stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 2502
  • 25 شهریور 1394 - 0:22
1

فاطمه هاشمی سرلیست اعتدال و توسعه

فاطمه هاشمی سرلیست اعتدال و توسعه

عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت: برای حضور پررنگ‌تر زنان در قدرت لازم است که آن‌ها به خود اعتقاد پیدا کنند و با خودباوری به عرصه اداره جامعه وارد شوند و فرهنگ مردسالاری را تغییر دهند.

قلم | qalamna.ir :

فائزه هاشمی عصر دیروز طی سخنانی به مناسبت روز جهانی صلح در محل حزب اراده ملت ایران با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد اکثر جرایم در جامعه توسط مردان اتفاق می‌افتد اظهار کرد: اگر زنان بیشتر در مدیریت جامعه نقش داشته باشند می‌توان شاهد صلح و آرامش بیشتری در کشور بود و اگر قرار است جوامع به صلح برسند زنان در این میان نقشی اساسی و پراهمیت دارند.

او در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن درباره برابری زن و مرد اظهار کرد: وقتی آیات قرآن را می‌خوانیم می‌بینیم که در آن زن و مرد برابر دانسته شده و خدا آن‌ها را برای یکدیگر آفریده است. پس لازم است با قرارگرفتن آن‌ها در کنار هم اعتدال ایجاد شود و این امر سبب شود تا زنان دیگر پیاده‌نظام جامعه و مردان ژنرال آن نباشند و مدیریت جامعه با همکاری زنان و مردان انجام شود.

فائزه هاشمی با اشاره به تصمیمات حزب کارگزاران در استفاده بیشتر از زنان در تشکیلات این حزب اظهار کرد: در تشکیلات استانی و بخش‌های مختلف حزب کارگزاران نیز از حضور زنان استفاده بیشتری می‌شود اما مواردی هم پیش می آید که در برخی از شوراهای استانی از زنان استفاده نمی‌شود و آن‌ها را جدی نمی‌گیرند.

این عضو حزب کارگزاران ادامه داد: یکی از شوراهای استانی حزب کارگزاران از زنان استفاده نمی‌کرد و وقتی من با رییس آن شورا صحبت کردم اظهار کرد که ما زنان بسیاری داریم که در استان فعالیت سیاسی در زمان انتخابات انجام می‌دهند اما از آن‌ها در مدیریت استفاده نشده است و قرار شد با هماهنگی‌هایی که انجام می‌شود زنان نیز وارد آن شورا شوند و کارهای مدیریتی و نظارتی را به عهده بگیرند و تنها در زمان انتخابات و انجام کارهای اجرایی و تبلیغاتی حضور نداشته باشند.

وی با اشاره به دوره دولت اصلاحات و انتظاراتی که از آن می‌رفت اظهار کرد: وقتی انتخابات دوم خرداد انجام شد انتظار داشتیم که زنان حضور پررنگ‌تری در عرصه مدیریتی پیدا کنند و از وزرای زن در دولت استفاده شود اما در همان زمان برخی از اصلاح طلبان مصاحبه کردند و از وزیر شدن زنان در دولت انتقاد کردند.

فائزه هاشمی همچنین افزود: نگاه حذفی به زنان هم در نیروهای جریان اصلاح طلب وجود دارد و هم در جریان اصولگرا و اصولا وقتی حرف از حضور پررنگ زنان در عرصه سیاسی به میان می‌آید جریان‌های مختلف به خوبی با یکدیگر متحد شده و مخالفت می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه بخشی از مشکلات عدیده کشور به نبود زنان در حوزه‌های تصمیم گیری مربوط است اظهار کرد: معمولا در دستگاه‌های حکومتی و دولتی به جای آنکه از ظرفیت و پتانسیل زنان استفاده شود، نگاه حذفی وجود دارد و مثلا در بحث حضور زنان در استادیوم به جای آنکه مردان را کنترل کنند تا فضای ناامنی و بی ادبی را در ورزشگاه‌ها ایجاد نکنند می‌گویند چون این فضا مودبانه نیست حضور زنان در آن ممنوع است. در حالی که می‌شود چند باری حضور مردان را در ورزشگاه‌ها محدود کرد و زنان را وارد استادیوم‌ها کرد تا شاهد تاثیرات بهتری در وضعیت استادیوم‌ها باشیم.

