مهدی دادفر به تجارتنیوز گفت: سال گذشته با باز شدن ثبت سفارش، واردات خودروهای سنگین آزاد شد اما دوباره سامانه ثبت سفارش خودروهای سنگین هم بسته شد. بخش زیادی از خودروهای سنگین در انبار گمرکات است اما به دلیل بروکراسیهای اداری هنوز ترخیص خودروهای سنگین از گمرک به ۵۰۰ دستگاه هم نرسیده است!
طبق اعلام خبرگزاری مهر، گفته میشود در سال گذشته ۲ هزار دستگاه کامیون در گمرکات کشور برای دریافت مجوز ترخیص از گمرک و طی شدن روند قانونی آن، دپو شده بود که هزار و ۶۵۰ دستگاه آن مدل ۲۰۱۷ بود که با توجه به اتمام زمان قانونی ترخیص آنها در زمستان سال گذشته و تا پیش از آغاز ۲۰۲۱، مجوزهای مربوطه صادر شد، فرآیند ترخیص آنها به فروردین و اردیبهشت امسال منتقل شد.
او درباره پیشبینی خود از وضعیت بازار خودرو بیان کرد: اکثر فعالان اقتصادی آینده اقتصاد را همراه با رشد تورمی پیشبینی میکنند. بنابراین از مواد غذایی گرفته تا خودرو همه گران میشوند. مگر اینکه دولت برای تولید داخل موانع را از پیش روی تولیدکنندگان بردارد. یا از طرفی واردات خودرو را آزاد کند. در غیر این صورت اتفاق مثبتی برای بازار خودرو رخ نمیدهد.
معاملات قولنامهای خودرو زیاد شد!
با مصوبه ستاد کرونا بخش زیادی از کسبوکارها تعطیل شدند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اما در این باره توضیح داد: دولت تهران را تعطیل کرد اما وضعیت امرار معاش مردم باعث شده که بخش زیادی از نمایشگاهداران فعالیت خود را از سر گیرند. از اینرو معاملات خودرو به شکل قولنامهای زیاد شده است.براساس این گزارش افزایش تقاضا قیمت خودروهای داخلی را در هفته اخیر بین سه تا پنج میلیون تومان گران کرد. برخی معتقدند خودروسازان به دلیل کمبود قطعه تولید خود را کاهش دادند و همین مساله بر روند قیمتها اثرگذاشته است.
خودروهای داخلی چقدر گران شدند؟
به گفته فیروز نادری، فعال بازار خودرو، پژو ۲۰۶ تیپ دو، سمند و پژو پارس با چهار میلیون تومان افزایش به ترتیب با قیمت ۲۲۵ ،۲۱۷ و ۲۵۰ میلیون تومان فروخته شده است. پژو ۲۰۷ هم با پنج میلیون تومان افزایش با قیمت ۳۰۸ میلیون تومان داد و ستد شد.او به تجارتنیوز گفت: به دلیل نوسان قیمت دلار خودرو در این ایام تعطیل گران شد. پیشبینی میشود تا جا به جایی کابینه دولت سیزدهم نوسان قیمت ادامه دارد.