stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024
  • کد خبر : 428585
  • 25 اسفند 1400 - 13:05
0
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان:

استمرار توده هوای سرد تا یکشنبه

استمرار توده هوای سرد تا یکشنبه
اصفهان_ مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: از چهار شنبه تا روز یکشنبه توده هوای سردی بر استان اصفهان به ویژه در مناطق شمالی و غربی قالب خواهد بود و کاهش دما در مناطق غربی می‌تواند باعث سرمازدگی محصولات شود.
قلم | qalamna.ir :

حمیدرضا خورشیدی ظهر سه شنبه در کنفرانس خبری با اصحاب رسانه در خصوص نقش هواشناسی در امور مختلف اظهار داشت: در مسائل نظامی، بازرگانی، امنیت اجتماعی، بهداشت عمومی، مدیریت منابع آبی، انرژی، حفاظت از آثار باستانی، تأمین مواد غذایی و … پیش‌بینی هوا نقش پررنگی دارد.

وی افزود: اصفهان در سال آبی جاری ۸۸ میلیمتر در سطح استان را داشته که نسبت به بلند مدت ۱۵ میلیمتر کاهش و نسبت به سال آبی گذشته وضعیت بهبودی داشته و ۵ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اختلاف مجموع بارش‌های کشور و استان‌ها از ابتدای سال آبی جاری، خاطر نشان کرد: اصفهان ۱۵ میلیمتر افزایش بارش داشته و چهار محال بختیاری ۲۲ میلیتر افزایش داشته است که در اسفند ماه نیز چهارمحال بختیاری وضعیت مطلوبی داشته و اصفهان در مرز نمودار بوده است.

کاهش میزان بارش‌ها در اصفهان

وی با بیان اینکه وضعیت بارش‌ها در فصل زمستان در نمودار کاهش پیدا می‌کند، گفت: میزان بارش‌ها نسبت به فصل زمستان روند کاهشی داشته و حتی در شهرستان‌های استان اصفهان از ابتدای سال آبی تا ۲۱ اسفند ماه نسبت به حد نرمال کمتر بوده است.

خورشیدی ادامه داد: طبق نمودار از سال آبی گذشته وضعیت خوبی را در رابطه با بارش‌ها مشاهده نمی‌شود و می‌توان گفت با خشکسالی روبرو بوده‌ایم اما از سال ۹۸ وضعیت مطلوب‌تری گزارش شده است.

وی با بیان اینکه علی‌رغم دریافت بارش‌ها در مناطق غربی و سرچشمه‌های آبی زاینده‌رود در زمستان جاری، گفت: اما به سبب کم‌بارشی در سال گذشته شرایط نامساعدی از لحاظ وضعیت بارش مشاهده می‌شود، به ویژه در مناطق شرقی و مرکزی تا حدود ۵۰ درصد نیز گزارش شده است.

افزایش ۵۱ درصدی بارش‌ها در کوهرنگ

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه عمده بارش‌ها دریافتی مربوط زمستان است، خاطر نشان کرد: همچنین میزان بارش در ایستگاه کوهرنگ به عنوان ایستگاه شاخص در تأمین آب زاینده رود تا ۲۳ اسفند، هزار و ۱۱۲ میلی متر است که ۵۱ درصد از مقدار مشابه سال گذشته بیشتر و در حدود ۹ درصد مقدار میانگین بلندمدت خود است.

وی با اشاره به دمای استان، گفت: از اول اسفند ماه در سطح کشور افزایش دما حدود ۳ درجه بوده و از اول زمستان تغییرات دمایی کل کشور حدود ۱.۴ که زمستان گرم‌تری را داشتیم و استان اصفهان حدود ۱.۶ بوده است.

خورشیدی ادامه داد: در ۶ ماه اخیر به دلیل کاهش بارش‌ها در سطح استان با خشکسالی شدیدی روبرو هستیم که اثرات آن از جمله گرد و غبار به خوبی در حال حاضر قابل مشاهده است؛ در مدت زمان بلندتری در مناطق شرقی و مرکزی میزان خشکسالی همچنان به چشم می‌خورد.

مواجهه با خشکسالی

وی با بیان اینکه بارش‌های اخیر تا حدی توانسته تنش‌های آبی را کاهش دهد، گفت: اما به سبب کم بارشی و سال گذشته خشکسالی در میان‌مدت و بلند مدت دیده می‌شود به طوریکه درصد آن بر اساس شاخص حدود ۹۵ است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان افزود: در استان اصفهان به دلیل استمرار خشکسالی و کاهش عمق برف در کوهرنگ و میزان پوشش برف هم به طور محسوسی مطلوب نبوده است، ذخیره مطلوب تأمین آب تا مصارف گرم سال به نظر نمی‌رسد.

وی شرایط جوی ناپایداری تا روز پنج‌شنبه به صورت بارش باران و برف و گاهی وزش باد شدید پیش بینی کرد و افزود: این جو ناپایدار تا پایان پنج‌شنبه ادامه دارد و در هفته اول تعطیلات تا ۵ فروردین ناپایداری‌ها کاهش پیدا می‌کند و در هفته دوم شدت ناپایداری جوی را خواهیم داشت که به صورت بارش رگباری به ویژه در منطقه غربی خواهیم داشت و پدیده گردغبارهم در شرق قالب خواهد بود.

استمرار توده هوای سرد تا یکشنبه

خورشیدی ادامه داد: از چهار شنبه تا روز یکشنبه توده هوای سردی بر استان اصفهان به ویژه در مناطق شمالی و غربی قالب خواهد بود و کاهش دما در مناطق غربی می‌تواند باعث سرمازدگی محصولات شود.

وی خاطر نشان کرد: تحلیل‌های هواشناسی نشان می‌دهد که به علت کاهش قابل توجه بارش نسبت به سال گذشته و بلند مدت درنیمه شرقی استان تشدید شرایط و گستردگی پهنه‌های خشکسالی، شرایط برای فعال شدن کانون‌های گرد وخاک داخلی مهیا است؛ وقوع باد وگرد وخاک و کاهش دید افقی انتظار می‌رود و بنابراین آمادگی و تمهیدات لازم درجهت ارائه خدمات در راستای کاهش اثرات این پدیده مضر بویژه در محورهای مواصلاتی پیشنهاد می‌شود.

هشتگ: , , , , , , , , , , ,
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.