stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۳ دی , ۱۴۰۳ Monday, 23 December , 2024
  • کد خبر : 27533
  • 12 بهمن 1394 - 13:13
4

حق شناس: قطعا دست اصلاح طلبان بسته نیست / تصمیم گیر و تصمیم ساز اصلی مردم هستند

حق شناس:  قطعا دست اصلاح طلبان بسته نیست / تصمیم گیر و تصمیم ساز اصلی مردم هستند

معتقدم قطعا دست اصلاح طلبان بسته نیست اصلاح طلبان نه تنها همچنان می‌توانند برای کل کرسی‌های مجلس فهرست ارائه کنند، بلکه بدیل هایی دارند که می‌تواند پیروزی آنان را قطعی کند چراکه تصمیم گیر و تصمیم ساز اصلی مردم هستند./ هم اکنون در سراسر کشور ۳۰ چهره اصلاح طلب تأیید صلاحیت شدند و در واقع ۱۰ درصد کرسی های مجلس برای اصلاح طلبان قابل رقابت تعریف شده است./ جامعه تصمیم خودش را گرفته که از ۸۸ فاصله بگیرد و قطعا به سمت جلو می رود.

قلم | qalamna.ir :

محمد جواد حق شناسمحمدجواد حقشناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی از تلاش برای شکل گیری ائتلافی چهارضلعی متشکل از اصلاح طلبان، حامیان دولت، مستقل ها و طیف لاریجانی سخن می گوید و اعلام می کند: معتقدم قطعا دست اصلاح طلبان بسته نیست اصلاح طلبان نه تنها همچنان می‌توانند برای کل کرسی‌های مجلس فهرست ارائه کنند، بلکه بدیل هایی دارند که می‌تواند پیروزی آنان را قطعی کند چراکه تصمیم گیر و تصمیم ساز اصلی مردم هستند.

 

 

وضعیت اردوگاه اصلاح طلبان را پس از اعلام بررسی صلاحیت نامزدها چگونه است و آنها چه تصمیمی برای نحوه شرکت در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دارند؟

هم اکنون در سراسر کشور ۳۰ چهره اصلاح طلب تأیید صلاحیت شدند و در واقع ۱۰ درصد کرسی های مجلس برای اصلاح طلبان قابل رقابت تعریف شده است. در مرحله نخست قرار شد که نامزدهای اصلاح طلب ردصلاحیت شده یا عدم احراز صلاحیت شده اعتراض خود را به عملکرد هیأت های نظارت مطابق قانون اعلام کنند که این اتفاق افتاد و همزمان تلاش شده از طریق گفتگوهایی که صورت می گیرد با مقامات ذی صلاح و مراجع مربوطه از جمله اعضای شورای نگهبان پیگیر باشند و آثار و عواقب چنین تصمیمی را که می تواند اختلال جدی در فضای انتخاباتی و رقابت های انتخاباتی وارد کند به اطلاع تصمیم گیران و تصمیم سازان برسانند و هشدارهای لازم را به آنها بدهند. در گام بعدی اصلاح طلبان تلاش دارند اصل اولیه یعنی استحکام نظام جمهوری اسلامی و تقویت پیوند ملت و نظام از طریق صندوق های رأی را همچون گذشته مدنظر قرار دهند. اصلاح طلبان در این مرحله تلاش می کنند تعداد قابل توجهی از چهره های اصلی خود را به میدان رقابت برگردانند که فکر می کنم شورای نگهبان با توجه به مذاکراتی که شکل گرفته و برخی خبرهایی که رسیده احتمال اینکه تعداد دیگری از چهره های اصلاح طلب به میدان رقابت برگردند وجود دارد اما اینکه این تعداد چند نفر باشند مشخص نیست چون به تصمیم شورای نگهبان بر می گردد بنابراین اصلاح طلبان منتظر اعلام نتیجه بررسی اعتراض ها در ۱۶ بهمن هستند تا راهبردشان انتخاباتی شان روشن شود.

