stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 383168
  • 31 تیر 1400 - 15:44
1
در بیانیه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه شهید چمران اهواز، خواسته شد:

اعتراض امروز مردم خوزستان حق طبیعی آنان است/ لزوم خودداری از هرگونه برخورد خشونت‌آمیز

اعتراض امروز مردم خوزستان حق طبیعی آنان است/ لزوم خودداری از هرگونه برخورد خشونت‌آمیز
خوزستان - انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه شهید چمران اهواز پیرامون بحران آب خوزستان بیانیه ای صادر کرد.
قلم | qalamna.ir :

متن این بیانیه به شرح زیر است:

به نام خدا

استان خوزستان که زمانی با کشف نفت دوران جدیدی از توسعه را برای ایران رقم زد، بعد از یازده برنامه عمرانی و توسعه، امروز در یکی از بدترین موقعیت های اقتصادی اجتماعی خود قرار دارد.

مردم خوزستان که در دوران جنگ، بیشترین رنج ها و محنت ها را تحمل کردند، امروز با رنج های مختلف زیست محیطی، بی آبی، بیکاری و مشکلات متعدد دیگر روبرو هستند. مشکلات امروز خوزستان، یک شبه به وجود نیامده اند و ریشه طولانی در ساختار مدیریتی و کارشناسی کشور دارند. اجرای طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای، تاسیس صنایع آب بر در مناطق کویری و البته بهره وری پایین در صنعت و کشاورزی در سطح ملی، به همراه مشکلات تغییر اقلیم و خشکسالی اخیر، بحران امروز خوزستان را آفریده است.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه شهید چمران در خصوص بحران اخیر خوزستان، نکات زیر را به اطلاع می‌رساند.

الف- به مجموعه حاکمیت توصیه می‌شود اعتراض امروز مردم خوزستان را حق طبیعی مردم بدانند و از هرگونه برخورد خشونت‌آمیز جلوگیری نمایند و از مردم رنج‌دیده و صبور نیز خواسته می‌شود که اعتراضات خویش را در چارچوب مدنی دنبال کنند.

ب- لازم است در جهت حل فوری بحران، آب‌رسانی منسجم و پیوسته صورت گیرد و منابع مالی لازم برای اجرای طرح‌های اساسی‌تر اختصاص یابد. هم‌زمان به‌منظور بازسازی اعتماد مردم و نیز اصلاح اقدامات غلط و نسنجیده قبلی، به‌فوریت طرح‌های انتقال آب در دست اجرا و یا در دست مطالعه به‌کلی متوقف گردند و رسماً تعطیلی طرح‌های انتقال بین حوضه‌ای از سرشاخه‌های کارون و دز اعلام گردد.

ج- لازمه استفاده بهینه از منابع آبی و مدیریت منابع در سطح خرد، آموزش روش‌های مدرن و بهینه آبیاری و کشاورزی و ارائه الگوی کشت کم‌مصرف است، لذا وزارت‌خانه‌های مسئول که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند باید پاسخگو باشند.

د – تاکید می‌کنیم بحران امروز خوزستان صرفا به بحران مدیریت در حوزه آب محدود نمی‌شود بلکه باید ضعف حکمرانی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاستگذاری‌های ملی را در ایجاد آن مسئول بدانیم.

ه- توصیه می‌شود مبنای حل بحران‌ها منافع ملی قرار داده شود. از این رو از نظرات همه کارشناسان در دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی، احزاب و گروه‌های سیاسی، رسانه‌ها و نهادهای مردم‌نهاد از همه جریانات سیاسی، بهره‌برداری شود.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.