stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 426374
  • 15 اسفند 1400 - 18:57
1

وکیل ترمیمی ابتکار عمل حقوقدانان مشهدی در حل منازعات مردم

وکیل ترمیمی ابتکار عمل حقوقدانان مشهدی در حل منازعات مردم
خراسان رضوی- گروهی از جوانان انقلابی بدون استفاده از بودجه عمومی خدمات ارزنده ای به شهر وندان ارایه داده اند.
قلم | qalamna.ir :

علی ادبی دبیر کارگروه وکلای ترمیمی در این خصوص گفت: عدالت ترمیمی فرآیندی است که در آن تمام کسانی که مسئله‌ای دارند گرد هم می‌آیند تا با کمک و مشارکت یکدیگر راه‌حلی بیابند و آن را اجرا کنند. بنابراین عدالت ترمیمی یک دعوت است. دعوت به مشارکتی کامل برای رسیدن به اشتراک نظر.

وی اظهار کرد: عدالت ترمیمی رویکردی با اصول مشخص از جمله مشارکتی بودن، حل مساله با استفاده از توان جامعه محلی، حل مساله با استفاده از شیوه های غیر کیفری ،تمرکز بر حل مساله و اعاده وضع به حال سابق در راستای اعاده نظم از دست رفته در جامعه است.

ادبی ادامه داد: لذا اجرای عدالت در این روش منحصر به یک سازمان یا نهاد نمی‌شود و طرفین و جامعه محلی  که مسأله‌ای دارند، گرد هم جمع شده و سهم خود را برای یافتن بهترین راه‌حل و اجرای آن ایفا می‌کنند. این پدیده نوظهور صرف‌نظر از پیشینه‌های تاریخی و فرهنگی و قبل از نظریه‌پردازی ابتدا در خلال برنامه‌های مختلف عدالت ترمیمی نظیر میانجی‌گری کیفری ، گفتگوی گروه‌های خانوادگی و …تجربه‌شده و سپس اصول اساسی و اهداف و کارکردهای آن تئوریزه شده‌است.

وی بیان کرد: امروز نهاد وکالت علاوه‌ بر تکالیف حقوقی و قضایی، تلاش دارد نقش و رسالت اجتماعی  خود در قالب اصول و کارکردهای عدالت ترمیمی را بازتعریف و اجرا نماید. با ظهور اندیشه‌های ترمیمی که ماهیت توافقی دارند وکیل می‌تواند در ترویج راهکارهای غیرکیفری و توافقی شدن حل‌وفصل اختلافات نقش مؤثری ایفا کند .لذا نقش وکیل در جهت دادن شهروندان به روش‌های سازش محور، بعد دیگری از کارکردهای نهاد وکالت است.

دبیر کارگروه وکلای ترمیمی در خصوص نحوه تشکیل این کارگروه نیز گفت: در سال ۱۳۹۸ گروه وکلای ترمیمی مبتنی بر اصول عدالت ترمیمی  و تکالیف اجتماعی نهاد وکالت با ترکیبی از وکلای مرکز وکلای خراسان‌رضوی و وکلای کانون وکلای خراسان رضوی تشکیل و آغاز به کار کرده‌است. این کارگروه علاوه بر آموزش شیوه‌های میانجی‌گری، بر استفاده‌ وکلا و جامعه محلی، از طرق سازش محور تاکید دارد.

وی تصریح کرد: گروه وکلای ترمیمی علاوه‌بر آموزش روش‌های میانجی‌گری در جنبه‌های حمایتی خود و در شش پایگاه مناطق کم برخوردار مشهد وارد شده و به شهروندان خدمات مشاوره حقوقی رایگان، برگزاری جلسات صلح و سازش و قبول پرونده‌های معاضدتی ارائه می‌دهد.

ادبی خاطر نشان کرد: در ابتدا این گروه با استفاده از وکلای جوان به محله سیس آباد مشهد وارد شده و در طرح دوشنبه های رایگان خدمات حقوقی رایگان اعم از مشاوره،قبول دعاوی و برگزاری جلسات سازش را در دستور کار خود قرار داده است .سپس یک به یک تعداد محلات کم برخوردار که زیر پوشش طرحهای حمایتی این گروه قرار گرفته اند افزایش یافته است به نحوی که هم اکنون در پایگاههای دفاتر تسهیلگری خلج، مطهری، امیر آباد معقول ،دروی،سیس آباد و توس مشغول ارائه خدمات به همشهریان عزیز می باشند.

 

 

هشتگ: , , ,
  • خبرنگار قلم خراسان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.