 

 

تحلیل شما از فضای سیاسی کشور بعد از اعلام نظر هیأت های نظارت چیست؟

نباید از خاطر دور داشت که در میان رد صلاحیت شدگان، مواردی وجود دارد که گاه بیش از مسأله گسترده بودن ردصلاحیت ها، تعجب و حیرت ناظران سیاسی را برمی انگیزد. ردصلاحیت روحانی‌ای که آیت‌الله بروجردی بر سر او عمامه گذاشته و خود فرزند شهید محراب است، یا رد صلاحیت فرزند شهید مطهری آن هم به جرم عدم التزام به دین، برای ناظران دور از ذهن و غیرقابل باور بود. معتقدم اقدامی که برای ردصلاحیتهای گسترده انجام شد در چارچوب منافع ملی نیست و قطعا آثار سویی را بر امر مشارکت عمومی در انتخابات می گذارد حال آنکه افزایش مشارکت مردم در انتخابات یکی از نشانه های مقوّم هر کشور است بنابراین کاملا بر مقبولیت و مشروعیت نظام سیاسی اثر مستقیم دارد. دوم آنکه این اتفاق یک شوکی را به بدنه جریان اصلاحات و نخبگان وارد کرد به طوریکه تا یک هفته پس از آن شاهد سکوت سنگین فعالان شاخص سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح طلب و معتدل بودیم در واقع شاید اولین واکنش را رئیس جمهور در جمع فرمانداران به این اتفاق نشان داد که به نظر من باید از او به دلیل اتخاذ مواضع قاطع و از نگاه قانون تشکر کرد آقای رئیس جمهور نشان داد که نمی خواهد از حقوق مردم در این بخش بگذرد. سوم آنکه به نظر می رسد این اتفاق دولت را هدف قرار داده است، با توجه به دیدگاه هایی که بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم مطرح بود و گفته می شد دولت آقای روحانی تک دوره ای خواهد شد این ذهنیت را تقویت می کند. در واقع تصور آن است فرصتی که دولت می تواند در همراهی با مجلس همسو برای خدمات رسانی به مردم و کشور و به تبع آن تکرار ریاست جمهوری آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ به دست آورد با این وضعیت به چالش می خورد. معتقدم دولت آقای روحانی توانست بخش جدی عبور از بحران را در طول ۲ سال و نیم از روی کار آمدنش رقم بزند اما متأسفانه امروز مورد هجوم قرار می گیرد. این دولت موفقیت های در حوزه سیاست خارجی و برجام داشت و سفر به شدت تأثیرگذاری که آقای روحانی به ایتالیا و فرانسه انجام داد و از بازگشت ایران به جامعه جهانی حکایت می کند نمونه هایی از این موفقیت است اما گویا این مسئله خوشایند برخی نیست نمادش حمله ای بود که متأسفانه به سفارت عربستان سعودی شد و موج بزرگی را که علیه حکومت ریاض به خاطر اقدام وحشیانه اش در شهادت شیخ نمر و تعداد قابل ملاحظه ای از مبارزان شکل گرفته بود برگرداند، ایران بعد از اجرای برجام در جامعه جهانی با ۱۵ رأی دوباره محکوم شد و حتی عراق هم مجبور شد که با اتحادیه عرب همراهی کند. اینها اتفاق خوبی نیست  به نظرم دارد دولت را هدف قرار می دهد. در مجموع گرچه خیل بسیاری از نیروهای مؤمن به انقلاب و نظام اسلامی، تا این جای کار و براساس نظر هیأت‌های نظارت از گردونه رقابت خارج شده‌اند، اما این مسئله نباید زمینه ساز کنار رفتن اصلاح طلبان از انتخابات شود. معتقدم در فضایی که شکل گرفته ما و دولت تلاش های خودمان را انجام می دهیم، ضمن آنکه با توجه به شناختی که از نهاد محترم، معتبر و قانونمند شورای نگهبان و اعضایش دارم قطعا اعضای این نهاد از اتفاق رخ داده دلخوش نیستند چون تعداد اعضای این شورا ۱۲ نفر است. نماد صحبت خود را استعفای آقای ابراهیمیان از سخنگویی شورا می دانم. آقای ابراهیمیان تحصیلکرده دانشگاه سوربن فرانسه و جانباز جنگ تحمیلی و استاد دانشگاه است و سوابق بسیار درخشانی در حوزه قضایی دارد اما از آنجا که رضایت از تصمیمات هیأت های نظارت نداشت از سمت سخنگویی استعفا کرد. معتقدم نهاد شورای نگهبان قطعا تلاش خواهد کرد اشکالات ایجاد شده در بررسی صلاحیت نامزدها را برطرف کند.

