stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 420233
  • 19 بهمن 1400 - 13:02
0

سامانه خورشیدی حرم شاهچراغ (ع) الگویی برای کشور

سامانه خورشیدی حرم شاهچراغ (ع) الگویی برای کشور
فارس_ اجرای طرح سامانه خورشیدی تولید برق بر بام صحن شاهچراغ (ع)، الگویی برای فرهنگسازی توسعه این سامانه‌ها در کشور است.
قلم | qalamna.ir :

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس در دیدار مدیران صنعت برق استان فارس با تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) با اشاره به پیشینه تولید انرژی خورشیدی در استان فارس و جنوب کشور گفت: فارس تاکنون ۷۰ مگاوات ظرفیت انرژی خورشیدی منصوبه دارد که این ظرفیت تا ۲ هزار مگاوات قابل افزایش و توسعه است یعنی تا دو برابر ظرفیت تولید انرژی اتمی بوشهر ما می‌توانیم در فارس انرژی خورشیدی داشته باشیم.
یدالله حقیقی افزود: در حوزه انرژی پاک منابع متعددی دراستان فارس و جنوب کشور وجود دارد که باید از آن بهره گیری کرد.
او با یادآوری اینکه استان فارس شاهراه تبادل انرژی بین جنوب و شمال کشور است، گفت: ۸۰ درصد انرژی کشور از استان‌های فارس و بوشهر تبادل می‌شود، ظرفیت تولید انرژی در این حوزه ۹ هزار مگاوات و مصرف فارس در اوج مصرف تابستانی ۵ هزار و ۶۰۰ مگاوات است و، اما به دلیل سراسری بودن شبکه و تامین نیاز‌های سایر استان‌ها از آن، در زمان اوج مصرف مشمول خاموشی می‌شویم. گفت: با اقدام دولت سیزدهم تا سال ۱۴۰۴ باید ۳۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود.
او خاطرنشان کرد: این عدد بزرگی است و دولت به تنهایی نمی‌تواند آن را محقق کند، بنا بر این مشارکت و همراهی همه دستگاه‌های مسئول و سرمایه گذاران بخش خصوصی دراین بخش ضرورت دارد.

حقیقی با اشاره به اینکه دولت مصمم است که ۵ هزارمگاوات از این میزان را با احداث نیروگاه جدید تامین کند، گفت: تامین ۱۰ هزار مگاوات برق هم با همکاری صنایع و سرمایه گذاری در حوزه انرژی پاک برنامه ریزی شده تا با مدیریت بار و تولید، تامین شود. بیشتر این بخش معطوف به تامین انرژی خورشیدی است که با استقبال خوب صنعتگران و سرمایه گذاران همراه بوده و اکنون آمادگی برای ایجاد ظرفیتی بسیار بیشتر وجود دارد.
او با یادآوری ظرفیت نقاط مختلف کشور برای ایجاد نیروگاه‌های پاک تولید برق، گفت: سامانه‌های تولید حدود ۷۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی در فارس نصب شده و مورد استفاده است، اکنون آستان مقدس شاهچراغ هم با نصب سلول‌های خورشیدی در زمینه فرهنگسازی تاثیرگذار خواهد بود، تاکنون حدود ۸ تا ۱۰ درصد کار نصب سامانه خورشیدی در این حرم مطهر انجام شده و مابقی هم در حال انجام است.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) هم با اعلام آمادگی برای اجرای طرح تامین و تولید انرژی برق و نصب آیینه‌های خورشیدی در پشت بام این حرم مطهر، گفت: این روز‌ها وابستگی به برق و مصرف انرژی در همه ابعاد قابل مشاهده است، از کوچکترین کارخانه تا بزرگترین کار‌های صنعتی و ارتباطات و مخابرات و کشاورزی و تجاری وابسته به مصرف برق و انرژی‌اند.
حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری با بیان اینکه در ۴ دهه گذشته ایران در صنعت برق و ایجاد زیرساخت تولید، انتقال و توزیع متحول شده است، این موضوع را از برکات نظام اسلامی دانست و گفت: امروز شاهد برخورداری از مزیت برق در دورترین روستا‌ها هم هستیم و می‌توان گفت در این زمینه انقلابی رخ داده است.

تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) با بیان اینکه امروز موضوع برق موضوعی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است، افزود: فارس شایستگی آن را دارد که مازاد تولید را به سایر استان‌ها و شبکه سراسری می‌فرستد، یک سوم از تولید برق در فارس و جنوب کشور به سایر استان‌ها ارسال می‌شود، احداث نیروگاه خورشیدی در آستان حضرت شاهچراغ (ع) جنبه الگو سازی و فرهنگ سازی دارد تا سایر بخش‌ها هم وارد شوند و این کار تکرار شود.
کلانتری با اشاره به سفر خود به کشور چین اضافه کرد: بسیاری از ساختمان‌ها در چین تولید کننده برق است، دشت‌ها و کوه‌ها دراین کشور تولید کننده انرژی پاک است، این الگویی‌ست که باید از آن بهره بگیریم، جنوب کشور و فارس بستر مناسب برای تولید انرژی خورشیدی دارند و باید بیش از آن مورد استفاده قرار گیرد.

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.