stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۱۰ خرداد , ۱۴۰۳ Thursday, 30 May , 2024
  • کد خبر : 388673
  • 04 شهریور 1400 - 11:04
1

موج پنجم کرونا و رشد چند برابری مبتلایان سرپایی در خراسان رضوی

موج پنجم کرونا و رشد چند برابری مبتلایان سرپایی در خراسان رضوی
خراسان رضوی- شمار بیماران کرونایی در بخش سرپایی با علائم مشکوک به کرونا، با آغاز موج پنجم کرونا در هفته های اخیر رشدی چند برابری را نسبت به موج‌های پیشین آن در مشهد و سایر شهرستان‌های خراسان رضوی داشته است.
قلم | qalamna.ir :

به گفته کارشناسان سلامت، تنها با کاهش تعداد مبتلایان در بخش سرپایی است که می‌توان کاهش شمار بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان ها را نیز در هفته های پس از آن انتظار کشید.

در موج‌ پنجم تعداد مراجعان به مراکز منتخب کرونا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا ۹ هزار نفر در روز افزایش یافته است و این در حالی است که همچنان این روند افزایشی تداوم دارد.

از سوی دیگر پزشکان و دست‌اندرکاران حوزه کرونا معتقدند: اگر فرد مبتلا به کرونا از همان ابتدا در فرآیند درست درمان و در قالب نظام سطح بندی درمان بیماران کرونایی قرار گیرد؛ این موضوع نقش مهمی در بهبود سریعتر، کاهش عوارض و تبعات حاصله و جلوگیری از بدحال شدن بیماران و در نتیجه پیشگیری از مرگ و میر دارد.

به گفته پزشکان، تماس با سامانه ۱۹۱، سطح صفر نظام سطح‌بندی بیماران کرونایی است که از این طریق بیماران به سطح یک یا مراکز منتخب کرونا به منظور تشخیص و ویزیت معرفی می‌شوند و اگر بیمار پس از مدتی بهبود نیافت از طریق همین فرآیند به سطح ۲ یا کلینیک‌های تخصصی برای بررسی دقیق تر ارجاع داده می‌شود و در صورت درگیری ریوی،  بیمار به سطح ۳ یا بیمارستان انتقال می‌یابد.

ابتلای به ویروس دلتا با علائم شبیه سرماخودگی آغاز می‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علائم ویروس دلتا با آبریزش بینی، تب و گلودرد آغاز می‌شود که شبیه به بیماری سرماخوردگی است و نباید از آن به سادگی گذشت و باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

دکتر مهناز مزدوریان افزود: این علائم در کمتر از ۴۸ ساعت پس از ابتلا بروز پیدا می‌کند و به مدت ۳ تا ۴ روز این علائم در شخص خود را نشان می دهد و سپس به درگیری ریه می‌انجامد.

وی ادامه داد: بنابراین نباید در زمانی که اینگونه موارد مشاهده می‌شود آن را یک سرماخوردگی معمولی تلقی کرد بلکه باید با توجه به شدت خطر و سرعت ابتلای ویروس دلتا، بلافاصله به پزشک مراجعه شود.

وی خاطرنشان کرد: سرفه، سردرد، گلودرد، آبریزش بینی، تنگی نفس، خستگی و از دست دادن حس بویایی و یا چشایی از جمله علائم دچار شدن به ویروس دلتای هندی است.

این پزشک متخصص ریه با اشاره به اینکه خطرات ویروس دلتا به مراتب بیشتر از گونه‌های قبلی کووید ۱۹ است، تاکید کرد: قدرت سرایت‌پذیری ویروس دلتا ۶۰ درصد بیشتر از کرونای انگلیسی است و این نوع از ویروس‌ها قدرت سرایت‌پذیری بیشتری نسبت به گونه انگلیسی داشته و میزان بستری بیماران را هم افزایش داده است.

دکتر مزدوریان خاطرنشان کرد: کرونای دلتا خطر بستری شدن افراد مبتلا در بیمارستان را افزایش می‌دهد و در ۳۵ درصد مبتلایان این سویه ممکن است که تست کرونا منفی کاذب باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به سرعت سیر این بیماری، مدیریت زمان مراجعه زودرس و مداخله به‌موقع از اهمیت بسزایی برخوردار است، ضمن اینکه سرعت انتقال ویروس کرونای دلتا در صورت عدم رعایت فاصله و نداشتن ماسک کمتر از یک دقیقه است.

وی بیان کرد: افرادی که واکسینه نشده‌ یا واکسیناسیون آنان کامل نشده است در معرض خطر ابتلا به ویروس دلتا قرار دارند، افرادی که واکسن زده‌اند هم در معرض خطر این ویروس منحوس قرار دارند و ممکن است که آن را به دیگران هم منتقل کنند، بنابراین رعایت پروتکل های بهداشتی مهمترین راه پیشگیری از این بیماری است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار ادبی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.