stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
  • کد خبر : 390814
  • 15 شهریور 1400 - 17:58
5

آداب عزاداری در حرم حضرت معصومه(س) تشریح می‌شود

آداب عزاداری در حرم حضرت معصومه(س) تشریح می‌شود
آداب عزاداری اباعبدالله الحسین علیه‌السلام طی سلسله نشست‌هایی با حضور اساتید حوزه علمیه خواهران در آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها برای بانوان تشریح و تبیین می‌شود.
قلم | qalamna.ir :

قلمنا قم، خداوند در قرآن کریم هدف از بعثت انبیاء و آخرین دین آسمانی یعنی اسلام را رشد و حرکت انسان‌ها در مسیر سعادت عنوان می‌کند.

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که تمامی دستورات دینی که از آن به عنوان احکام یاد می‌شود برای رشد و سعادت آدمی وضع شده و هدف از وضع این دستورات این است که انسان با انجام آن‌ها به لحاظ مادی و معنوی و همچنین از نظر شخصیت روحی در مسیر رشد و تعالی قرار گیرد؛ بر همین اساس انجام اعمالی که موجب رشد انسان نشود و او را از مسیر کمال دور کند و موجب وهن مذهب شود از نظر دین مبین اسلام مردود است.

در تاریخ اسلام یکی از راهبردهای مهمی که خداوند برای سعادت ابدی بشر قرار داده واقعه عاشورا و شهادت امام حسین علیه‌السلام است.

تعظیم عاشورا به عنوان یکی از شعائر دینی در طول تاریخ موجب مبارزه با ظلم استبداد گران شده و زمینه ظلم ستیزی را در جوامع بشری فراهم کرده تا طاغوت‌ها در ادوار مختلف تاریخی نتوانند بشر را به اسارت کشیده و او را از صراط مستقیم منحرف کنند؛ چرا که مهم‌ترین درس عاشورا برای بشریت این است که حتی با وجود قلت و کمی نباید مقابل ظلم تسلیم شده و سر تعظیم فرود آورد در نتیجه عزاداری و تعظیم عاشورا که در ماه محرم با برگزاری مراسم عزاداری انجام می‌شود نیز مانند دیگر دستورات دینی دارای آدابی است که این آداب باید رعایت شود.

در اصطلاح از این آداب به عنوان احکام عزاداری یاد می‌شود که عزاداران و سوگواران ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام در اقامه عزا موظف به رعایت آن‌ها هستند.

به عبارت دقیق‌تر در دین مبین اسلام خط قرمزهای رفتاری و اخلاقی در ابعاد مختلفِ معنوی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی و نظامی با واژه‌هایی مانند؛ واجب، حلال، حرام، مستحب، مکروه و مباح تبیین و تعیین شده است و این مفاهیم هستند که نقش و وظیفه و حدود اختیارات یک مسلمان در برخورد با مسائل را مشخص می‌سازند.

در باب آداب عزاداری نیز آنچه از احکام و اصول و ارزش‌های اسلامی استنباط می‌شود، همه به این موضوع اذعان دارد که در این‌گونه مراسم هر رفتار نامتعارف و حتی هر عمل متعارف که ضرر و زیان مسلمانان یا جوامع انسانی را به دنبال داشته باشد و یا سبب بروز اختلاف میان مسلمانان شود و یا موجبات سوءاستفاده کفار و دشمنان اسلام را فراهم سازد و موجب وهن اسلام و تحقیر مسلمانان شود، یا حکم حرمت پیدا می‌کند و یا مشروعیت خود را از دست می‌دهد.

امور فرهنگی خواهران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها در راستای تعظیم شعائر دینی و آموزش احکام و آداب عزاداری به بانوان به عنوان مربیان نسل های آینده محفل بیان احکام عزداری را همزمان با نوبت صبح روزهای سه شنبه در رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها برگزار می‌کند.

سخنرانی و بیان احکام این محفل را خانم معتمدی از مبلغان پاسخگو و استادان حوزه علیمه خواهران قم برعهده دارد و مهم‌ترین اداب و احکام عزاداری را به صورت مختصر برای بانوان حاضر در رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها بیان می‌کند.

پس از محفل بیان احکام، محفل سخنرانی معارفی با موضوع «جلوه‌ها توحید و عبودیت در عاشورا» با حضور خانم قاسمی از استادان حوزه علمیه خواهران برگزار می‌شود.

هشتگ: , , , , , , ,
  • خبرنگار سید محمد حسین تقوی
  • منبع : پایگاه اطلاع رسانی استان مقدس حضرت معصومه(س)

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.