 

 

شما گفتید راهبرد انتخاباتی اصلاح طلبان بعد از اعلام نتیجه بررسی اعتراض های نامزدهای ردصلاحیت شده یا عدم احراز صلاحیت شده یعنی ۲ روز مانده به آغاز رسمی تبلیغات نامزدها انتخابات مجلس شورای اسلامی مشخص می شود از این صحبت بر می آید که اصلاح طلبان هیچ مدل دیگری ندارند جز آنکه منتظر بمانند و ببینند که چند نفر از نامزدهای آنها در بررسی های مجدد شورای نگهبان موفق به اخذ کارت ورود به رقابت هفتم اسفند می شوند آیا همین طور است؟

خیر. معتقدم با فرض آنکه هیچ یک از نامزدهای اصلاح طلب ردصلاحیت شده یا عدم احراز صلاحیت خورده به گردونه رقابت پیش رو بر نگردند دلیل نمی شود که جریان عقلانی کشور دست روی دست بگذارد و تسلیم وضع موجود شود چون مردم ما نشان دادند در شرایط سخت درست تصمیم می گیرند نمونه اش انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ است و به نظر من مردم در انتخابات ۹۴ گام دوم را بر می دارند. قطعا اصلاح طلبان آرای اکثریت جامعه را در اختیار دارند که در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ کاملا به نمایش گذاشته شد ۱۸ میلیون نفر به آقای روحانی رأی دادند و ۲۵ درصد هم که در انتخابات شرکت نکردند یعنی آرای بالفعل ۱۸ میلیونی اصلاح طلبان و حامیان دولت می تواند به ۳۰ میلیون رأی بالقوه افزایش پیدا کند. اگر جامعه اصلاح طلبی بتواند جامعه را قانع کند که مأیوس نشود و به ندای رهبری لبیک بگوید و مشارکت حداکثری داشته باشند و حتی کسانی که جمهوری اسلامی را قبول ندارند در انتخابات حاضر بشوند، ضمن آنکه مناقشه هم نکنیم که عملکرد شورای نگهبان چقدر با منافع ملی، آموزه های حضرت امام و مقام معظم رهبری و قانون اساسی منطبق و همخوان است معتقدم قطعا دست اصلاح طلبان بسته نیست. به عبارت بهتر می توانم بگویم رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح طلبان، با همه دشواری هایی که برای فعالیت پویای انتخاباتی این نیروها ایجاد کرده است، اما نتوانسته همه راه‌های دستیابی اصلاح طلبان به کرسی‌های مجلس را ببندد. اصلاح طلبان نه تنها همچنان می‌توانند برای کل کرسی‌های مجلس فهرست ارائه کنند، بلکه ردصلاحیت ها، فرصت‌ها و بدیل‌های دیگری را نیز پیش روی آنان قرار داده است، بدیل هایی که می‌تواند پیروزی آنان را قطعی کند چراکه تصمیم گیر و تصمیم ساز اصلی مردم هستند.

 

 

چه طور می فرمایید که دست اصلاح طلبان بسته نیست؟

در شرایط فعلی، سیاست اصلاح طلبان پرهیز از ورود به بازی‌های سیاسی است که رقیب برای آنها تدارک دیده است. به همین دلیل با وجود همه رد صلاحیت‌ها، اصلاح طلبان بر این باورند که می‌توانند به تعداد کل کرسی‌های مجلس کاندیدا معرفی‌ کرده و نیرو به مجلس وارد کنند.  تداوم حضور در انتخابات، نه براساس گمانه ها، بلکه ناشی از پذیرش واقعیت ظرفیت اصلاح طلبی است، ظرفیتی که حتی رقیب نیز نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. زیرا همانطور که اشاره شد رأی عمومی مردم، قطعاً برای نامزدهای اصلاح طلب است، چنان که نامزد اصلاح طلبان در انتخابت ریاست جمهوری ۱۳۹۲، توانست ۱۸ میلیون رأی را کسب کند. این میزان در انتخابات مجلس، می‌تواند به ۳۰ میلیون رأی نیز افزایش یابد.  در پاسخ به کسانی که معتقدند چهره‌های اصلی اصلاح طلب رد صلاحیت شده‌اند و آنان دیگر نامزدی ندارند، باید گفت برای اصلاح طلبان مهم نیست که خود به صندلی‌های بهارستان تکیه بزنند. اصلاح طلبان تلاش خواهند کرد افراد اصلح را وارد مجلس کنند. زیرا در جریان اصلاحات هنوز افرادی هستند که می توان آنان را به فهرست نامزدهای اصلاح طلب وارد کرد. در این مسیر تنها باید جوان‌ها و استعدادهای جامعه را دریافت و مشی اصلاح طلبی را دنبال کرد. از این رو است که معتقدیم اصلاح طلبان می‌توانند برای کل مجلس فهرست انتخاباتی ارائه کنند.

