معصومه مظفری رییس انجمن هنرمندان نقاش درباره خبر واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران به بنیاد خصوصی رودکی و واکنش این انجمن نسبت به این خبر توضیح داد: ما از طریق یکی از رسانه ها متوجه خبر واگذاری موزه شدیم و ما را کنجکاو کرد که آن را پیگیری کنیم اما به نتیجه ای نرسیدیم. بحث اصلی ما این است که اگر قرار است چنین واگذاریای صورت بگیرد باید دلایل آن برای جامعه هنرمندان توضیح داده شود.
وی با در پاسخ به این نکته مبنی بر احتمال رفع مشکلات مالی موزه هنرهای معاصر تهران از طریق واگذاری آن به بنیاد رودکی متذکر شد: مجموعه های بسیاری هستند که میتوانند برای رفع نیازهای مالی این موزه حمایت های لازم را ارائه کنند و یا با برنامه ریزی های کارشناسانه و استفاده از نظرات هنرمندان میتوان انرژی تازه ای به موزه تزریق کرد.
از همراهی انجمنهای هنری بهره گرفته شود
مظفری تصریح کرد: هنرمندان و انجمن های هنری در جهت حمایت و حفظ این موزه می توانند بسیار کمکرسان و در جهت رفع مشکلات مالی، اجرایی و یا برنامه ریزی های آن کارساز باشند، اما متاسفانه هیچ گاه از انجمن های هنری دعوت نشده است که به منظور رفع مسائل و مشکلات موزه گرد هم جمع شوند و چاره اندیشی کنند البته غیر از حضور در جشنواره تجسمی فجر که خواسته شد امور اجرایی بخش مربوط به خودشان را در اختیار بگیرند.
رییس انجمن هنرمندان نقاش تأکید کرد: ما نمی خواهیم فقط ایراد بگیریم، بلکه حرف ما این است که ما می توانیم کمک کنیم که مشکلات موزه را حل کنیم.
مظفری با اشاره به احتمال تصمیم گیری درباره واگذاری موزه از سوی مقامات بالاتر در وزارت ارشاد بیان کرد: به هر صورت اگر از سوی مقامات بالاتر وزارت ارشاد چنین تصمیمی قرار است گرفته شود، باید دلایل آن به هنرمندان اعلام شود، نه این که پشت درهای بسته این تصمیم گیری ها در حال انجام باشد.
این هنرمند نقاش با بیان این که موزه هنرهای معاصر تهران یک گنجینه ملی ارزشمند است، اظهار کرد: این موزه دارای یک گنجینه بزرگ ملی است و فقط یک ساختمان و یک گالری معمولی با چند اثر هنری نیست که اهمیتی نداشته باشد واگذاری آن به کجا و چه کسی صورت گیرد. این موزه ملی است و همه هنرمندان لازم است درباره آن نظر بدهند. حتی اگر دستور از بالا هم صادر شده باشد، باز هم باید به هنرمندان توضیح داده شود که چرا این اتفاق قرار است صورت بگیرد. این راه بهتری است تا این که ناگهان خبری را از یک رسانه در این زمینه مطلع شویم و هیچ کس هم توضیحی درباره آن نداشته باشد.
وی درباره مسائلی که به دنبال واگذاری این موزه به بنیاد رودکی بروز خواهد کرد، گفت: موزه ای در این ابعاد و شرایط باید از سوی دولت حمایت و سرپرستی شود و در جهت حفظ و نگهداری آن بکوشد، اما وقتی قرار است که چنین موزه ای به یک بنیاد خصوصی واگذار شود، دیگر معلوم نیست چه اتفاقی برای آثار ارزشمند آن خواهد افتاد. مشخص نیست که سراغ این آثار را باید از چه کسی گرفت و این که آیا همه آثار در بهترین شکل خود حفظ و نگهداری می شود و آیا همه آنها در جای خود باقی خواهند ماند؟
رییس انجمن هنرمندان نقاش ادامه داد: دولت باید جایی نسبت به این مسائل پاسخگو باشد. وقتی متولی آن دولت است مشخص است که جایی به نام وزارت اشاد حامی آن است و قوانینی برای حفظ این گنجینه در ایران و در شرایط مطلوب وجود دارد. ضمن این که هر تصمیمی درباره این آثار گرفته شود، به صورت شفاف و مشخص اطلاع رسانی می شود، همان طور که چندین سال پیش یکی از تابلوهای گنجینه این موزه با چندین صفحه نگارگری از شاهنامه مبادله شد که همه از این اتفاق باخبر بودند و به شکل رسمی این اتفاق رخ داد اما مشخص نیست که در صورت واگذاری موزه، چگونه از این آثار نگهداری می شود و آیا همه این آثار که هیچ وقت به صورت دقیق ثبت نشده اند، وجود خواهند داشت.
مظفری در جمعبندی این بخش از سخنانش بیان کرد: کجای دنیا گنجینه ملی را به بخش خصوصی واگذار می کنند. اگر از بخش خصوصی کمکی گرفته می شود در جهت حفظ و نگهداری یک گنجینه ملی است ولی این برنامه درباره موزه هنرهای معاصر مشخص نیست به چه دلیل قرار است انجام شود و چه اتفاقی در انتظار این آثار است.
داستان واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران
رییس انجمن هنرمندان نقاش با تأکید بر لزوم پاسخگویی مسئولان درباره خبر واگذاری موزه هنرهای معاصر به بخش خصوصی، سرنوشت گنجینه ملی این موزه را در صورت واگذاری مبهم ذکر کرد.
قلم | qalamna.ir :