در میدان امام حسین (ع)، نصب شد. تاکنون، بخش میانی این اثر، سه بار مورد دستبرد قرار گرفته است؛ با این توضیح که در دهه هشتاد سارقان توان حمل این بخش را نداشته و آن را گوشه‌ای رها کرده بودند، بهمن‌ماه سال گذشته، پس از گذشت چند ساعت، با پیگیری به‌موقع شهرداری اصفهان و عوامل انتظامی سارقان شناسایی شدند و بخش به سرقت رفته نیز پیدا و دوباره در محل خود نصب شد اما از پنجم اسفندماه تا به امروز که این بخش برای سومین بار به سرقت رفته، هنوز هیچ خبری از شناسایی و دستگیری سارقان منتشر نشده و معلوم نیست در این فاصله چه بلایی بر سر این قطعۀ برنزی ارزشمند آمده است.
 

بهمن‌ماه ۱۳۹۸ و پس از سرقت دوبارۀ بخش میانی «تقدیس»، پیشنهادهایی مبنی بر انتقال این تندیس به حیاط موزه هنرهای معاصر یا عمارت باغ زرشک مطرح شد اما حسن مؤذنی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا پیشنهاد جابجایی این اثر را رد کرد و یادآور شد: «این اثر به‌عنوان یک نماد شهری خریداری و در شهر نصب‌شده و نظر هنرمند سازنده آن هم نصب اثر در میدان امام حسین(ع) اصفهان بوده است.»با این‌ وجود، پنجم اسفندماه و پس از نشر خبر سرقت سه‌بارۀ بخش میانی «تقدیس»، ایمان حجتی، مدیرکل امور ارتباطات و روابط بین‌الملل شهرداری اصفهان در مصاحبه با خبرگزاری برنا اعلام کرد: «شهرداری تلاش کرده است که از تندیس‌های ارزشمند شهری محافظت کند اما با اتفاقاتی که رخ می‌دهد، راهکار این است که تندیس‌های ارزشمند را به موزه منتقل کرده و نسخه‌های ثانویه را وارد منظر شهری کنیم.»

به همت مسیح احمدی، یکی از شاگردان پرویز تناولی، همچنین نازنین عطارها، روابط عمومی موزۀ آثار این هنرمند در تهران، به‌تازگی پیام پرویز تناولی در واکنش به این اتفاقات و اظهارات، برای نشر در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داده‌شده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:«زمانی که غلامرضا نیک‌پی، شهردار وقت تهران شروع به استفاده از گلدان در فضای شهر کرد، خیلی از این گلدان‌ها به سرقت رفت و وقتی به او گفتند که چرا همچنان به کار خود ادامه می‌دهی؟ پاسخ داد: آن‌قدر در شهر گل می‌کارم که مردم به دیدن آن عادت کنند و دیگر گلدان‌ها را ندزدند. در مورد مجسمه‌های شهری نیز همین قاعده باید برقرار باشد. باید شهرداری‌ها آن‌قدر مجسمه بسازند و بخرند و در معرض دید عموم قرار بدهند تا مردم چشمشان به دیدن این آثار هنری عادت کند.

به عقیدۀ من سرقت مجسمه‌ها در اصفهان صرفاً جنبه مادی دارد و اگر به‌تبع آن شروع به انتقال آثار شهری به موزه کنند، دزدها برنده‌شده‌اند. شهرداری اصفهان نباید اجازه بدهد که دزدها برنده شوند.»
تندیس تناولی، مدیر موزه پرویز تناولی نیز در این‌باره در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: «هم‌زمان با خریداری تندیس تقدیس، مجموعه فرهاد کوه‌کن که شامل چهار نقش برجسته مسی بود نیز از سوی پرویز تناولی به مردم اصفهان اهدا شد و به موزه هنرهای معاصر این شهر انتقال یافت اما سال‌هاست که یکی از این چهار اثر گم‌شده و پیگیری ما برای پیدا شدن آن بی‌ثمر مانده است. این مسئله نشان می‌دهد که تا نگهداری به شیوه اصولی انجام نشود، حتی موزه هم جای امنی برای نگهداری از آثار نفیس نیست.»

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.