 

 

شما اولویت را تقویت مشی و گفتمان اصلاح طلبی قرار دادید تا آنکه تأکید را بر حمایت از نامزدهای اختصاصی اجریان اصلاحات بگذارید آیا این الگوگیری از مدل انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ نیست که اصلاح طلبان از نامزد اختصاصی خود صرف نظر کردند و حمایت از حسن روحانی با گفتمان اصلاح طلبی را در دستورکار قرار دادند؟

بله همین طور است. معتقدم ما می توانیم همچون انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ در یک پارادیم جدیدی وارد گفتمان سیاسی شویم و برای عبور از بحرانی که در ۸ سال دولت قبل بر کشور تحمیل شد طراحی جدیدی داشته باشیم. امروز دولت آقای روحانی دولت اصلاح طلبان نیست اما تفکراتی که دارد ارائه می دهد مسیری که در برجام اتفاق افتاد سخنانی که در دفاع از حقوق مردم گفته می شود بیانات اصلاح طلبانه است. در واقع ما عملا توانستیم تفکر اصلاح طلبی را با گفتمان و چهرهای جدید ادامه بدهیم. امروز اصلا ناراحت نیستیم وقتی درون گفتمان اصلاحات آقای هاشمی رفسنجانی، آقای ناطق نوری و آقای لاریجانی را می بینیم. خوشحالیم از اینکه مشی اصلاح طلبی آنقدر در حال وسعت یافتن است که چهره هایی که سال های قبل در تقابل با گفتمان اصلاح طلبی بودند امروز همراه شدند.

 

 

این ایده چگونه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی قابلیت تکرار دارد؟

واقعیت قضیه این است که در جلسه روز شنبه ۳ بهمن شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان که با حضور ۲۵۰ عضو میزهای ۳۱ استان برگزار شد. در واقع زبده ترین نیروهای اصلاح طلب اعم از اکثر استانداران، معاونان استانداران، فرمانداران و مدیران کل دولت اصلاحات و نمایندگان اصلاح طلب ادوار مجلس در آن جلسه بودند بودند. آقای دکتر عارف، آقای موسوی لاری، آقای مهرعلیزاده، آقای مرعشی و آقای صوفی چهره های اصلی هیأت رئیسه شورای عالی نیز حضور داشتند فضایی که از طرف هیأت های استانی ارائه شد متأسفانه خیلی منفی بود بعضا از واژه های قلع و قم و پاکسازی سیاسی استفاده شد. من خیلی دیدم فضا دارد به سوی نوعی تحریم یا قهر و کنار کشیدن از انتخابات هفتم اسفند پیش می رود با این توجیه که اصلاح طلبان در چنین فضایی قادر به رقابت نیستند. آمار هم همین را می گفت از ۲۹۰ کرسی فقط اصلاح طلبان امکان رقابت برای ۱۰ کرسی را پیدا کردند. در آن فضا آقای دوستی عضو میز استان لرستان و عضو شورای شهر است به من گفت “حقشناس کاری بکن” گفتم چه کار باید بکنم؟ گفت “فضا دارد به سمتی می رود که نتیجه اش خیلی نگران کنند است.” با وجودی که قصدی برای صحبت نداشتم اما وقت گرفتم و پشت تریبون رفتم و پیشنهادی را مطرح کردم که هیچ کس با آن مخالفت نکرد.

 

 

پیشنهاد شما چه بود؟

گفتم در این فضای به وجود آمده می تواند یک ائتلاف چهار بخشی شکل بگیرد بخش اول نامزدهای اصلاح طلب تأیید صلاحیت شده هستند، بخش دوم نامزدهای اعتدالگرای حامی دولت را شامل می شود، بخش سوم نامزدهای مستقل خواهند بود و بخش چهارم نامزدهای اصوالگرای معتدل همچون حلقه نزدیک به آقای لاریجانی هستند در واقع این چهار ضلع مجموعه ای چهارگانه را تشکیل می دهند که می توان از آنها تحت عنوان جبهه نجات ایران نام برد. این جبهه و ائتلاف تبلور عقل گرایی، خردگرایی، اعتدال گرایی و قانونگرایی در مقابله با افراط گرایی رادیکال خواهد بود که با تمسک به قانون برای مقابله با ایده تحریم انتخابات یا اعتراض و خشم به عملکرد شورای نگهبان می تواند مورد توجه قرار گیرد و یک لیست حداکثری از داخلش بیرون آید تا حافظ منافع ملی در مجلس آینده و حمایت کننده دولت در مسیری که پیش رو دارد باشد.

