stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024
  • کد خبر : 387337
  • 27 مرداد 1400 - 13:16
1

تلاش ۱۱ روزه غواصان برای یافتن پیکر جوان غرق شده در سد کلان ملایر

تلاش ۱۱ روزه غواصان برای یافتن پیکر جوان غرق شده در سد کلان ملایر
قلم | qalamna.ir :

؛ رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی ملایر ۱۵مردادماه ناپدید شدن جوان ۳۵ ساله‌ای در سد کلان را اعلام کرد، خبری که ابتدا همانند سایر حوادث و غرق شدگی ها در منطقه بود.

اما با گذشت ۱۱ روز از وقوع حادثه و با وجود تلاش شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر غواصان هلال احمر و سازمان آتش‌نشانی و  همچنین حضور چند تیم از غواصان حرفه‌ای از دیگر نقاط کشور، هنوز پایانی برای این ماجرا تصویر نشده و خانواده این جوان ملایری همچنان نگران و بهت زده هستند.

«محمودرضا ملکی» رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی ملایر پیشتر در تشریح این حادثه گفته بود: این جوان ۳۵ ساله به همراه ۲ نفر دیگر با قایق بادی اقدام به قایق‌سواری در سد کلان می کردند که طبق شنیده‌ها این جوان یا خود اقدام به پریدن در آب کرده و یا به داخل آب پرتاپ شده و برای رسیدن به خشکی اقدام به شنا می کند.

به گفته وی، با وزش باد قایق از کنترل این ۲ نفر خارج شده و به سمت تاج سد می‌رود و در نهایت به خشکی می‌رسد، اما جوان از همان لحظه ناپدید شده و هنوز جسد وی پیدا نشده است.

این در حالیست که هنوز نشانی دقیقی از محل غرق شدن این جوان داده نشده و این امر کار را برای تیم‌های غواصی مشکل کرده و گمانه‌زنی‌هایی در این زمینه وجود دارد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی ملایر مشخص نبودن نقطه دقیق غرق شدن این فرد را یکی از دلایل تاخیر در یافتن جسد او دانست و افزود: هر یک از ۲ همراه این فرد نقاط متفاوتی را برای غرق شدن او مشخص کردند از طرفی روز جمعه سطح آب متلاطم بوده و ممکن است قبل از غرق شدن، جابجا شده باشد.

ملکی، احتمال گیر کردن جسد در بین گل و لای یا چاله‌های کف دریاچه پشت سد را نیز بالا دانست و افزود: عمق آب در نقاطی از سد به ۴۲ تا ۴۳ متر می‌رسد که بدلیل تاریکی مطلق در این اعماق غواص تنها می‌تواند با حس لامسه عملیات جستجو را دنبال کند.

وی همچنین این احتمال را داد که ممکن است جسد در بین شاخ و برگ و یا حفره‌های موجود در کف استخر گیر افتاده باشد و در عین حال سرد بودن آب در این بخش‌ها از فعل و انفعالات بدن و نیز سبک شدن حجم توده بدن نسبت به حجم آب جلوگیری کرده و در نتیجه اجازه شناور شدن جسد در سطح آب را نمی‌دهد.

تلاش ۱۱ روزه غواصان برای یافتن پیکر جوان غرق شده در سد کلان ملایر

با افزایش تعداد غرق شدگی‌ها در سد کلان ملایر و ایجاد نگرانی‌ها در بین مردم و به دنبال وقوع ۲ فقره غرق شدگی در سد طی نیمه نخست مرداد امسال، شهروندان ملایری خواستار فنس کشی مجموعه هستند.

استقرار قایق موتوری، تیم غریق نجات و نیروهای امدادی جهت واکنش سریع به حوادث احتمالی  و گشت‌های انتظامی برای جلوگیری از تردد مردم در سد کلان از دیگر خواسته های مردم است.

شنا در محدوده سدها ممنوع است و با وجود نصب علائم هشدار دهنده و هشدارهای مکرر منابع امور آب ملایر و ستاد بحران این شهرستان، افرادی بدون توجه دراین مکان شنا می کنند.

