stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ دی , ۱۴۰۳ Friday, 27 December , 2024
  • کد خبر : 412418
  • 22 دی 1400 - 17:27
3
بخشی‌پور نماینده اسلام آباد غرب و دالاهو:

قربانی شدن طرح های توسعه ریلی با واگذاری ساخت طرح‌های ریلی به شرکت راه آهن

قربانی شدن طرح های توسعه ریلی با واگذاری ساخت طرح‌های ریلی به شرکت راه آهن
کرمانشاه-قلمنا- واگذاری  ساخت طرح‌های ریلی از «شرکت ساخت» به «شرکت راه‌آهن  جمهوری اسلامی ایران» باعث زمانبر شدن پروژه‌ها و اختلال در روندهای اجرایی  موجود و قربانی شدن طرح‌های توسعه‌ای ریلی می‌شود.
قلم | qalamna.ir :

مجتبی بخشی پور ؛  به نقد موضوع  واگذاری  ساخت طرح‌های ریلی از «شرکت ساخت» به «شرکت راه‌آهن  جمهوری اسلامی ایران»  پرداخت و گفت:  این امر معایب زیادی دارد و اجرای آن باید با ملاحظات زیادی همراه باشد و بررسی و زمان بیشتری طلب می‌کند.

بخشی‌پور  بیان داشت: واگذاری توسعه و  ساخت طرح‌های ریلی به شرکت راه‌آهن، یعنی یکی شدن سازنده و بهره‌بردار، که این در تضاد با نظام فنی و اجرایی  کشور است. 

وی با اشاره به عدم وجود ساختار لازم و نیروی متخصص در امر ساخت پروژه‌های ریلی در شرکت راه‌آهن، گفت: این واگذاری باعث زمانبر شدن پروژه‌ها و اختلال در روندهای اجرایی موجود و قربانی شدن طرح‌های توسعه‌ای ریلی می‌شود، زیرا مدیران  راه‌آهن نمی‌توانند به خوبی هم بر ساخت و هم  بر بهره‌برداری از طرح‌های ریلی نظارت کنند. 

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: تجربه نشان داده هرگاه سازنده و بهره‌بردار یکی باشند افت کیفیت  اتفاق می‌افتد. 

بخشی‌پور گفت: در اثر این اقدام  واحدها و اداراتی که در شرکت ساخت برای خدمت رسانی به بخش  احداث وجود دارند، باید به صورت موازی در شرکت راه‌آهن نیز ایجاد شوند. 

وی عدم وجود تفکر و مدیریت واحد برای توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور به دلیل مدیریت مجزا در بخش ریلی و جاده‌ای و بالا رفتن احتمال افزایش  هزینه ساخت پروژه‌های ریلی را از دیگر معایب این واگذاری  برشمرد و گفت: بر اثر این تصمیم، دیگر از ۹ مرکز استانی که  به شبکه ریلی متصل نیستند هیچکدام متصل نخواهند شد که این بر خلاف سیاست‌های برنامه پنجم و ششم توسعه است. 

نماینده اسلام‌آبادغرب و دالاهو بیان داشت: این تصمیم همچنین روند خودکفایی کامل در صنعت ریلی را به دلیل دستورالعمل‌های قدیمی  و بروکراسی سنتی شرکت راه‌آهن،  آهسته و حتی غیر ممکن می‌کند. 

بخشی‌پور ادامه داد: شرکت راه‌آهن برخلاف شرکت ساخت،  واحدهای استانی ندارد که این امر تعامل و هماهنگی لازم با مسئولین استانی را به مخاطره می‌اندازد. 

وی با اشاره به تجارب نه چندان مناسب انتقال برخی طرح‌های ریلی در سال‌‌‌های گذشته همچون  مسیر اصفهانشیراز، کرمان _زاهدان، تهرانهمدان_کرمانشاه _اسلام‌آباد و سنندج و…، تصریح کرد: این تصمیم مستلزم تغییر در اساسنامه شرکت ساخت که مصوب مجلس شورای است، می‌باشد.

بخشی‌پور در پایان عنوان کرد: برای کم شدن تبعات این طرح، حداقل بایستی اجازه داده شود پروژه‌های در دست اجرا توسط شرکت ساخت به اتمام برسد و پروژه‌‌های جدید به شرکت راه‌آهن واگذار شود.

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.