وی با اظهار اینکه در حال حاضر به حاکمیت اعتدال در کشور نیاز داریم به نقش زنان در پیش‌برد اهداف جامعه اشاره کرد و گفت: زنان در جامعه نقش‌های بسیاری را می‌توانند به عهده بگیرند به شرطی که بحث‌های غلطی چون سیاست حضور زن در خانواده ملغی شود و اجازه دهیم دانشجویانی که ۶۰ درصد آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند وارد جامعه شوند، پیشرفت کنند و به مناصب مدیریتی برسند.

هاشمی با اشاره به اینکه زنان نیز برای به عهده گرفتن نقش های جامعه باید بیشتر تلاش کنند اظهار کرد: اینکه گفته شود تمام تقصیرها به گردن دیگران بوده و زنان تمام تلاش خود را کرده‌اند نیز درست نیست، بلکه لازم است ما زنان دامنه فعالیت‌های خود را افزایش دهیم و با بهره گیری از تجربه پیشینیان در این زمینه به نتایج موردنظرمان دست پیدا کنیم.

او با تاکید بر اینکه زنان نباید تصور کنند بدون هیچ تلاشی می‌توانند حقوق خود را استیفا کنند اظهار کرد: این کاملا غلط است که فکر کنیم می توانیم بدون هیچ تلاشی به حقوق خودمان دست پیدا کنیم بلکه باید از تجربه زنان پیش رو در این زمینه از دوران قاجار تا به امروز استفاده کنیم و با بهره گیری از آن بکوشیم تا اوضاع بهتری را برای خودمان فراهم کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین در ادامه به سیاست‌های نادرست تربیتی در خانواده‌ها اشاره کرد و افزود: وقتی زنان مادر می‌شوند فرزندان دختر را محدود می‌کنند و به پسران آزادی عمل بیشتری می‌دهند و با همین رفتارها از کودکی فرهنگ مردسالاری را در جامعه و در ذهنیت پسران و دختران‌شان ترویج می‌دهند که باید درصدد تغییر این شکل از تربیت باشیم.

او همچنین یکی دیگر از مشکلات زنان را خودناباوری آن‌ها دانست و اظهار کرد: اگر زنان در انتخابات‌ها به زنان کاندیدا رای بدهند و به توانایی‌های خودشان باور داشته باشند قطعا حضور آن‌ها در قدرت بیشتر خواهد بود و نقش بیشتری در اداره جامعه خواهند داشت اما می‌بینیم که متاسفانه معمولا زنان که در انتخابات‌ها ممکن است بیشتر هم از مردان شرکت کنند کاندیداهای زن را کمتر انتخاب می‌کنند.

