مجتبی بخشی پور ؛ به نقد موضوع واگذاری ساخت طرحهای ریلی از «شرکت ساخت» به «شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران» پرداخت و گفت: این امر معایب زیادی دارد و اجرای آن باید با ملاحظات زیادی همراه باشد و بررسی و زمان بیشتری طلب میکند.
بخشیپور بیان داشت: واگذاری توسعه و ساخت طرحهای ریلی به شرکت راهآهن، یعنی یکی شدن سازنده و بهرهبردار، که این در تضاد با نظام فنی و اجرایی کشور است.
وی با اشاره به عدم وجود ساختار لازم و نیروی متخصص در امر ساخت پروژههای ریلی در شرکت راهآهن، گفت: این واگذاری باعث زمانبر شدن پروژهها و اختلال در روندهای اجرایی موجود و قربانی شدن طرحهای توسعهای ریلی میشود، زیرا مدیران راهآهن نمیتوانند به خوبی هم بر ساخت و هم بر بهرهبرداری از طرحهای ریلی نظارت کنند.
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: تجربه نشان داده هرگاه سازنده و بهرهبردار یکی باشند افت کیفیت اتفاق میافتد.
بخشیپور گفت: در اثر این اقدام واحدها و اداراتی که در شرکت ساخت برای خدمت رسانی به بخش احداث وجود دارند، باید به صورت موازی در شرکت راهآهن نیز ایجاد شوند.
وی عدم وجود تفکر و مدیریت واحد برای توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور به دلیل مدیریت مجزا در بخش ریلی و جادهای و بالا رفتن احتمال افزایش هزینه ساخت پروژههای ریلی را از دیگر معایب این واگذاری برشمرد و گفت: بر اثر این تصمیم، دیگر از ۹ مرکز استانی که به شبکه ریلی متصل نیستند هیچکدام متصل نخواهند شد که این بر خلاف سیاستهای برنامه پنجم و ششم توسعه است.
نماینده اسلامآبادغرب و دالاهو بیان داشت: این تصمیم همچنین روند خودکفایی کامل در صنعت ریلی را به دلیل دستورالعملهای قدیمی و بروکراسی سنتی شرکت راهآهن، آهسته و حتی غیر ممکن میکند.
بخشیپور ادامه داد: شرکت راهآهن برخلاف شرکت ساخت، واحدهای استانی ندارد که این امر تعامل و هماهنگی لازم با مسئولین استانی را به مخاطره میاندازد.
وی با اشاره به تجارب نه چندان مناسب انتقال برخی طرحهای ریلی در سالهای گذشته همچون مسیر اصفهانشیراز، کرمان _زاهدان، تهرانهمدان_کرمانشاه _اسلامآباد و سنندج و…، تصریح کرد: این تصمیم مستلزم تغییر در اساسنامه شرکت ساخت که مصوب مجلس شورای است، میباشد.
بخشیپور در پایان عنوان کرد: برای کم شدن تبعات این طرح، حداقل بایستی اجازه داده شود پروژههای در دست اجرا توسط شرکت ساخت به اتمام برسد و پروژههای جدید به شرکت راهآهن واگذار شود.