stat counter
تاریخ : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳ Saturday, 23 November , 2024
  • کد خبر : 386015
  • 21 مرداد 1400 - 23:45
3
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان:

تمرکز بر رویکرد «آموزشی»، «تربیتی» و «اطلاع‌رسانی» در مدارس همدان

تمرکز بر رویکرد «آموزشی»، «تربیتی» و «اطلاع‌رسانی» در مدارس همدان
همدان- قلمنا- مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: در سایه نقد سازنده و آگاهی‌بخشی رسانه‌ها و تلاش معلمان به عنوان جهادگران آموزشی، پیوند مثلث ارزشمند آموزشی، تربیتی و اطلاع‌رسانی در مدارس شکل گرفته است.
قلم | qalamna.ir :
قلم از همدان، محمد پورداود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خداوند در آیه ۷۰ سوره احزاب می‌فرماید “ای کسانی که ایمان آورده‌اید تقوا پیشه کنید و سخن حق بگویید”، که سخن حق گفتن به عنوان رویکرد مهم و رهیافت، سرلوحه کار اصحاب رسانه بوده و باید همیشه نیز مد نظر باشد.

وی با اشاره به اینکه رسانه رکن چهارم دموکراسی است و اهمیت مطبوعات با سه رکن اصلی نظام سیاسی یعنی قوه مجریه، مقننه و قضائیه همسان است گفت: رسانه‌ها به عنوان واسط میان مردم و نظام نقش مهمی در جامعه ایفا می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با تاکید به اینکه رسانه‌ها چنان در تار و پود بشر رخنه کرده‌اند که زندگی‌ها وابسته به آنها شده است افزود: بسیاری از مردم به وسیله رسانه‌ها به زندگی خود معنا می‌بخشند و از آنها برای مقاصد گوناگون بهره می‌گیرند و از این رو رسانه‌ها نقش اساسی در اقناع مخاطبان دارند.

وی رسانه‌ها را از مهمترین عوامل شکل‌گیری افکار عمومی و ارتقای سطح آگاهی جامعه دانست و خاطرنشان کرد: روزنامه‌ها و رسانه‌های محلی ظرفیت‌های بی‌بدیل ارتباط نزدیک و صمیمی با مخاطبان و بیان خواسته‌ها، دیدگاه‌ها، نظرات و انتقادات مردم و ایجاد ارتباط بین مردم و مسوولان هستند و این بعد برای آموزش و پرورش بسیار ظرفیت‌ساز بوده و از آن به نحو بهینه استفاده کرده است.

پورداود با بیان اینکه نشریه و رسانه محلی ابزاری است که به انعکاس اخبار، رویداد، تفاسیر، وقایع روزمره می‌پردازد و با ارائه تحلیل و نقد مسائل در بعد محلی و بومی توجه مخاطبان را جلب می‌کند افزود: جریان رسانه محلی با توجه به محدوده جغرافیایی حوزه فعالیت تاثیر بیشتری بر خوانندگان محلی می‌گذارد و موضوع را عمیق‌تر و جزئی‌تر متناسب با نیازهای محلی پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مطبوعات و روزنامه‌های محلی در تاریخ مطبوعات ایران با انبوهی از مشکلات دست به گریبان بوده‌اند که حیات آنها را دچار مخاطره کرده است خاطرنشان کرد: مهمترین چالش پیش روی مطبوعات محلی به موضوع مدیریت منابع انسانی بازمی‌گردد که می‌توان به توسعه منابع انسانی با توجه به مسائل و موضوعات اجتماعی منطقه‌ای و جغرافیایی نقش و پیوند صنفی این حرفه اشاره کرد.

وی یادآور شد: مشکلات و دشواری خبرنگاری و فعالیت رسانه‌ای از جمله خبرنگاران محلی و به تبع آن روزنامه‌نگاری تا جایی است که ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی به صراحت شغل خبرنگاری را در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور دسته‌بندی کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: این دشواری برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران محلی در محیط‌های کوچکتر و مراکز استا‌ن‌ها با مشکلات بیشتری همراه است، در حالی که در صورت برخورداری از امکانات مالی، فنی و نیروی انسانی متخصص و بهره‌گیری از اصول حرفه‌ای می‌توانند تاثیر مثبتی بر توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی داشته باشند و بر هویت ملی و قومی تاثیرگذار باشند.

