نمایش فیلم با ظرفیت ۱۰۰ درصد سالن سینما
این منتقد ادامه داد: سالن های نمایش با ظرفیت ۱۰۰ درصد، میزبان مخاطبانی هستند که شاید تعدادشان به بیش از بیست هزار نفر می رسد و از کشورهای گوناگون برای تماشای فیلم ها راهی این شهر ساحلی شده اند. در بسیاری از مکان ها تنها زدن ماسک کافی است و داشتن نتیجه تست PCR الزامی نیست مگر برای ورود به کاخ جشنواره که حتما باید نتیجه منفی تست نشان داده شود.همچنین همه موظف هستند تا بلیت های خود را به شکل الکترونیکی از قبل رزرو کنند.
وی افزود: امسال در همه بخش ها از جمله مسابقه اصلی، نوعی نگاه، دو هفته کارگردانان، هفته منتقدین، سینه فونداسیون و … آثاری وجود دارد که باعث شگفتی خواهد شد. بدیهی است که بعد از دوسال سکوت، عطشی که برای دیدن فیلم ها همراه مردم وجود دارد، طعم و رنگ ویژه ای به این دوره جشنواره داده است. امسال خوشبختانه از ایران هم در بخش فیلم کوتاه، مسابقه اصلی و دو هفته کارگردان ها، سه فیلم حضور دارد که امیدواریم برای آنها اتفاقات خوبی بیفتد.
سلیمان زاده در پاسخ به این که سطح آثار جشنواره کن ۲۰۲۱ را چگونه ارزیابی می کند گفت: با توجه به اینکه در روزهای ابتدایی جشنواره هستیم هنوز فیلم های زیادی ندیده ام اما تا اینجا آثار از سطح کیفی متوسطی برخوردار بوده اند. عموما در برنامه ریزی جشنواره های مهم، فیلم هایی که از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردارند را در نیمه دوم برنامه می گنجانند؛ بنابراین ما باید منتظر باشیم تا مثلا از دهم یا یازدهم جولای منتظر تماشای آثاری باشیم که در پیش بینی ها شانس بالایی برای دریافت نخل طلا داشته اند.
این منتقد بین المللی در مورد رویکرد این دوره جشنواره تصریح کرد: همانطور که در ابتدای سخنانم هم اشاره کردم، در رویکردی که برای انتخاب فیلمها در این دوره وجود داشته، توجه به اقلیت ها و مخصوصا سیاهپوستان و همچنین مسائل محیط زیست و بحران های جهانی از جمله مهاجرت، فقر و قحطی به عنوان محور محتوایی درنظر گرفته شده است. به عنوان مثال فیلم «همسر گورکن» از سومالی که در بخش هفته منتقدین نمایش داده شد ترکیبی از تمام این موارد را داشت. همواره کن تلاش می کند تا بگوید اینجا پناه گاهی برای اقلیت ها با نوع دین، مذهب، تفکر و یا جنسیت خاص خودشان وجود دارد.
تماشای فیلم ها همراه با مردم برای داوری آثار
سلیمان زاده در توصیف آنچه که به عنوان داور فیپرشی در جشنواره فیلم کن انجام می دهد گفت: داوران فیپرشی نه نفر و در قالب سه گروه سه نفره هستند که من در گروه هفته کارگردانان و هفته منتقدین هستم. همکاران من باربارا لوری از فرانسه و استیو سولر میرالس از اسپانیا هستند که هر دو منتقدان سرشناسی در سینمای جهان محسوب می شوند. بارابارا لوری قبلا بارها به ایران آمده است و استیو سولر میرالس هم به دفعات در نشریات اسپانیایی زبان به سینمای ایران پرداخته است.
وی افزود: ما باید هفده فیلم اول و ده فیلم کوتاه را در این دو بخش ببینیم و به یک فیلم در این دو بخش جایزه بدهیم. برای قضاوت باید در ردیفی که در سالن ها برای ما در نظر گرفته شده بنشینیم و همراه با مردم فیلم ها را در چهار سالن «دبوسی»، «میرامار» و «کقویست» و «آرکاده» ببینیم که برای کسانی که تجربه حضور در این جشنواره را دارند مکان هایی آشنا هستند.
این منتقد ادامه داد: خیلی برنامه شلوغ و ویژه ای است و حجم فیلم ها خیلی زیاد است. از طرفی باید فیلم های بخش های اصلی را هم ببینیم برای اینکه باید نقدها و گزارش هایش را برای سایت های خارجی مخابره کنیم. کاری سخت اما لذت بخش است برای اینکه این فرصت فراهم است که همراه با مردم و طیف عظیمی از آدم ها فیلم ها را می بینیم.
اصغر فرهادی رقیبان سرسختی دارد
وی در مورد فیلم سینمایی “قهرمان” به کارگردانی اصغر فرهادی و واکنش مخاطبان و منتقدان نسبت به آن گفت: فیلم قهرمان قرار است که در ۲۲ تیرماه (۱۳ جولای) اولین اکرانش را در سالن بزرگ لومیر داشته باشد. بنابراین من هنوز فیلم را ندیده ام که بخواهم توصیفی از آن داشته باشم اما یک تریلر کوتاه از آن دیده ام که بر اساس آن حداقل می توان گفت که بازی امیر جدیدی با آن لهجه شیرازی طوری که دارد به شدت متفاوت است از آن چیزی که تا کنون از او دیده ایم.
حامد سلیمان زاده در پایان اظهار داشت: نسبت به فیلم فرهادی پیش بینی ها امید بخش است اما رقیبان خیلی جدی ای مثل فرانسوا اوزو، شان پن، نانی مورتی، لئوس کاراکس، ژاک اودیار، وس اندرسون و … هم دارد که باید صبر کنیم و ببینیم که چه اتفاقاتی خواهد افتاد. امیدوارم که اتفاقات خوبی برایش بیفتد. از سویی دیگر فکر می کنم که فیلم جاده خاکی پناه پناهی برای دریافت جایزه از بخش دو هفته کارگردانان شانس بالایی داشته باشد.