مهدی شفیعی، مدیرعامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران نوشت:
کرونا اگر چه در آغاز به عنوان بحرانی در یکی از شهرهای چین برشمرده میشد اما به ناگهان به عنوان مصیبتی جهانی دامنگیر اقصی نقاط نقشه جمعیتی جهان گردید. مواجهه نظام سرمایهداری و رؤسای قدرتهای سیاسی که اهتمام خود را بر روابط اقتصادی، اشراف نظامی و سیاستهای نفتی متمرکز کرده بودند در آغاز خوشبینانه بود و مرگ را برای همسایه متصور بودند اما قدرت کرونا به سرعت همه توش و توان آنها را به چالش کشید و جهانی با جمعیتی متوحش آفریده گردید که بقای بشر و سرنگونی این ویروس، یگانه اشتراک ذهنی همه دوّل فرادست و فرودست شد.
سرعت انتشار این ویروس و ناشناخته ماندن شیوههای پیشگیری و درمان آن که نظام سلامت جهانی را به خطر افکنده بود سوژه برتر همه رسانههای جهانی شد و مخاطبان مضطرب با دلواپسی مضاعف، پیگیر اخبار کرونا و اتفاقات آن بودند. اوج همهگیری این ویروس در کشور ما مقارن با ایام نوروز و تحویل سال نو و تعطیلات طولانی مدت نوروز بود.
بهار در راه بود و نو شدن طبیعت، باید به شادابی و نشاط مردم دامن میزد که کرونا به عنوان میهمانی ناخوانده، بهار را سرشار از دلواپسی و اضطراب بودن و نبودن مردم کرده بود. در این میان وظیفه رسانهای ما سنگین بود.
ما در مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران، باید به مسئولیت خود در قبال جامعه وفادار میماندیم و حس تداوم زندگی را روایت میکردیم.کار سختتر از همیشه است. روزنامهنگاران نشریات ایران به دلیل مسئولیت اجتماعی خود، تلاش کردند تا با اطلاعرسانی و آموزش صحیح، بموقع و ساده، به ارتقای سواد رسانهای جهت حفظ سلامت، افزایش اعتماد، بردباری، مشارکت، همدلی و همکاری مردم برای مقابله با این بیماری کمک کنند.
قطعاً فقدان یا کافی نبودن آموزش و اطلاعرسانی یا دیرهنگام و اشتباه بودن آن به بیاعتمادی، مراجعه به منابع غیرمسئول و جعلی، ترس کاذب، افزایش خطر و تشدید بحران منجر خواهد شد. رسانههای «ایران» تلاش کردند تا این موضوع رخ ندهد.
از سوی دیگر اطلاعرسانی که شامل کارکردهایی مانند آموزش پیشگیرانه، آموزش استفاده از گوشیهای هوشمند در زمان بحران مانند مکانیابها، آموزش استفاده از رسانههای اجتماعی، آموزش امداد و نجات؛ اجرای مانورهای آزمایشی و آموزشهای درون سازمانی و غیره میشود، همچنین اطلاعرسانی سریع و آسان از اقدامات ضروری و نظر مسئولین، اطلاع رسانی آنلاین ۲۴ ساعته، هشدار نسبت به ادامه بحران و تبعات آن و… از سوی خبرنگاران «ایران» مورد توجه قرار گرفت.
از دیگر کارکردهای رسانههای ایران در مدیریت بحران کرونا، ایجاد همبستگی میان مردم بود. مؤسسه ایران یکی از اهداف و اولویت های خود را در این زمینه قرار داد. شبکههای اجتماعی میان مردم به ویژه نسل جوان ایران محبوبیت دارند لذا آموزشها در قالب پیامهای متنوع و جذاب، برای اثربخشی بیشتر برای سلامت جامعه در مدیومهای مختلف ارائه شد.
ایجاد حس همبستگی میان مردم، مردم و مسئولین، کارهای گروهی و بسیج مردمی برای مراقبت از خود و دیگران از مهمترین کارکردهای رسانههاست. رسانههای اجتماعی میتوانند عامل وحدت بین مردم باشند و ما در این مسیر حرکت کردیم.
رسانههای ایران چون با تعطیلات سالیانه و سنتی نوروز مواجه اند، بیشتر از طریق شبکههای اجتماعی و فضای مجازی و ارتباطات آنلاین با مردم در ارتباط هستند و از همه میخواهند که در خانه بمانند و به سفر نروند. ما در مؤسسه ایران نیز بر همین گونه عمل کردیم. در تعطیلات نوروز بیش از ۱۰۰ صفحه روزنامه به صورت الکترونیکی منتشر کردیم. بالغ بر ۲۵۰۰ خبر در سایت آنلاین منتشر شد.
