stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 5 July , 2024
  • کد خبر : 389235
  • 07 شهریور 1400 - 14:18
2
رئیس ‌سازمان جهادکشاورزی استان همدان اعلام کرد:

افزایش ۱۸ درصدی جوجه ریزی در استان همدان

افزایش ۱۸ درصدی جوجه ریزی در استان همدان
همدان- قلمنا-رئیس‌ سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: در طی پنج ماه سال جاری قریب به ۱۳ میلیون جوجه‌ریزی انجام شده که نسبت به مشابه سال قبل که این مقدار ۱۱میلیون بوده، جوجه ریزی در استان همدان 18 درصد رشد داشته است.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم از همدان، منصور رضوانی جلال پیش از ظهر امروز به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران از افتتاح ۶۰ طرح کشاورزی در هفته دولت سال ۱۴۰۰ در همدان خبر داد و گفت: این طرح‌ها به همت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان و با اعتباری افزون‌بر یک هزار و ۷۸۶ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۳۳۸ نفر افتتاح خواهند شد. 

وی با اشاره به اینکه تعداد ۱۱۷هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در یک ‌میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی درحال فعالیت‌اند، اظهار کرد: کشاورزان برای تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی تلاشی شبانه روزی دارند.

رئیس ‌سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه تمرکز سازمان جهادکشاورزی بر روی بهره‌وری است، اظهار کرد: در این زمینه برای بهره‌برداری بهینه از نهاده‌های موجود مانند آب، خاک، بذر، کود و غیره تلاش شد تا بتوان محصول با کیفیت و سالم را به اندازه نیاز جامعه تولید نماییم و در سند راهبردی و عملیاتی سه ساله استان نیز برنامه های در بخش های مختلف کشاورزی در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه برخی از این برنامه های  سند راهبردی و عملیاتی سه ساله استان محقق شد و برخی در مسیر انجام است، عملکرد را در این عرصه رضایت بخش عنوان کرد.

رضوانی جلال در ادامه صحبت های خود به توسعه گلخانه ها در سطح استان اشاره کرد و افزود: در استان همدان ۱۸۶ هکتار گلخانه ایجاد و طی سال های گذشته رشد خوبی را در این عرصه شاهد بوده ایم.

این مسئول در این خصوص، تشریح کرد: در سال‌های اخیر به‌طور میانگین سالانه ۷.۵ هکتار گلخانه احداث می‌شد اما پس از تدوین سند راهبردی، طی ۲ سال گذشته این مقدار به ۳۶ هکتار در سال رسیده که البته باز هم از برنامه مدنظر کمتر است بایستی طبق سند ۷۰ هکتار ایجاد می شد.

رضوانی ‌جلال با بیان اینکه تعداد ۲۰۰ هکتار مجتمع گلخانه‌ای فعال در سطح استان وجود دارد، عنوان کرد: زیرساخت‌ها برای احداث ۵۰۰ هکتار مجتمع گلخانه‌ای در دست مطالعه، اجرا و بهره‌برداری اند بدین سان، رشد تصاعدی را در این عرصه در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود.

 تجهیز بیش از ۸۵ درصد اراضی همدان به سیستم آبیاری نوین

رئیس ‌سازمان جهادکشاورزی استان همدان در ادامه صحبت های خود، با اشاره به وضعیت مکانیزه کردن سیستم های آبیاری در سطح استان نیز مطرح کرد: در حال حاضر، بالغ بر ۱۶۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده اند و استان‌همدان در این عرصه از پیشتازان است.

وی ادامه داد: میانگین آبیاری نوین اجرا شده در کشور ۴۵ تا ۴۸ درصد است درحالی که بالای ۸۵ اراضی آبی مستعد در استان همدان به سیستم های آبیاری نوین مجهز شده اند.

رضوانی جلال با بیان اینکه این روند در کاهش میزان مصرف آب نقش مهمی دارد، عنوان کرد: در راستای استفاده بهینه از آب، توسعه کشت‌های نشائی در استان نیز صورت گرفته که در بهره‌وری آب بسیار مؤثر است.

رئیس ‌سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه از سویی، کشت در اراضی آبی استان کاهش پیا کرده و این موضوع، عملکردو راندمان در واحد سطح را افزایشی کرده است.

رضوان‌جلال به وضعیت اصلاح باغات در سطح استان همدان نیز اشاره کرد و افزود: در این زمینه نیز عملیات سرشاخه کاری گردو انجام و ۳۶۰ هزار پیوندک در طی سال های اخیر پیوندزنی شده اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه بایستی در مسیر ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات باغی و کشاورزی استان همدان گام برداشت، اظهار کرد: هم اکنون، بالغ بر ۳۳۱ واحد درحال حاضر در این حوزه فعال بوده و سردخانه‌های استان ظرفیت نگهداری ۲۱۰ هزارتن محصول را دارند.

وی در این خصوص، تصریح کرد: از سویی، ساخت ۲۲۰ هزار تن سردخانه با پیشرفت های فیزیکی متفاوت در استان در حال انجام است.

رضوانی جلال به اجرای طرح مشترک سازمان جهادکشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت ‌امام(ره) نیز اشاره کرد و  افزود: در این طرح اقداماتی در راستای جهش تولید در دیم‌زارها صورت گرفت و محصولات تناوبی مانند حبوبات در این اراضی کشت شد تا در واقع، در سال آینده زراعی راندمان و بهره وری تولید بیشتر شود و از سوی، زمین نیز بلااستفاده رها نمی شود که حرکت بسیار خوبی بود که در سال زراعی جاری اجرا و برای سال زراعی جاری نیز این رقم دوبرابر شده و در دستور کار است.

 ارتقای ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان همدان

رئیس ‌سازمان جهادکشاورزی استان همدان در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه مکانیزاسیون یکی از ابزارهای بهره وری محسوب می شود، اظهار کرد: ضریب مکانیزاسیون استان همدان هم اکنون از ۱.۲ به ۲.۰۲ اسب بخار رسیده است؛ بدین ترتیب می توان گفت که با اقدامات صورت گرفته، ضریب مکانیزاسیون و درجه آن در استان روند صعودی مناسبی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه میانگین ضریب مکانیزاسیون در کشور برابر ۱.۸۵ اسب بخار است، گفت: در زمینه امور اراضی نیز اقدامات خوبی در استان همدان به انجام رسیده است به نوعی که در جهت رفع موانع تولید، اقداماتی در خصوص مستندسازی و شناسایی اراضی انجام شده است.

رضوانی جلال در این راستا تصریح کرد: تعداد ۳۷۲ پلاک در کمیسیون های مختلف در استان همدان شناسایی و نقشه آن ها تهیه شده است و صدور سند برای کشاورزان نیز در دستور کار قرار گرفته تا بتوانند در استفاده از سند در جاهای مختلف و تسهیلات و غیره وارد کار شوند.

وی به بحث تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: در طی پنج ماه سال جاری قریب به ۱۳ میلیون جوجه‌ریزی انجام شده که نسبت به مشابه سال قبل که این مقدار ۱۱میلیون بوده، جوجه ریزی در استان همدان ۱۸ درصد رشد داشته است.

رئیس ‌سازمان جهادکشاورزی استان همدان در بخش پایانی این نشست با بیان اینکه در این بین، گاهی این جوجه ریزی بیشتر و گاهی کمتر صورت گرفته است، اظهار کرد: گاهی کمبودهایی در این زمینه در همدان را شاهد بوده ایم اما هم اکنون به وفور مرغ قابل عرضه در استان همدان وجود دارد و نهاده ها نیز در این زمینه تامین شده است.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.