stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ دی , ۱۴۰۳ Wednesday, 25 December , 2024
  • کد خبر : 24886
  • 28 دی 1394 - 10:37
5

حدود اختیارات رییس‌جمهوری در رد صلاحیت‌ها

حدود اختیارات رییس‌جمهوری در رد صلاحیت‌ها

رییس‌جمهوری در نشست خبری روز گذشته خود در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی وعده داد که از همه اختیاراتش در این زمینه استفاده خواهد کرد اما به نظر نمی‌رسد او بتواند در مورد نحوه عمل و عملکرد شورای نگهبان کار نمایانی انجام دهد.

قلم | qalamna.ir :

قلم، روزنامه اعتماد در ستون “نگاه حقوقی” خود به قلم بهمن کشاورز نوشت: «رییس‌جمهوری در نشست خبری روز گذشته خود در پاسخ به سوالی که درباره رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود، وعده داد که «من به عنوان رییس‌جمهور از همه اختیاراتم در این زمینه استفاده خواهم کرد». این وعده رییس‌جمهوری برای پیگیری مساله رد صلاحیت‌ها و استفاده از اختیارات قانونی این مقام، می‌تواند مورد تدقیق و بررسی حقوقی قرار بگیرد. رییس‌جمهوری بر طبق قانون اساسی مجری همین قانون است و به موجب قانون «نحوه اجرای اختیارات رییس‌جمهوری» مصوب سال ١٣۶٣ این امکان را دارد که به قوای سه گانه تذکر و اخطار بدهد و تقاضای اجرای اصول قانون اساسی را داشته باشد. این اختیارات محدود است به اخطار به قوای سه‌گانه. این قوا آن چنان که می‌دانیم از قوه مجریه، مقننه و قضاییه تشکیل شده‌اند. قوه مجریه تحت مدیریت و امر شخص رییس‌جمهوری است و به همین موجب اگر کج‌روی یا سوءرفتاری در این مجموعه ملاحظه کرد، می‌تواند و این اختیار را دارد که با تعویض و جابه‌جایی افراد و حتی در برخی موارد تلاش برای تغییر ساختارها و تدابیر اداری مشکل را حل کند. در خصوص قوه مقننه طبعا اختیار رییس‌جمهوری به مواردی به جز قانون‌گذاری صرف متوجه می‌شود و در جایی می‌تواند از این اختیار استفاده کند که قوه مقننه اصلی از اصول قانون اساسی را نادیده گرفته باشد. بالاخره در مورد قوه قضاییه اختیارات ایشان به مواردی برمی‌گردد که جنبه قضایی به معنای اخص ندارد، یا اگر هم در این‌گونه موارد قصد اخطاری داشته باشد، منحصر است به قواعدی از قضا که به موجب فصل سوم قانون اساسی و فصل مربوط به قوه قضاییه، روح آن اصول محسوب می‌شود و اگر معطل بماند رییس‌جمهوری امکان اخطار و تذکر دارد. اما بر اساس اصول قانون اساسی، شورای نگهبان در تقسیم‌بندی این قوا قرار نمی‌گیرد. این شورا در واقع نهاد و تشکیلاتی مجزا از قوا و نگهبان قانون اساسی محسوب می‌شود؛ به طوری که اشراف بر مجلس و همین‌طور مواردی که می‌تواند ناقض قانون اساسی محسوب شود، دارد.

بنابراین به نظر نمی‌رسد که ریاست محترم جمهوری بتواند در مورد نحوه عمل و عملکرد شورای نگهبان کار نمایانی انجام دهد. البته این موضوع استثنائاتی هم دارد. به طور مثال اگر از طریق بررسی ادله مشخص شود که رد صلاحیت کسی به علتی صورت گرفته که در فصل سوم قانون اساسی و بحث حقوق ملت، به نحوی که مورد ایراد قرار گرفته مطرح نیست یا قسمتی از حقوق این فرد، آن‌گونه که در فصل سوم قانون اساسی تضمین و دارای ضمانت اجرا شده است، مخدوش شده آنگاه رییس‌جمهوری می‌تواند راجع به این خدشه و مشکل ایجاد شده از بابت آن و همین‌طور عامل ایجاد این خدشه، حسب مورد اقدام کند اما این اقدام به ناچار متوجه افراد و موارد مشخص می‌شود، نه شورای نگهبان به عنوان یک نهاد و نگهبان قانون اساسی.»

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.