گروه علمی: شرکت فضایی خصوصی “اسپیس ایکس”(SpaceX) به تازگی یک مأموریت با اولویت بالا را به تقویم خود برای سال ۲۰۲۳ اضافه کرده است که ماموریت سفر به ماه است و به نظر میرسد این شرکت در حال راهاندازی یک خط تاکسی بین زمین و ماه است. شرکت “اسپیس ایکس” قصد دارد با موشک بزرگتر و کمتر فعال خود موسوم به “فالکون هوی”(Falcon Heavy)، محمولهای را بر روی ماه قرار دهد. بر اساس اعلامیه مطبوعاتی منتشر شده در وبسایت شرکت “استروباتیک”، این مأموریت یک فرودگر قمری ساخته شده توسط استارتاپ فضایی “استروباتیک” را که خود حامل کاوشگر ناسا موسوم به “VIPER” است، در سطح ماه خواهد نشاند.
این ماموریت در صورت موفقیت آمیز بودن، اولین فرود “اسپیس ایکس” روی ماه خواهد بود. از آنجا که این شرکت هوافضایی خصوصی همچنین مأموریتهایی را برای پرواز به ماه احتمالاً با استفاده از موشکهای “فالکون ۹” در سال ۲۰۲۲ رزرو کرده است، به نظر میرسد “اسپیس ایکس” در حال تبدیل شدن به یک “تاکسی ماه” است.
مأموریت سال ۲۰۲۳ برای همه طرفها بسیار مهم خواهد بود. این بدان معناست که مأموریتهای دیگر احتمال بیشتری برای به تأخیر افتادن دارند. این یک معیار مهم برای برنامه بلند مدت “آرتمیس” ناسا است که برای بازگشت انسان به ماه و در نهایت ساخت یک پایگاه خدمه دائمی در سطح و مدار ماه طراحی شده است.
اما برای این کار، ناسا باید از منابع محلی استفاده کند. در این میان آب به یکی از منابع ضروری تبدیل خواهد شد. قرارداد “VIPER” ناسا سال گذشته به استارتاپ “استروباتیک” اعطا شد و این معامله شامل فرود یک محموله در قطب جنوب ماه است؛ منطقهای که برای مأموریتهای آتی “آرتمیس” در نظر گرفته شده است. “استروباتیک” برای اطمینان از فضای کافی برای انتقال “VIPER”، فرودگر خود موسوم به “گریفین”(Griffin) را به ماه میفرستد. اما اندازه بزرگ و جرم آن به این معنی است که “اسپیس ایکس” مجبور است از موشک “فالکون هوی” استفاده کند.
ناسا میخواهد فضانوردان را تا سال ۲۰۲۴ دوباره روی سطح ماه قرار دهد، اما راه تحقق آن در دولت جدید آمریکا که در حال بررسی مجدد بودجهها و جدول زمانی هستند، نامشخص است. ناسا نیز قصد دارد به لطف مشارکت شرکتهای خصوصی و دولتی تا حدودی این محدودیت بودجه را پشت سر بگذارد. هر دو مأموریت جدید “گریفین” و “پرگرین”(Peregrine) بخشی از برنامه “خدمات حمل و نقل قمری ناسا”(CLPS) هستند که برای کمک گرفتن از بخش خصوصی برای ساخت و حمل فرودگرهای قمری ناسا است.
همگی این قراردادهای مذکور برای تحقق مراحل اولیه استقرار “دروازه قمری” ناسا در مدار ماه بسیار مهم هستند. این مأموریتها قادر به ایجاد حضوری پایدار در طول مأموریتهای “آرتمیس” در کره ماه هستند.
ناسا میگوید: هزینه ترکیبی این مأموریتها تقریباً ۳۳۱.۸ میلیون دلار است.”اسپیس ایکس” همچنین قصد دارد پرواز “کرو-۲” خود را در تاریخ ۲۲ آوریل با استفاده از فضاپیمای “کرو دراگون” سوار بر موشک “فالکون ۹” انجام دهد. این دومین مأموریت سرنشیندار این شرکت از زمان پرتاب ماموریت “کرو-۱” در سال ۲۰۲۰ خواهد بود. اکنون با وجود تعداد زیادی پرتاب برنامهریزی شده به کره ماه توسط “اسپیس ایکس”(فارغ از پرتاب ماهوارههای اینترنتی “استارلینک”) به نظر میرسد این شرکت فضایی خصوصی نه تنها برای ناسا در حال تبدیل شدن به یک “تاکسی ماه” است، بلکه برخی شرکتهای خصوصی فضایی دیگر مانند “استروباتیک” نیز از خدمات “اسپیس ایکس” بدین منظور استفاده میکنند.