 

 

این پیشنهاد شما بازخوردهایی هم داشت خود شما این بازخوردها را چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه با یکی دو روز فاصله دیدم که چهره های سیاسی همچون آقای کرباسچی استقبال کردند حتی آقای دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه روز دوشنبه ۵ بهمن وقتی من را در خانه احزاب دید و گفت “در پاسخ به طرح شما مصاحبه کردم”. آقای دهقان در مصاحبه خودش گفته بود “چاره ای جز ائتلاف نداریم” من هم به او گفتم “بله مصاحبه شما را دیدم اما کاش از کلمه چاره نداریم استفاده نمی کردی” او هم با یک لبخندی جواب داد ” ما هم قبول داریم که باید با یکدیگر همراه باشیم”. خوشبختانه این فضا وجود دارد و معتقدم جامعه نمی گذارد ما به قبل از ۹۲ برگردیم. جامعه تصمیم خودش را گرفته که از ۸۸ فاصله بگیرد و قطعا به سمت جلو می رود.

 

 

یک سئوالی که مطرح می شود این است که چرا جریان اعتدال و اصلاحات صبر نکردند ابتدا نتیجه بررسی صلاحیت نامزدها اعلام شود بعد با هم مرزبندی کنند؟ ما شاهد بودیم هر روز که به ۲۸ آذر روز ثبت نام نامزدها نزدیک می شدیم بیشتر مرزبندی ها میان این دو سلیقه سیاسی پر رنگ تر می شد کنایه هایی که جریان آقای عارف و کارگزاران بین خود رد و بدل می کردند یا حزب اعتدال و توسعه بعد از یک بار حضور در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان دیگر حاضر به شرکت در جلسات این شورا نشد همه نشان از پررنگ شدن اختلاف ها داشت با این تفاسیر به نظر شما ائتلاف دوباره اصلاحات و اعتدال چقدر می تواند پایدار بماند؟

آنچه اکنون در شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان می بینم آقای عارف رئیس شورا،. آقای مرعشی رئیس کمیسیون استان ها و آقای طاهر نژاد نماینده رسمی کارگزاران در شورای سیاست گذاری هستند هیچ اختلافی هم در بین این مجموعه وجود ندارد. آقای قوچانی و آقای عطریانفر اگر در زمانی دیدگاهی را درباره آقای عارف طرح کردند نظرات شخصی خود را گفتند. موضع رسمی حزب کارگزاران را سخنگوی حزب بیان می کند. سخنی که امروز از شورای سیاستگذاری ساطع می شود واحد است در واقع آقایان عارف، مرعشی، موسوی لاری و منتجب نیا همه یک سخن واحدی را بیان می کنند و فضا در همین چارچوب دارد اداره می شود.

 

 

حزب اعتدال و توسعه که روزی بر حضور مستقل و ارائه لیست اختصاصی در انتخابات مجلس تأکید داشت چه طور تغییر نظر داد؟

این مسئله به واقعیت های صحنه پس از اعلام نتیجه بررسی هیأت های نظارت بر می گردد. تا زمانی که هر کسی فکر کند انبار و اندوخته کافی دارد نیازی به اشتراک گذاری اندوخته های خود با اندوخته های همسایه نمی بیند.

 

 

الان اصلاح طلبان رایزنی هایی را هم با جریان حامی دولت انجام دادند؟

در حال گفتگو هستیم. احزاب حامی دولت پیگیر موضوع هستند.

شما اشاره کردید که جریان حامی دولت پالس های مثبت خودش را به پیشنهاد و ایده شما ارسال کرد و هم اکنون در حال مذاکره است آیا با جریان آقای لاریجانی نیز صحبت کردید؟

به نظر می رسد رد صلاحیت ها در وهله اول اصلاح طلبان و حامیان دولت و در وهله دوم تیم آقای لاریجانی را هدف قرار داد. قطعا در حوزه هایی که اصلاح طلبان یا حامیان دولت نامزد ندارند ما می توانیم روی گزینه های آنها فکر کنیم و قطعا این گزینه ها را قابل مقایسه با نامزدهای رادیکال مقابل دولت نمی دانیم.

ائتلافی که با طیف آقای لاریجانی تعریف می کنید نانوشته خواهد بود یا رسما اعلام می شود؟

تاکنون ما هیچ گفتگوی رسمی با طیف آقای لاریجانی نداشتیم ولی فکر می کنم در روزهای آینده فرصت مناسبی برای بیان مشکلات و رسیدن به راه حل های مشترک است.