بیش از ۲۰۰ دقیقه پادکست آموزشی و سرگرمی داشتیم. بیش از ۳۰ مورد کلیپ و ویدئو ژورنال در موضوعات مختلف در گروه چند رسانهای ایران منتشر کردیم. انتشار دهها مورد گزارش تصویری در آژانس عکس ایران، ویژهنامههای روزانه ایران ورزشی،اطلاعرسانی به زبان انگلیسی و عربی در سایتها و شبکههای مجازی ایران دیلی و الوفاق. به هر روی در این مدت در روزنامه ایران با حداکثر توان چنین کردیم و تابآوری را نشان دادیم.
در روزهایی که اپیدمی کروناویروس روز به روز بیشتر شدت میگرفت، سلامت همکارانمان و درعین حال محروم نماندن مخاطبان از اخبار و اطلاعات مهم و آگاهسازی ایشان از خطرات این ویروس کشنده مهمترین اولویتمان بود.
قبل از هرچیز صحیح نمیدانستیم برای حفظ موجودیت مؤسسه و حفظ نظم کاری افراد زیادی از جمله همکاران تحریریه، امور فنی و تدارکات، چاپ و توزیع را که هر روز با وسایل حمل و نقل عمومی به مؤسسه رفت و آمد میکنند، با کمترین فاصله در یک مکان نگه داریم؛ بنابراین از نیمه اسفند مطابق سیاست دورکاری عمل کردیم.
امروز روز سختی برای مطبوعات است. از آن جا که فعالیت چاپخانهها طبق مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا ممنوع است امکان انتشار کاغذی روزنامهها وجود ندارد. این امر بیسابقه، خوشایند ما نیست اما سلامتی مخاطبان و خوانندگان، کارکنان چاپخانهها و توزیعکنندگان برای ما همچون خبرنگاران مهم است.
ما در این تعطیلی ضررهای زیاد مالی خواهیم کرد و اطلاعرسانی چاپی نیز دچار خلل میشود که تاکنون در کشور ما سابقه نداشته است. مطبوعات ایران تاکنون در برابر همه نوع فشارها مقاومت کردند و با وجود چالشهای فراوان کاغذ و چاپ و مشکلات اقتصادی به زندگی خود ادامه دادند اما کرونا از همه جان سختتر بود و حرکت ما را باز ایستاند. این سرنوشت اگرچه توقف موقت است و اگرچه هیچ روزنامه و روزنامهنگاری به چاپ نشدن روزنامه و نشریهاش راضی نیست ولی از آنجا که به شکست کشاندن ویروس مرگبار کرونا نیازمند گسستن زنجیره انتقال است و انتشار کاغذی روزنامه و توزیع و خرید فیزیکی آن نیز میتوانست در این گسست وقفه ایجاد کند ما مطبوعاتیها به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا گردن نهادیم و تا زمانی که مسئولان امر مهار اپیدمی کرونا را اعلام کنند در کنار آنان به مخاطبان خود با حفظ فاصلهگذاری فیزیکی به تلاش پیگیر برای روشنگری و اطلاعرسانی در حوزههای دیگر همچون آنلاین، ویدیوکست و پادکست و حضور در فضای مجازی ادامه خواهیم داد.
لذا روزنامههای ایران و ایران ورزشی همچون ایام نوروزی تا تاریخ بیستم فروردین به صورت الکترونیکی منتشر خواهند شد. بر این اساس تمام روزنامههای مؤسسه ایران شامل ایران، ایران ورزشی، ایران سپید، ایران دیلی و الوفاق از روز شنبه به صورت کامل بر روی سایتهای اینترنتی خود قابل مشاهده هستند که میتوان تمام فایلهای آن را دانلود و منتشر کرد. سایت آنلاین و اکانتهای مؤسسه در شبکههای اجتماعی که در تعطیلات نوروز به صورت تمام وقت فعالیت داشتند، به فعالیت خود همچنان ادامه خواهند داد.
ما تلاش خواهیم کرد اگر این وضعیت ادامه یابد ارسال روزنامه برای مشترکین با رعایت نکات بهداشتی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در بخش بازرگانی از حداکثر توان برای انتشار نیازهای بازرگانی صاحبان آگهی تلاش خواهیم کرد و علاوه بر انتشار در نسخه پی دی اف آگهیها را در نسخه آنلاین، شبکه مجازی و حتی در چند رسانهای منتشر میکنیم تا خلأ نسخه کاغذی از بین برود.
درحال حاضر همان گونه که پزشکان در خط مقدم مبارزه با بحران کرونا هستند، روزنامهنگاران و مطبوعات نیز در میان هجمه خبرهای جعلی و شایعات موجود در فضای مجازی پناهگاه مردم به شمار میآیند و ما در خط مقدم هستیم. با ما باشید.