stat counter
تاریخ : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 10 May , 2024
  • کد خبر : 429047
  • 27 اسفند 1400 - 12:57
0

داد و ستد کرونا در بازار قرمزپوش کرمانشاه

داد و ستد کرونا در بازار قرمزپوش کرمانشاه
کرمانشاه - قلمنا - وقتی که شلوغی و ازدحام سوال برانگیز خیابان‌های شهر در این روزهای پایانی سال دیده می‌شود و زندگی عادی با بی‌تفاوتی به این مهمان ناخوانده جریان دارد، نمی‌توان به درامان ماندن از ویروس کرونا امیدوار بود و یا مانع از خیز بعدی آن شد.
قلم | qalamna.ir :

در این روزهای پایانی سال در میان شور و شوق بازارگردی و استقبال از سال جدید، کرونا نیز در میان هر تجمعی پرسه می زند و باانتشار سریع گونه جدید اُمیکرون، بر تعداد مبتلایان می افزاید.

در یک ماه اخیر کفه ترازوی مبتلایان و جانباختگان این ویروس منحوس گرچه بالا و پایین می رود ولی هنوز شهر کرمانشاه نتوانسته از وضعیت قرمز کرونایی رها شود و روزهای آرامتری را داشته باشد.

مشاهده تعداد بالای افرادی که ماسک نمی زنند، از ماسک های بی کیفیت استفاده می کنند و یا با فاصله نزدیک سرگرم خرید هستند، خطرات شعله ورشدن این بیماری را دوچندان می کند و از سوی دیگر پهن شدن بساط دستفروشان و ترافیک خیابان های شهر بر چرخش بیشتر ویروس دامن می زند و امید رهایی از شهرقرمزپوش کرونایی را دوچندان می کند.

این در حالی است که «قباد محمدی» سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مصاحبه پیشین خود به گفت: باتوجه به نزدیک شدن تعطیلات نوروز و شلوغی بازار و مراکز خرید در روزهای پایانی سال، چنانچه پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، شاهد افزایش مبتلایان به کرونا خواهیم بود.

وی واکسیناسیون را بهترین سلاح برای مقابله با کرونا دانست و بر دوری از تجمعات و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید کرد.

سایه سنگین کرونا در بازار شب عید

از همین رو دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با در خصوص خطرات یکه تازی ویروس کرونا در بازار شب عید گفت: در بازار روزها و شب های پایان سال شاهد ازدحام جمعیت در فاصله نزدیک هستیم که این ازدحام در پاساژها و اماکنی که تهویه نامناسب دارند بیشتر دیده می شود و سایه سنگین کرونا در چنین مواقعی بیشتر احساس می شود و افرادی که سیستم ایمنی مناسب ندارند و یا به صورت کامل واکسینه نشده اند را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد.

دکتر «حسین بیگلری» افزود: از سوی دیگر افرادی دیده می شوند که از پاساژگردی خسته شده در گوشه ای می نشینند و ماسک را به زیر چانه می آورند و یا ماسک مرطوب خود را عوض نمی کنند که این اقدام، خطر انتقال بیماری را دوچندان می کند.

وی به ترافیک خیابان با وسایل نقلیه نیز اشاره کرد و گفت: برخی افراد قانون گریز هستند و باعث ترافیک و ازدحام می شوند، از سوی دیگر افرادی با خوروهای شخصی اقدام به مسافرکشی می کنند و چندان به زدن ماسک و رعایت پروتکل ها بها نمی دهند و با مسافرکشی غیرقانونی، خطر انتقال بیماری را بالا می برند.

بیگلری اضافه کرد، افراد ناقل با سفرهای برون شهری نیز ویروس را از شهری به شهر و از استانی به استان دیگر منتقل می کنند که خطر شروع پیک هفتم در اواخر فروردین را به دنبال خواهد داشت چراکه تجربیات دوسال گذشته نشان داده است که این سفرها باعث تشدید بیماری کرونا می شود.

روند نزولی نباید موجب ساده انگاری شود

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با با بیان اینکه آمار موارد بستری و سرپایی بیماران کرونایی استان با یک حرکت کند البته رو به کاهش است، گفت: به نظر می‌رسد در بازوی نزولی پیک ششم هستیم اما هنوز برای قضاوت زود است و باید چند روز دیگه برای مشخص شدن وضعیت کرونایی استان در انتظار بمانیم.

دکتر ابراهیم شکیبا ادامه داد: البته این روند نزولی نباید موجب ساده انگاری شود و همچنان رعایت دستورهای بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون امر مهم و ضروری است.

چگونه به خرید برویم؟

در ادامه معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه به گفت: از مردم استان تقاضا داریم از رفتن به بازارهای شلوغ خودداری کنند و در ساعات خلوت برای خرید اقدام کنند.

«سارا شاه آبادی» با تاکید براینکه تنها برای خریدهای ضروری اقدام شود و به روزهای پایانی موکول نشود، ادامه داد: در هنگام خرید حتما از دو ماسک با کیفیت خوب استفاده شود.

وی با بیان اینکه از توقف طولانی مدت در مغازه های شلوغ خودداری شود، گفت: در صورت امکان از همراه بردن کودکان برای خرید اجتناب شود و

در هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل تاکسی و اتوبوس حتما ماسک استفاده شود.

شهرستان‌های قرمز کرونایی کرمانشاه کاهش یافت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۶ شهرستان استان از ۲۰ اسفند در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند که نسبت به رنگ‌بندی قبلی ۲ شهرستان کاهش یافته است.

محمدی افزود: شهرستان‌های قرمز استان شامل کرمانشاه، کنگاور، هرسین، صحنه، پاوه و ثلاث باباجانی است و براساس رنگ بندی جدید شهرستان‌های اسلام آبادغرب، روانسر، گیلانغرب، سرپل‌ذهاب، جوانرود، سنقروکلیایی و دالاهو در وضعیت نارنجی قرار دارند و تنها شهرستان زرد استان کرمانشاه، قصرشیرین است.

وی خاطرنشان کرد: براساس رنگ بندی قبلی (جمعه ۱۳ اسفند) شهرستان های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، کنگاور، هرسین، روانسر، پاوه، قصرشیرین و گیلانغرب در وضعیت قرمز و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، صحنه، سرپل‌ذهاب، جوانرود، سنقروکلیایی و دالاهو نیز در وضعیت نارنجی قرار داشتند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.