با آقای کاظم جلالی به عنوان نماینده طیف آقای لاریجانی وارد مذاکره می شوید؟

علی القاعده آنها نماینده خودشان را مشخص می کنند.

نامزدهای مستقل که قرار است آنها هم ضلعی از ائتلاف باشند چه کسانی هستند؟

نیروهای عمدتا کارشناس و مختصصی که خیلی ترجیح شان سیاست نیست اما توانمندی هایشان برای افزایش بار کارشناسی و تخصص مجلس بالاست.

چه طور شناسایی می شوند؟

خیلی از این نیروها در سطح استان ها اعلام آمادگی کردند که وارد فضا و فهرست اصلاح طلبان شوند.

این نامزدها را به صورت فراخوان گرفتید؟

خیر، خودشان چون می دانند در شهرهای بزرگ به طور انفرادی نمی توانند ورود کنند طبیعتا می آیند مراجعه می کنند و توانمندی های شان را می گویند. الان شوراهای استانی جریان اصلاحات گزینه های مختلف را از نامزدهای مستقل بررسی می کنند و نظرشان را می دهند.

این خبری که منتشر شد از فراخوان اصلاح طلبان در تهران برای استفاده از ظرفیت نامزدهای مستقل با همین رویکرد است؟

شورای تهران به ریاست آقای صوفی تشکیل شده است طبیعتا اگر نیروهای مستقل و علاقمندی وجود داشته باشند می توانند به ستاد تهران مراجعه کنند و آنجا خواسته ها و دیدگاه هایشان را به اشتراک بگذارند.

کارگزاران نیز چندی پیش به وجود ضعف هایی در شورای عالی سیاستگذاری اشاره کرده بود آقای عارف هم بعد از مدتی وجود این ضعف ها را در شورا تأیید کرد این ضعف ها چه بود؟

یکسری ضعف های اجرایی است. با هماهنگی هایی که در حال شکل گرفتن است و نیروهای قدرتمندی که به شورا پیوستند فکر می کنم در آستانه حل و فصل است.

شما از شکل گیری یک ائتلاف چهار ضلعی نامبردید آیا تشکیل این ائتلاف در قالب شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان دنبال می شود یا آنکه شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان بخشی از سازوکار آن ائتلاف خواهد شد؟

در وهله اول تلاش ما آن است که بتوانیم در قالب شورای سیاستگذاری اصلاحات عمل کنیم. در سطح استان ها طبیعتا نیروهای حامی دولت به ما نزدیک هستند نیروهای مستقل هم ویژگی را دارند اگر ضلع چهارم یعنی همراهی طیف آقای لاریجانی هم شکل بگیرد نیازمند یک هماهنگی کلان است که در آن زمان تبدیل به یک سیاست کلی خواهد شد که به استان ها ابلاغ می شود.

آیا تشکیل این ائتلاف دیر نشده است یعنی اصلاح طلبان باید تا ۱۶ بهمن منتظر بمانند بعد تازه همپوشانی نامزدهای خود را با جریان حامی دولت و طیف آقای لاریجانی در بیاورند؟

کاملا موافقم ولی این ضعف نظام انتخاباتی ماست. قطعا اثر می گذارد. در مجموع به نظرم در شهرهای بزرگ امکان این هماهنگی بیشتر وجود دارد.

این ائتلاف چهارضلعی پس از هفتم اسفند چقدر بر سر انتخاب ترکیب هیأت رئیسه و رئیس مجلس می تواند پایدار بماند؟

صبحت کردن درباره ترکیب هیأت رئیسه مجلس آینده مشابه رفتن توی زمین خاکی است. ما فعلا در زمین چمن هستیم بیرون هم نمی رویم و پیروزی قطعی خودمان را دنبال می کنیم. حالا اینکه چه کسی رئیس مجلس شود جزء مباحث بعد از انتخابات است که اصلا هم مهم نیست.

برای انتخاب گزینه مورد حمایت اصلاح طلبان از بین نامزدهای مستقل چه فاکتوری را استفاده می کنید؟

قدرت رأی آوری فاکتور اصلی است. بر همین اساس شوراهای استانی جریان اصلاحات کاملا فضای آرا و اقبال عمومی هر حوزه انتخابیه را رصد می کنند.

 

 

گفت و گو از  امید کرمانی ها

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.