با گذشت روزها یکی پس از دیگری و نتیجه‌بخش نبودن تلاش غواصان، دادستان ملایر وارد عمل شد و همراه با قاضی پرونده و ضابطان انتظامی این شهرستان در قالب هیاتی با حضور در سد کلان، نسبت به بررسی آخرین وضعیت جسد غرق شده و تجسس تیم‌های غواصی اقدام کردند که دادستان عمومی و انقلاب ملایر در این باره از اعزام چند غواص از تهران برای یافتن جسد مرد ۳۵ ساله خبر داد و گفت: در این بازدید ضمن اطلاع از اقدامات انجام شده با پیگیری‌های مستمر بدنبال کمک گرفتن از غواصان اعزامی از تهران هستیم و طبق آخرین پیگیری‌ها بنا شده غواصان زبده از همدان و تهران در محل حضور یابند.

در کنار تمام تلاش مسئولان برای یافتن جسد غرق شده در سد کلان، خانواده این جوان ۳۵ ساله نیز دست به کار شدند و از غواصانی از کرمانشاه همچون «بهمن پرورش» و غواصان تیپ ۶۵ نوهد(نیروی ویژه هوابرد) معروف به کلاه‌سبزها و غواصان کرجی دعوت کردند که آنخا نیز در محل مستقر و کار خود را شروع کردند.

تلاش ۱۱ روزه غواصان برای یافتن پیکر جوان غرق شده در سد کلان ملایر

همچنین گفته می شود از مردم خواسته شده با نواختن طبل در حاشیه دریاچه سد، به پیدا کردن جسد کمک کنند، این فراخوان بر پایه این سنت است که از قدیم مردم به ویژه در جنوب کشور بر این باور هستند که نواختن بر طبل و سنج و ایجاد ارتعاش در آب، موجب می‌شود جسد روی آب آمده و به ساحل برگردد.

برهمین اساس تعداد زیادی از مردم ملایر از روز گذشته با حضور در حاشیه سد، اقدام نواختن طبل به امید پیدا شدن جسد کردند.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر در حاشیه بازدید از محل به خبرنگار گفت: حدود ۱۱ روز پیش جوانی ۳۵ ساله همراه با خانواده و اقوام خود به سد کلان حضور پیدا کردند و به رغم تمامی علایم هشدار دهنده، اقدام به شنا ور دریاجه سد که متاسفانه غرق شده و هنوز جسد وی پیدا نشده است.

«حسین فارسی» با بیان اینکه از لحظات اولیه تیم‌های غواصان هلال احمر و سازمان آتش‌نشانی ملایر در محل حضور پیدا کردند، افزود: پس از گذشت ۶ روز و به نتیجه نرسیدن جستجوها، با پیگیری فرماندار ویژه ملایر و ستاد بحران شهرستان با هماهنگی ستاد بحران استان همدان، اکیپی از سازمان هلال احمر به مدت سه روز عملیات جستجو را انجام دادند که مدیرعامل سازمان هلال احمر نیز بازدیدی از سد کلان داشت.

تلاش ۱۱ روزه غواصان برای یافتن پیکر جوان غرق شده در سد کلان ملایر

وی تاکید کرد: با هماهنگی فرماندار ویژه ملایر و ستاد بحران شهرستان، اکیپی از غواصان متخصص با هماهنگی ستاد بحران استانداری همدان و استانداری کردستان نیز برای حضور در محل اعزام شده اند.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه تیمی از غواصان کرج، کرمانشاه و ارتش نیز با هماهنگی خانواده افشاری(خانواده جوان ۳۵ ساله غرق شده) مشغول به تجسس در سد کلان هستند، اظهار داشت: طبق نظر کارشناسان عملیات جستجو همچنان ادامه دارد و از مردم و شهروندان ملایری می‌خواهیم آرامش خود را حفظ کرده و از تردد به سد کلان جدا پرهیز کنند.

فارسی از خانواده افشاری نیز درخواست کرد: آرامش خود را تا پیدا شدن فرزندنشان حفظ کنند تا با توکل بر خدا و تلاش اکیپ‌های غواصی جسد به زودی پیدا شود.

؛ سد کلان ملایر با ۴۵ میلیون متر مکعب حجم آب در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر ملایر احداث شده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.