stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 15 May , 2024
  • کد خبر : 360417
  • 09 اردیبهشت 1400 - 17:06
0

وضعیت نابسامان پیاز برای دومین سال پیاپی/کشاورزان محصول را غذای احشام کردند

وضعیت نابسامان پیاز برای دومین سال پیاپی/کشاورزان محصول را غذای احشام کردند
خوزستان - قیمت پایین پیاز باعث شده تا برخی از کشاورزان خوزستانی مزرعه خود را به چراگاه احشام تبدیل کنند، اما ماجرا چیست؟
قلم | qalamna.ir :

به تازگی خبری مبنی بر چرای دام‌ها در مزارع کشت پیاز در فضای مجازی و برخی شبکه‌ها و رسانه‌های محلی دزفول منتشر شده است که کشاورزان به دلیل قیمت پایین این محصول آن را غذای احشام کرده اند.

سال گذشته نیز ویدیو‌هایی از انباشت پیاز سوار بر وانت‌ها در میدان میوه و تره بار دزفول سر و صدای زیادی به پا کرد که بسیاری از کشاورزان از قیمت ارزان آن ناله می‌کردند؛ یکی از افراد می‌گفت: حتی به قیمت کیلویی هزار تومان هم خریدار ندارد.

سید عزیز موسوی فرد، رئیس اتحادیه میوه و تره بار دزفول در اردیبهشت ماه پارسال عامل اصلی این مسئله را ممنوعیت واردات پیاز به کشور عراق اعلام کرد و گفت: پیشتر مازاد این محصول به شهر‌های جنوبی این همسایه غربی صادر می‌شد، اما حالا بخش‌هایی از آن در تولید و کشت پیاز خودکفا شده اند و به همین دلیل نیز واردات پیاز را ممنوع کردند.

مجموع این عوامل؛ قیمت پایین پیاز و نبود خریدار باعث شده تا کشاورزان از برداشت محصول و هزینه تراشی برای خود صرف نظر کرده، عطا را به لقایش بخشیده و مزارع خود را تبدیل به چراگاه گوسفندان کنند.

جهاد کشاورزی خوزستان هم می گوید که این سازمان الگوی کشت و سطح مصوب زیر کشت را برای محصول پیاز رعایت کرده، پس مشکل از کجاست؟

ورود تعاون روستایی و خرید تضمینی پیاز

احمد زارعی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه قیمت پایین پیاز هم اکنون به مسئله‌ای کشوری تبدیل شده، گفت: نگهداری و انبارداری این محصول در مدت زمان کمی قابل انجام است و معمولا با مشکلات عرضه و تقاضا مواجه می‌شود.

او با بیان اینکه در سال‌های گذشته نیز پیاز با مشکل کاهش قیمت روبرو شد، افزود: در برنامه ریزی‌های کشت و الگوی کشت ارائه شده امسال در شهرستان دزفول اتفاق خاصی رخ نداده و یکهزار و ۳۵۰ هکتار سطح زیر کشت محصول پیاز بوده که تفاوت خاصی با سال‌های گذشته نداشته، اما برای رفع مشکل پیگیری‌های خوبی از سوی فرمانداری جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی پیاز مطرح است تا به ضرورت از طریق تعاون روستایی بتوان پیاز مازاد را خریداری کرد.

ورود تعاون روستایی برای خرید پیاز در مواقعی رخ می‌دهد که محصول در نازل‌ترین قیمت خود باشد، یعنی زیر ۶۰۰ تومان و در صورتی که پیاز با این بها از کشاورزان خریداری شود، آن‌ها باز هم دچار ضرر خواهند شد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.