در اردبیشهت ۱۴۰۰ سهم ابزارهای پذیرش اینترنتی در تراکنشهای انجام شده حدود ۶.۵ درصد و ابزار پذیرش موبایلی ۳.۶ درصد بوده و این در حالی است که کارتخوانهای فروشگاهی ۹۰ درصد از کل تراکنشهای انجام شده را به خود اختصاص دادهاند.از مجموع تراکنشهای انجام شده ۸۷.۶۶ درصد مربوط به خرید کالا و خدمات، ۷.۹۷ درصد مربوط به پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه و معادل ۴.۳۸ درصد مربوط به ماندهگیری بوده است.
همچنین، از مجموع کل تراکنشهای انجامشده در اردیبهشت معادل ۹۲.۴۱ درصد موفق و ۷.۵۹ درصد ناموفق بوده، البته تراکنشهایی که با سوییچ شاپرک انجام شده، ۹۹.۹۸ درصد موفق بوده است.
اما از مجموع تراکنشهای ناموفق انجام شده در این ماه، ۱.۳۳ درصد به دلیل خطای پذیرندگی، ۰.۲۳ درصد به دلیل خطای شاپرکی، ۱۰.۳۷ درصد به دلیل خطای صادرکنندگی، ۸۷.۶۰ درصد به دلیل خطای کاربری و ۰.۴۷ درصد به علت خطای کسب و کار بوده است.بر اساس این گزارش، نسبت ارزش تراکنشهای شاپرک به نقدینگی در اردیبهشت ماه سالجاری نیز ۱۳.۳۹ درصد بوده و این در حالی است که نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی در این ماه تنها ۲.۰۵ درصد بوده است.
متوسط مبلغ تراکنشها در ابزارهای پذیرش
بنا بر تحلیل آمارهای رسمی در اردیبهشت سالجاری، ابزار کارتخوان فروشگاهی با ۲۸۱ تراکنش به ازای هر کارتخوان در مکان نخست قرار میگیرد و پذیرش اینترنتی با ۱۲۲ تراکنش به ازای هر ابزار و پذیرش موبایلی با ۷۵ تراکنش به ازای هر ابزار فعال به ترتیب در مکانهای بعدی قرار میگیرند. افزون بر این متوسط تراکنش هر ابزار پذیرش شاپرکی در ماه مذکور معادل ۲۳۷ تراکنش است که این تعداد نسبت به مقدار مشابه در ماه گذشته افزایش ۲/ ۱۵ واحدی (۸/ ۶ درصدی) را تجربه کرده است.
همچنین بیشترین افزایش متوسط تعداد تراکنش مربوط به کارتخوان فروشگاهی بوده است. شاخص مهم دیگر، شاخص متوسط مبلغ تراکنشها به ازای هر ابزار پذیرش است که بنا بر آمارهای رسمی، متوسط مبلغ هر تراکنش در ابزار پذیرش اینترنتی ۷/ ۳۷ میلیون تومان بوده که این عدد برای کارتخوانهای فروشگاهی ۴۲.۵ میلیون تومان و برای پذیرش موبایلی تنها ۷۵۱ هزار تومان بوده است.