هاشمی با اظهار اینکه فعالان سیاسی زن از نبود انسجام در فعالیت‌های خود نیز رنج می‌برند اظهار کرد: زمانی که دولت آقای روحانی کار خود را شروع کرده بود ما به عنوان زنان اصلاح‌طلب لیست‌هایی را به ایشان ارائه دادیم تا از اسامی موجود در آن‌ها برای پست‌های مدیریتی استفاده شود اما بعد از مدتی دیدیم که هیچ اتفاقی نمی‌افتد و وقتی دلیل را جویا شدیم متوجه شدیم که به موازات ارائه لیست‌هایی از سوی ما سایر تشکل‌ها نیز لیست‌های دیگری از زنان را به دولت معرفی می‌کنند و اصرار می‌ورزند که اسامی موجود در لیست‌های خودشان دارای صلاحیت و لیاقت مدیریت هستند. این به نبود انسجام و وحدت در فعالیت‌های زنان برمی‌گردد که بهتر است هرچه زودتر زمینه‌های رفع آن را فراهم کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه برخی از امتیازاتی که در دولت‌ های قبلی به زنان داده می‌شد فریبنده بود اما در نهایت به برنامه‌های طولانی مدت زنان برای حضور در جامعه ضربه می‌زد اظهار کرد: وقتی آقای احمدی‌نژاد طرح‌های اشتغال نیمه وقت، دور کاری،‌ بازنشستگی زودهنگام و نیز مرخصی ۶ ماهه برای زایمان را برای زنان در نظر گرفت بسیاری از زنان از این موضوع استقبال کردند و به استفاده از شرایط این قوانین روی آوردند، در حالی که در نهایت به ضرر خودشان اقدام کرده بودند چرا که وقتی کارمند زنی قرار است با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته شود، دورکاری کند، اشتغال نیمه وقت داشته باشد و در نهایت نیز ۶ ماه را برای زایمان مرخصی بگیرد معلوم است که یک کارفرما استفاده از نیروی مرد را ترجیح می‌دهد که با پرداخت حقوقی مشابه به مردان از آن‌ها در انجام امور استفاده می‌کند.

او با تاکید بر افزایش مضاعف نقش زنان در تعقیب فرهنگ مردانه حاکم در جامعه اظهار کرد: در زمینه تغییر فرهنگ مردانه حاکم بر جامعه و رسیدن به یک فرهنگ معتدل نیازمند تلاش مضاعف از سوی زنان هستیم و در این زمینه احزاب، نشست های آموزشی و رسانه‌ها نقش مهمی را می‌توانند ایفا کنند.

هاشمی در خصوص نقش احزاب در ایجاد تغییر فرهنگی در جامعه اظهار کرد: احزاب می‌توانند با سپردن نقش‌های پراهمیت به زنان در شوراهای مختلف خود و نیز با میدان دادن به زنان در جایگاه‌های تصمیم‌گیری‌شان در تغییر فرهنگ حاکم تاثیرگذار باشند.

این عضو حزب کارگزاران در ادامه به نقش نشست‌های آموزشی نیز اشاره کرد و افزود: نشست‌های آموزشی که می‌تواند از طریق احزاب و یا سازمان‌های مردم نهاد انجام شود و در شهرها و شهرستان‌های کشور جریان یابد نگاه سنتی به زن را تغییر می‌دهد و کمک بزرگی برای حضور زنان در جامعه خواهد شد.

او همچنین هدف اصلی فعالیت زنان را تغییر فرهنگ مردانه دانست و اظهار کرد: لازم است که بانوان سهم بیشتری از لیست‌های انتخاباتی احزاب و گروه‌ها داشته باشند تا برای این تغییرات فرهنگی قدرت لازم را نیز در اختیار بگیرند.

هاشمی همچنین با ابراز امیدواری از افزایش حضور زنان در عرصه فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی اظهار کرد:‌ هم اکنون در مجمع نیروهای اصلاح طلب درنظر گرفته‌ایم تا میانگین حضور زنان در لیست های انتخاباتی تهران و شهرستان‌ها حداقل ۳۰ درصد باشد.

او همچنین افزود: در برخی از استان‌ها بانوان اصلاح طلب فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند و برای رسیدن به اهداف‌شان نیز انگیزه‌های بسیار دارند اما احزاب اصلاح طلب بعد از تایید صلاحیت‌ها در خصوص استفاده از زنان در لیست‌های انتخاباتی تصمیمات خود را خواهند گرفت چرا که امکان دارد با مطرح شدن نام کاندیداهای احتمالی از هم اکنون، شورای نگهبان اقدام به رد صلاحیت آن‌ها کند و نیروهای ما از دست بروند.

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.