وی با اشاره به اینکه روزنامه‌ها و رسانه‌های محلی باید به سیر ارتباطات توسعه‌ای فراتر از بعد محلی نگاه موشکافانه داشته باشند گفت: اگر به ادبیات کلاسیک ارتباطات و توسعه بر مدار دو پارادایم متضاد شکل گرفته کنکاش کنیم خواهیم دید پارادایم نوسازی و رشد در مقابل وابستگی و توسعه‌نایافتگی قرار گرفته است.

پورداود با اشاره به اینکه رسانه‌های محلی امروز نباید در کنار این حرفه که سنت‌های مستحکمی دارد از نقش و کارکردهای اجتماعی غافل شوند افزود: طبق بررسی‌ها اغلب کاربران فضای مجازی در ایران جوانان هستند و میزان استفاده از اینترنت در مقایسه با سایر فعالیت‌های فراغتی بالاست.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین کارکردهای رسانه‌های اجتماعی نظیر یادگیری مطالب جدید، عضویت و فعالیت در گروه‌ها متناسب با سلایق فردی، سرگرمی و کسب اخبار در اولویت بوده و روزنامه‌های محلی در کنار حرفه‌ای که دارند نباید از این رویکردهای نوین غافل باشند که خوشبختانه رسانه‌های استان به خوبی آن را در دستور کار خود دارند. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه یک تعامل دوسویه با رویکرد تفکر فلسفی بین آموزش و پرورش و رسانه‌ها وجود دارد افزود: رسانه‌های مرتبط با دستگاه تعلیم و تربیت در دو بعد جریان‌سازی و انعکاس صحیح اخبار و اطلاعات و نقد برای شناختن سره از ناسره در این حوزه به درستی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

وی گفت: اگر آموزش و پرورش استان در سال‌های اخیر از مدار تعلیم و تربیت خارج نشد و همواره به عنوان یک الگوواره بر این سبک پای فشرد حاصل آگاهی‌بخشی و مطالبه‌گری منصفانه مطبوعات محلی بود که ثمرات ارزشمندی در بعد افزایش سرمایه اجتماعی معلمان و اینکه آنها آموزش و پرورش را خانه خود بدانند، داشته است.

پورداود با بیان اینکه در سایه نقد سازنده و آگاهی‌بخشی رسانه‌ها و تلاش معلمان به عنوان جهادگران آموزشی و پیوند مثلث ارزشمند آموزشی، تربیتی و اطلاع‌رسانی در مدارس شکل گرفته است افزود: پوشش ۹۹ درصدی دانش‌آموزان، پوشش صد درصدی حجم ابلاغی سوادآموزی، را‌ه‌اندازی استودیوخبری آموزشی، پوشش حداکثری شبکه شاد در سطح استان و توسعه آموزش‌های مجازی در شرایط کرونا از توفیقات مجموعه آموزش و پرورش بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تهیه تبلت و گوشی برای دانش‌آموزان کم‌برخوردار استان و کسب رتبه در این زمینه گفت: اجرای ۲۵ بسته تحولی آموزش و پرورش، اجرای ۱۰ اولویت وزارت آموزش و پرورش، کسب رتبه برتر نماز بین دستگاه‌های اجرایی کشور، کسب رتبه برتر استان در حوزه نماز طی دو سال پیاپی در استان، کسب عنوان مدیر نمونه استان در جشنواره شهید رجائی، کسب ۱۵ رتبه برتر کشور در مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان و فرهنگیان، کسب رتبه برتر ارتقای شاخص‌های مدارس راه دور و رتبه برتر کشور در پرسش مهر رئیس جمهور را می‌توان از دیگر دستاوردها برشمرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان به توسعه فحک با پوشش ۴۲ درصدی، کسب یک مدال نقره و ۵پنج مدال برنز در مرحله نهایی المپیادهای کشوری و کسب یک رتبه چهار در کنکور سراسری و راهیابی ۱۸۴ دانش‌آموز استان به مرحله دوم المپیادها را از دیگر توفیقات این مجموعه عنوان کرد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : خبرگزاری فارس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.