stat counter
تاریخ : شنبه, ۹ تیر , ۱۴۰۳ Saturday, 29 June , 2024
  • کد خبر : 263596
  • 23 اسفند 1399 - 9:21
0

دیپلماسی ضعیف، میزبانی را از ایران گرفت

قلم | qalamna.ir :

گروه ورزشی: اواخر هفته گذشته کنفدراسیون فوتبال‌ آسیا با مشخص کردن میزبانان مسابقات انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر و لیگ‌قهرمانان فصل ۲۰۲۱ در غرب آسیا، شوک بزرگی به فوتبال ایران وارد کرد! بر اساس تصمیم سران‌ ای‌اف‌سی، بحرین میزبان گروه C انتخابی جام‌جهانی شد، گروهی که تیم ملی ایران در آن با بحرین، عراق، کامبوج و هنگ‌کنگ همگروه است و با نتایج ضعیفی که در دور رفت کسب کرده، در رده سوم این گروه قرار دارد. تیم ملی و دراگان اسکوچیچ سرمربی جدیدش امیدوار بودند در دور برگشت که از ۴ بازی ۳ بازی میزبان بودند، امتیازات از دست‌ رفته را جبران کنند اما با تصمیم‌ ای‌اف‌سی هرچه اسکوچیچ و تیم‌ملی‌ رشته بودند، پنبه شد.

پس از اعلام میزبانی بحرین، واکنش‌های متعدد و متفاوتی را شاهد بودیم. صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک هم در واکنشی عجیب گفت: «ای‌اف‌سی و فیفا تبانی کردند و حمایت ما از شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا اشتباه بود!» خیلی‌ها ضعف دیپلماسی ورزشی را عامل این اتفاق دانستند و معتقد بودند اگر وزیر ورزش و رئیس کمیته المپیک و مهدی تاج که نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال است، دیپلماسی فعال و موثری داشتند و به‌جای اظهارنظرهای عجولانه و احساسی که خود قطعا تبعات بسیاری خواهد داشت، پیش‌دستی کرده و با سران ای‌اف‌سی برای میزبانی احتمالی عربستان و بحرین اتمام حجت می‌کردند، به‌احتمال زیاد ‌ای‌اف‌سی گزینه‌های دیگری را برای میزبانی انتخاب می‌کرد.

مهدی تاج نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال که می‌توانست یکی از افراد موثر در دیپلماسی ورزش باشد در واکنش به تصمیم ‌ای‌اف‌سی گفت: «تصمیم‌هایی که درباره انتخاب میزبانی رقابت‌ها گرفته می‌شود با هیئت‌رئیسه ای‌اف‌سی در میان گذاشته نمی‌‌شود.» وی ادامه داد: «این تصمیمات بین کمیته‌های مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا گرفته می‌شود. بر این اساس، مطابق پروتکل‌ها در صورتی‌ که هر فدراسیونی درباره تصمیم‌های گرفته شده پیرامون مبادی تصمیم‌گیری میزبانی از کنفدراسیون سوال کند، پاسخ لازم داده خواهد شد.» تاج خاطرنشان کرد: «ایران شایسته میزبانی کلیه رقابت‌های بین‌المللی ورزشی است و کنفدراسیون درباره علل این تصمیم پاسخ لازم را خواهد داد.»

علی جوادی مدیر روابط‌عمومی فدراسیون فوتبال که به تازگی به این سمت منصوب شده، اولین فردی بود که از فدراسیون فوتبال به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «متاسفانه بعد از برگزاری انتخابات فدراسیون ما تنها ۲‌روز زمان برای این ماجرا که بحرینی‌ها ۶ ماه روی آن برنامه‌ریزی پنهانی داشتند، در اختیار داشتیم. نامه‌ای هم ارسال و اعلام کردیم می‌خواهیم میزبان باشیم. ای‌اف‌سی به فاصله ۲۴‌ ساعت پاسخ داد که نمی‌‌‌توانید به‌ دلیل تبلیغات محیطی، قوانین گمرکی و تحریم‌ها میزبان باشید.

سپس ما بلافاصله مجددا نامه‌ای ارسال کردیم و گفتیم این مسائل مربوط به میزبانی دور اول مقدماتی جام‌جهانی نمی‌‌‌شود.» با وجود توضیحات جوادی شایعاتی درباره میزبانی بحرین مطرح شد، از جمله این‌که دیدار چند روز پیش شهاب عزیزی‌خادم رئیس جدید فدراسیون فوتبال با ظریف وزیر امور‌خارجه درباره همین موضوع بوده و خادم می‌دانسته که ایران شانسی برای میزبانی ندارد و از دستگاه دیپلماسی کشور درخواست کمک کرده بود. در‌واقع ظاهرا ۹ اسفند موضوع میزبانی تمام شده بوده و اعتراض ایران عملا فایده‌ای نداشته است. حالا باید تیم کم امید ایران در کشوری که خاطره خوبی از بازی با تیمش و در خاکش نداشته، برای صعود از مرحله اول انتخابی جام‌جهانی قطر بجنگد و این مسئله به لحاظ روحی روانی کار شاگردان اسکوچیچ را دشوارتر خواهد کرد.

شرط ای‌اف‌سی برای تغییر میزبانی مقدماتی جام‌جهانی
استاد دوحه گزارش داد که هنوز محل میزبانی مسابقات مقدماتی جام‌جهانی قطعی نیست و محل مسابقات می‌تواند تغییر کند. ای‌اف‌سی البته شرط گذاشته که باید تمام تیم‌های شرکت‌کننده در گروه به این تغییر رای مثبت بدهند و با این تصمیم موافقت کنند. ایران در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی با این‌که ۳ بازی را باید در خانه برگزار می‌کرد ولی طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا باید در بحرین آن مسابقات را انجام دهد. باید دید آیا میزبانی مسابقات گروه سوم از بحرین به جای دیگر یا ایران منتقل می‌شود یا خیر.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.