stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 29222
  • 29 بهمن 1394 - 10:44
1

محمدجواد حق شناس: چگونه لیست بستیم؟

محمدجواد حق شناس: چگونه لیست بستیم؟

پس از تنگناهای بسیار و کش‌وقوس‌های مختلف، بالاخره روز سه‌شنبه ۲۷بهمن ماه لیست انتخاباتی ائتلاف اصلاح‌طلبان برای مجلس شورای اسلامی دهم بسته شد. لیستی کامل و ۳۰نفره برای پایگاه‌های اجتماعی اصلاحات تا از این پس به طور دقیق کاندیداهای مورد حمایت اصلاح‌طلبان و سران جبهه اصلاحات را برای انتخابات پیش رو بشناسند.اما در این میان بالاخره ممکن است عده‌ای درباره بسته شدن لیست حرف و حدیث‌هایی داشته باشند که در این خصوص ذکر جزییات و توضیحاتی خالی از لطف نیست.

قلم | qalamna.ir :

حق شناس

پس از اینکه ردصلاحیت‌های گسترده کاندیداهای مجلس دهم اتفاق افتاد و این ردصلاحیت‌ها عملا طیفی از افراد سیاسی، سابقه‌دار و شناخته شده را از دور رقابت خارج کرد؛ این ردصلاحیت‌ها کاندیداهای جبهه اصلاحات را نیز به میزان قابل توجهی دربرگرفت و علاو بر آن حامیان دولت و حتی نیرو‌های معتدل و چهره‌هایی از جریان معروف به اصولگرایان معتدل هم از آن بی‌نصیب نماندند. اتفاقی که رخ داد فضایی حاکی از دو دلی در فضای اصلاح‌طلبی به وجود آورد. باید دانست که در فضای کنونی کشور و همچنین ناامنی‌های منطقه‌ای، مشارکت بالا در انتخابات می‌تواند پیام روشنی را به جهانیان آن هم در شرایط پسابرجام برساند. لذا در چنین فضایی این پیشنهاد مطرح شد که در وهله اول به هرقیمت از کاهش مشارکت عمومی و سیاسی جلوگیری شود و در وهله دوم نیز باید با فرایندی که به تحریم انتخابات منجر شود کاملا مقابله شود و اجازه ورود به چنین روندی به هیچ‌عنوان داده نشود. هر چند اعتراضاتی نیز وجود داشت و روال قانونی خود را با وجود تنگناها طی می‌نمود تصمیم بر این شد که در همین فضا نیز چاره‌ای اندیشیده شود که بتوان بازی باخت- باخت را تبدیل به بازی برد- برد نمود. با چنین نگاهی بود که یک ائتلاف چهار ضلعی مورد توجه قرار گرفت. چهار ضلعی شامل مجموعه‌ای از همان اندک کاندیدا‌های تایید صلاحیت شده اصلاح‌طلب، کاندیدا‌های در صحنه مانده معروف به حامیان دولت، برخی از کاندیداهای مستقل که اگر چه ناشناس اما دارای توانمندی، تخصص و نگاهی بازتر به مسائل باشند و همچنین بخشی از جریان اصولگرا که در این چهار سال نشان داده‌اند با دلواپسان مجلس همراه نیستند و با تندروی در مجلس مقابله کرده‌اند. بنابراین در نهایت لیستی به عنوان لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان با چنین رویکردی منتشر شد. شاید از افراد حاضر در لیست برخی برای جامعه ناشناخته باشند اما باید توجه داشت که پس از تایید صلاحیت‌ها تنها ۴ چهره شناخته شده اصلاح‌طلب در صحنه داشتیم. در مجموع مراحل بعد نیز تنها دو یا سه نفر به این افراد افزوده شد. با توجه به راهبردی که در نظر گرفته شده بود که شامل مشارکت حداکثری و ارائه لیست کامل بود، علی القاعده باید خلأ میان ۷ نفر کاندیدای تایید شده اصلاح‌طلب با ۳۰ کاندیدای مورد نیاز برای بستن لیست را با چهره‌هایی کمتر شناخته شده که در چارچوب سایر اضلاع چهار ضلعی ذکر شده می‌گنجیدند تکمیل می‌نمودیم. در نتیجه چهره‌هایی شناخته نشده از لایه‌های چندم اصلاح‌طلب، چهره‌هایی شناخته نشده اما حامی دولت و برخی از چهره‌های اصولگرای میانه به لیست اضافه و لیست ۳۰نفره بسته شد.

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. سلام
    من سوالی داشتم !
    من درهمه سایت ها خبر از تایید صلاحیت آقای حق شناس و ۴ نفر دیگر از بزرگان اصلاح ات زده بودن اما درلیست اصلاحات خبری از این بزرگواران نیست !
    میشه کمی در این مورد توضیح دهید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.